Leerbitje -> Ervaringen gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NesyD

Leerbitje -> Ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 11:42

Eigenlijk ben ik op zoek naar mensen welke hun ervaringen willen delen voor wat betreft een leerbit.

Op internet wel wat gelezen maar niet heel veel ervaringen, dus als er mensen zijn die hiermee rijden of gereden hebben dan zou ik graag jullie ervaringen lezen!

Alvast bedankt.

Aukelizzy

Re: Leerbitje -> Ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:17

Fjord bij ons op stal wordt er mee gereden en loopt er erg fijn op.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:23

ik heb een lerenbitje.
het is een fijn en heel diervriendelijk bit, maar jammer genoeg is mijn haflinger net iets te slim. hij weet dat dit bitje niet scherp is en loopt er gewoon door heen. daarom rij ik hem weer op een dubbel gebroken bit.
mja het licht eigelijk aan het paard. de een loopt er wel goed op en de ander niet. dus je moet gewoon kijken hoe je paard het op een lerenbitje doet. en als je geen verschil merk dan kun je net zo goed met het lerenbitje veder gaan ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:40

Een leren bit is heel fijn, even nat maken van te voren, en het vormt zich naar de mond !

Zelf rijdt ik alsnog bitloos, Balou accepteert geen enkel bit..
Ja als het erin zit, maar heeft een 'trauma' waardoor hij het niet aanneemt..

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 23:13

Fijn om alvast wat reacties te lezen.
Even geheel off-topic maar mocht er iemand nog een leerbitje te koop hebben dan hoor ik dat graag!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:20

Hoi hoi, ik heb mijn paard met een halstertje ingereden en heb er toen een leerbit ingehangen. Ik ben er heel erg tevreden over, rijdt er alles mee met hem. Helaas zijn dresuurwedstrijden niet toegestaan met leerbit, dus daar zoek ik nog een oplossing voor aangezien mijn paard een dubbelgebroken bit iig niet fijn vindt. Ik rijd wel endurance met hem...

Ik vind het fijn omdat het bit naar de mond kan vormen, en geen nare hoeken maakt. Het is in mijn ogen een vergevingsgezind bit op het moment dat je even onrust hebt in de mond met je handen Nadeel is dat ze op den duur stuk gaan en best prijzig zijn.

En inderdaad altijd nat maken en je kinriempje niet te strak doen. Er zijn maar weinig paarden waarbij je het leerbitje zonder kopstuk in kunt hangen....wel jammer op zich. En je paard moet een niet al te grote mondspleet hebben, anders kunnen ze het bit tussen de kiezen pakken en dan kauwen ze het heel snel door...

Ik rijd er nu al 4 jaar mee en ik en mijn paard vinden het zeer prettig.

anouck10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:23

Ja ik heb er wel een beetje ervaring bij
pony op e manege rij ik wel vaak op rijt ook
met leerbit het is wel vijne voor de pony- scheurd niet
doet minder pijn als je hard aan de teugels trekt
groetj anouck10

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:26

Denk dat ik nu zo'n beetje 6 jaar, misschien langer met een leren bitje rij. Daarvoor met een enkelgebroken westernbitje.
Na een aantal jaar koop ik wel weer een nieuw bitje, er beginnen dan toch wat kleine scheurtjes in het leer te komen.
Op het moment heb ik geen oude bitjes meer liggen, anders had je die kunnen krijgen. Geef de oude bitjes altijd weg aan mensen om te proberen. Tot nu toe nog niet gehoord dat een paard door een leren bitje heen liep (van de mensen die ik ken). Wel kiezen de meeste voor een ijzeren bit omdat die in verhouding goedkoper en makkelijker schoon te houden zijn.
Of een leren bit diervriendelijker is weet ik niet, is altijd lastig te beoordelen als je het zelf niet kunt ervaren.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:29

anouck10 schreef:
Ja ik heb er wel een beetje ervaring bij
pony op e manege rij ik wel vaak op rijt ook
met leerbit het is wel vijne voor de pony- scheurd niet
doet minder pijn als je hard aan de teugels trekt
groetj anouck10

Maar je moet je paard sowieso niet hard in de mond trekken, ongeacht welk bit/bitloos je erin hebt hangen.

Verder lees ik even mee, ben ook wel benieuwd maar vind ze eigenlijk te prijzig.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:38

Ik had een leren bit. Ik heb hem uiteindelijk maar weer verkocht, mijn paard zijn mondhoeken lagen binnen no-time open. Ik heb hem eerst op een bitje van iemand anders gereden en dat ging prima. Echter een nieuw bit is nog erg 'vierkant'. Ondanks het olie bad etc bleek het te hard te zijn. Na een simpel buitenritje waarbij ik nauwelijks aan mijn teugels zit had hij ontvelde mondhoeken. Na een paar keer ermee gereden te hebben (en elke open mondhoeken) ben ik ermee gestopt.

Voor mij is goed ingereden bit prima, een nieuwe dus helemaal niet. :)

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:00

Ir111 schreef:
Ik had een leren bit. Ik heb hem uiteindelijk maar weer verkocht, mijn paard zijn mondhoeken lagen binnen no-time open.

Dat is vervelend. Welk merk had je?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:23

Citaat:
Ik had een leren bit. Ik heb hem uiteindelijk maar weer verkocht, mijn paard zijn mondhoeken lagen binnen no-time open.

moet je van te voren wat vasaline in de mondhoeken smeren. dat helpt echt!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:28

Vaseline hielp geen moer. :)

Ik had mijn bitje bij Emiel Voest gekocht.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:12

Ik heb ook de Voest bitjes. Vind het altijd zo raar, wat voor het ene paard wel werkt en voor het ander paard niet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:01

Ja, jammer, want de ingereden versie van t bit werkte wel heel fijn voor mijn paard. Maar nadat ik een paar keer met open mondhoeken terugkwam waren mijn stalgenoten ook niet meer genegen om t bit voor me in te rijden. :D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:49

Ik heb ze. Hier op stal rijden we er 3 met een leren bit.
Een pony is helemaal niet gevoelig in de mond maar met dit veel betere aanleunig etc. Andere is erg gevoelig en kan snel in paniek raken. De ander wou het bit niet aannemen, had pijn als je je teugel oppakt en had geen aanleuning. Voor alle 3 de perfecte oplossing. Ook grappig om te zien dat elk bit anders word na een tijdje. Er staan verschillende ''kronkels'' in, bewijst toch maar dat elke mond anders is! Bit vormt na 1 keer rijden al naar de mond en werkt erg zacht in! Ik vind het een super bit en zeker een aanrader!
Ik ben ook die emiel voest, ze kosten idd wat maar je heb ook wat!

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:57

ik volg dit even.
ik heb een pony die rijd ik nu bitloos maar een bitje is ook wel eens fijn... misschien is dit wel wat voor ons

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:10

Ik lees ook mee. Klinkt mij inderdaad ook heel fijn in de oren.
Waar kun je deze bitjes kopen en wat kosten ze?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:33

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:39

Een leer bitje kan ook behoorlijk scherp inwerken, het is net als alle ander bitten, je eigen hand is het die er aan vast zit .
Leer is uiteraard soepel en word zacht in de mond, maar kan bij fout/hard gebruik ook idd de mondhoeken open halen.
Ik heb leren bitjes te voor 45 euro , dezelfde als Voest .

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:27

midgie schreef:
maar kan bij fout/hard gebruik ook idd de mondhoeken open halen.

Waarmee ik dan maar hoop dat je niet insinueerd dat ik het bit hard/fout gebruikt heb. :D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:20

Natuurlijk kan je met een leren bitje ook slechte ervaringen hebben, het is en blijft natuurlijk een bit!

Wat ik ook erg fijn vind aan het leren bit is dat er een riempje onder zit. Zo ligt het bit extra stil in de mond en kan je ook zonder hoofdstel rijden (alleen met een bit dus). Ik heb een tijdje zo gereden. Na een tijdje had hij het door en spuugde hij hem uit na enige tijd wachten/stil staan. Met rijden ging het prima!
Afbeelding