Stang & trens hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

shetties

Stang & trens hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 13:23

Ik vroeg me af of er ook stang & trens hoofdstellen in maat shetland of kleiner zijn?
Maat pony heb ik wel kunnen vinden, maar niet kleiner.

Als je de reden wilt weten waarom ik dit vraag, is dat ik het me gewoon af vroeg omdat er toch ook shetlanders/ kleine pony's op hoog (dressuur) niveau rijden?

Alvast bedankt voor je reactie! :)

EngeltjeS

Re: Stang & trens hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:25

op equitana heb ik het wel zien hangen ja!
shetland-maat hoofdstel stang en trens ;) alleen had ik de bitjes niet kunnen vinden.

maar nu ben ik benieuwd of jij zo'n shetlander als voorbeeld kan geven? :D ben nieuwschierig

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 13:46

Oke, dankje! :)

Er was (laatst) een topic over een vrouw die hoge dressuur op een shet reed.
Misschien kan ik hem wel terugvinden....

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:46

Hier ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:47

Dat moeten dan wel inimini bitjes en stangetjes zijn als die in zo'n klein mondje moeten kunnen! :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:49

je mag vanaf Z2 (uit mn hoofd) met s&t rijden, en aangezien je paard 1.60 moet zijn om Z2 te rijden, heb je dus niks aan een s&t voor een shet

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:50

Als je echt dolgraag een S&T hoofdstel voor een shet wil, dan moet er toch wel een fabrikant zijn die dat zou willen doen?
Lijkt me inderdaad dat je dan wel hele dunne en kleine bitjes moet hebben, want die mondjes zijn best wel klein :)
Ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet.

@stef: mag vanaf Z1 en moet verplicht vanaf ZZ Zwaar ;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:51

stef schreef:
je mag vanaf Z2 (uit mn hoofd) met s&t rijden, en aangezien je paard 1.60 moet zijn om Z2 te rijden, heb je dus niks aan een s&t voor een shet

Z1 mag toch al? :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:54

stef schreef:

Daarbij is dat op wedstrijd, ik wil niet zeggen dat ik thuis nou hoog bezig ben met mijn shet maar voor juiste aanleuning zou het natuurlijk net zo goed kunnen als bij een paard.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:55

Je moet een stang en trens niet gebruiken om een perfecte aanleuning te krijgen.. :n

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:57

Stang en Trens is voor de verfijning van hulpen zoals ophoudingen en niet voor het krijgen van een perfecte aanleuning.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:16

zijn die laatste richting mijn reactie? Dan hebben jullie het onjuist gelezen, er staat juiste en niet perfecte ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:18

Maakt niet uit, een stang en trens gebruik je ook niet voor een JUISTE aanleuning.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:19

Ik heb het perfecte overgenomen van de post boven mij geloof ik :o Maar het wordt er niet anders van; een stang en trens hoofdstel is ook niet voor het verkrijgen van een juiste aanleuning ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:23

Ik denk dat ik mijn eerste post niet duidelijk heb neergezet ;)
Ik bedoel, met een stang krijg je een paard beter/netter/juist[er] in een hogere positie, meer dragend. Wat jullie volgens mij denken dat ik bedoel [Juist :+ ] is een stang erin proppen en tadaa je hebt een mooi [ahum] lopend paard.. Néé dat bedoel ik dus niet! Ik leg het misschien onduidelijk uit..
Edit] ben even opzoek naar een duidelijke site waar het in staat wat ik bedoel, alleen dan beter uitgelegd.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:26

Ja maar daar is het niet voor. Stang en Trens is om de ophouding beter te doseren en te verfijnen tijdens het rijden. Je hoeft je hand minder te sluiten dan bij een trens voor het zelfde resultaat.
Het heeft geen invloed op de aanleuning.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:32

Hmm ik vind idd dat een s&t niet echt bij een shetje hoort. Je moet zeer voorzichtig zijn en weten wat en waarom je zown bit gebruikt.
Zeker om het voor de lol of het staat mooi uit te proberen, kan ik alleen maar op zeggen niet doen. Das echt hartstikke zielig.
Zorg eerst dat je shet ook netjes loopt met een gewoon bitje voor dat je er een heel werktuig in hangt.
Succes.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:33

stef schreef:

Vanaf het Z1 mag je met S&T rijden..
En het Z1 en Z2 mag je gewoon met een onderdeurtje starten.. met S&T, althans bij de paarden...
(dus met een pony bij de paarden mag het ook. Ook al haalt die de 1.60 niet. Pas vanaf het ZZlicht moet je
paard minstens een E-pony zijn om te mogen starten...)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:42

Cyruss_ schreef:
Hmm ik vind idd dat een s&t niet echt bij een shetje hoort. Je moet zeer voorzichtig zijn en weten wat en waarom je zown bit gebruikt.
Zeker om het voor de lol of het staat mooi uit te proberen, kan ik alleen maar op zeggen niet doen. Das echt hartstikke zielig.
Zorg eerst dat je shet ook netjes loopt met een gewoon bitje voor dat je er een heel werktuig in hangt.
Succes.

Zown bit?
Daarbij het bit is zo fijn als de ruiter zijn hand..

Helaas, net nu ik de link nodig heb kan ik hem niet vinden.. Ik blijf er naar zoeken en als ik hem heb zet ik hem in dit topic, als mensen weten welke ik bedoel a.u.b zet hem hier neer! Alvast bedankt.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:18

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 12:49

@Helma_Amber: Dankje! :D

Ik had dat hoofdstel ook al gevonden, maar die bitjes nog niet.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:08

Graag gedaan ;)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:18

ZusJacobs schreef:
Cyruss_ schreef:
Succes.

Zown bit?
Daarbij het bit is zo fijn als de ruiter zijn hand..

Helaas, net nu ik de link nodig heb kan ik hem niet vinden.. Ik blijf er naar zoeken en als ik hem heb zet ik hem in dit topic, als mensen weten welke ik bedoel a.u.b zet hem hier neer! Alvast bedankt.

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=131
http://www.paardenbegrijpen.nl/images/s ... ndare7.jpg

Bedoel je dit?