kale rug achterkant

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sies

kale rug achterkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 08:50

Mijn zadel past goed ( onlangs nieuw gekocht, passend gemaakt door prof zadelmaker/aanpasser met paard erbij enz)

Maar mijn paard wordt in de winter kaal achterop haar rug.

Dit komt door een probleem in haar bouw wat we (instructeur en ik) langzaamaan rijtechnisch op gaan lossen/ aan het lossen zijn
( paard met vrij plat kruis wat achterhand gebruik in dressuur iets bemoeilijkt, en hierdoor tijdens het rijden vrij veel met haar rug "wiegt" )

Door dit wiegen wordt ze dus kaal achterop haar rug alle haren breken af/ gaan weg

Wat ik al geprobeert heb:
bontsjabrak, echt lamsvel maar dat sjabrak trekt helaas op haar schoft
bontje onder zadel, helaas nu heb ik een passend zadel en met bontje erbij maak ik mijn zadel smaller op de schoft, dus niet ideaal

ik rijdt met diverse sjabrakken helaas hebt niks
polypads
ankypad
br event
pavo dekje ( die is wel erg hard dus gebruik ik al helemaal niet meer)\
soft sjabrak zoals op onderstaande foto
Afbeelding

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 08:58

Al overwogen om er een fysio bij te halen? Dit gaf bij ons een enorme uitkomst.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Re: kale rug achterkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:00

Mijn paard heeft het ook, elke winter. Mankeert ook niks, maar winterhaar is brosser en breekt veel makkelijker af. Wel erg vervelend idd. Ik ben nu wel over op bontschabrak, lijkt wel iets te helpen, maar niet afdoende!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:04

Is inderdaad een winterharen probleem, alle dekjes met een rand zullen hier wel wat reactie mee geven.
Soms komt het (toch) ook omdat het zadel achter iets meer druk heeft dan voor, waardoor de dekjes meer meeschuiven...

Ik zou proberen een lusje aan de achterkant van je dekje te maken en deze (als je tenminste achter iets hebt om vast te maken) omhoog te binden?

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 09:21

Spip schreef:
Al overwogen om er een fysio bij te halen? Dit gaf bij ons een enorme uitkomst.

Dit is echt een winter probleem, vooral met zeer koude dagen
paard is behandeld geweest toen rug echt problemen gaf, nu is het herstellende en wordt het rij-technisch opgelost.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 09:22

mazzeltje schreef:
Mijn paard heeft het ook, elke winter. Mankeert ook niks, maar winterhaar is brosser en breekt veel makkelijker af. Wel erg vervelend idd. Ik ben nu wel over op bontschabrak, lijkt wel iets te helpen, maar niet afdoende!

Mag ik vragen welk bontsjabrak je hebt, ik heb er een van Harry's horse maar deze trekt op de schoft en past ook erg minimaal onder mijn zadel, daarom trekt het zadel ook denk ik

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:23

Laat je paard geen wintervacht meer aanmaken ;) Deze haren zijn dikker en stugger en breken/schuren dus snel af.

Volgens mij heeft bijna elk paard dit.

Wat bij mij hielp was insmeren met CowboyMagic (conditioner) hierdoor bleven de haartjes lekker zacht en schuurde ze een stuk minder af.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 09:24

Mijn paard heeft wel een 400 grams waterdichte winterdeken op
komt een uurtje of 4 per dag buiten.
Cowboy magic, glijdt je zadel dan niet alle kanten op? Ik kan het wel proberen natuurlijk!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:32

Ik ben wel benieuwd op wat voor manier ze kaal wordt. Van het zadel zelf of van de achterrand van het zadeldekje?
Van de zadeldekrand heb ik vroeger eens gehad, dan moet je erop letten dat er geen dubbele stiknaad zit
achterop het dekje. Vaak laten ze daar de losse delen elkaar overlappen.
Van de week kwam ik erachter dat mijn paard nu ook kale plekken krijgt, maar dat lijkt meer van de kussens te zijn. Ze is voor het eerst geschoren, en degene die het gedaan heeft, was zo slim om geen dekje te laten staan. Daardoor beschadigen de haren sneller.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:36

Mijn paard heeft dit ook. Eerst idd van een gestikte rand in het dekje. Ik ben toen met (kortere) pads gaan rijden, maar ook van die randen krijgt hij kale plekken. Ik heb nu een onderlegger geleend van mijn instructrice. Het is een soort bontje, maar het is eigenlijk geen 'paardenitem'.
Ze heeft het ooit eens van iemand gehad die in een verpleegtehuis werkte, dat spul gebruiken ze tegen doorligwonden bij patiënten die bedlegerig zijn. Overigens bestaat er ook speciale spray tegen doorligwonden, die de huid heel glad maakt. Die gebruikte ik vaak als antiklit. Misschien kan je er wel aankomen bij de apotheek, dat zal ook tegen het schuren helpen.
Nieuw haar komt er pas in het voorjaar op helaas |(

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:39

Ik heb bij de fjord die ik reed er een HAF dekje onder gelegd.
Deze krulde aan de achterzijde iets omhoog door het liggen in de kast.
Ideal dekje, word ook niet nat enz. Alleen paard moet er niet alergies voor zijn.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 10:11

Barvrouwke schreef:
Ik ben wel benieuwd op wat voor manier ze kaal wordt. Van het zadel zelf of van de achterrand van het zadeldekje?
Van de zadeldekrand heb ik vroeger eens gehad, dan moet je erop letten dat er geen dubbele stiknaad zit
achterop het dekje. Vaak laten ze daar de losse delen elkaar overlappen.
Van de week kwam ik erachter dat mijn paard nu ook kale plekken krijgt, maar dat lijkt meer van de kussens te zijn. Ze is voor het eerst geschoren, en degene die het gedaan heeft, was zo slim om geen dekje te laten staan. Daardoor beschadigen de haren sneller.

Ja van de dekjes inderdaad, heb al veel dekjes geprobeerd!
Maar om nu ook eens alle dekjes boven de 80 euro te verzamelen pfft

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:05

Eh... Je moet de CowBoyMagic alléén op de plekjes smeren ;)

Trouwens (ik rij western) ik had voornamelijk last met een kortere pad (had 'hardere' randen), met m'n lange (wollen onderkant) nagenoeg niet.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:51

Heb het probleem ook, althans mijn paard. Heb het ook op de hals waar mijn teugels de hals raken. Heb dit alleen in de winter.
Mijn paard heeft het niet alleen op de rug van het dekje, maar ook aan de zijkant. Het ziet er niet uit.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:08

ik heb een fjord die dat ook heefd alleen in de winter maanden
denk dat dit kom door de dikke vacht
maar neem inplaats van een vierkant dekje een ouderwets shabrak zo,n zadelvormig
en dit goed in het zadel trekken met opzadelen en aansingelen
werk wonderbaarlijk en geen dekje boven de 80 euro nodig
suq 6

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:50

hoi! De bontshabrakken van mattes zijn wat voorgevormd en die schuren niet. Heb bij mijn paardje met wintervacht ook hetzelfde probleem gehad.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:37

hee

ik heb dit ook! alleen dan van de kussens. heeft iemand daar nog tips voor?

P.S. ik rijd nu met een bontshabrak