Het begon anderhalf jaar geleden, toen ik realiseerde dat mijn 17 inch zadel voor mij nu toch echt te klein geworden was
Het was een Salto VZH (ruitergilde) en lag prima op Stan, alleen kon ik er niet goed in bewegen.
Door een rugblessure die ik voorig jaar heb opgelopen is enige ruimte in een zadel voor mij een must.
Dus zo gezegd zo gedaan: Tweespan en Divoza naar mijn haflinger laten kijken.
Uiteindelijk bij Divoza een zadel mee genomen, maar dit had ik beter niet kunnen doen.
Het zadel (een Ainsley dressuur) had namelijk een kapotte boom
Toen op zoek naar wat anders en via via het adres van zadelmaker Venema uit Wijnjewoude gekregen.
Deze beste man heeft geprobeert iets voor een kleine prijs voor mij te regelen, maar eigenlijk had hij eerlijk moeten zeggen dat er toch echt wel meer geld tegen aan gesmeten moest worden.
Venema kwam met een oud Stübben dressuur zadel aan, wat hij had aangepast op mijn haflinger.
Al snel kwam ik er achter dat het zadel over het schouder heen schuifde en zo kwam er een staartriem aan.
Een jaar heb ik hier mee gereden, maar uiteindelijk kon het echt niet meer (staartriem schuurde).
De Stübben, die zonder pardon over het schouder gelanceerd werd(behalve met staartriem uiteraard)

Dus op naar zadelmaker nr 2; H. van den Bosch uit Nijeholtpade.
Aardige man en het gevoel was ook al meteen beter (wat vertrouwder).
Hij is met een aantal zadels langs geweest en heeft mij ook met deze zadels zien rijden.
De keuze viel op een tweedehands KN Symphonie, waar ik nog een behoorlijke prijs voor heb moeten betalen.
De zadelmaker moest hem nog een beetje aanpassen, maar na een week kon ik het zadel op halen.
Thuis heb ik een aantal keer met het zadel gereden, maar ik kreeg steeds snelle rugpijn: het zadel was te klein...
Ik was niet thuis in de KN maten, maar na een klein onderzoekje bleek dit zadel een 17 inch te zijn.
Dit is de KN, zoals je ziet voor mij te klein en volgens mij ligt ook dit zadel te ver naar voren

Het zadel ligt door de sneeuw nu nog thuis, maar zal volgende week weer terug gaan naar zijn vorige eigenaar.
Nu heb ik mijn oude Stübben al verkocht en kan dus helemaal niet meer rijden.
Er is nu dus wel enige haast bij een goed zadel.
Maar eerlijk gezegd ben ik er gigantisch klaar mee en zou ik er het liefst bij de pakken neer gaan zitten.
Ik weet het echt even niet meer en heb er een hard hoofd in dat er überhaupt wel een zadel zal gaan passen op mijn rondribbige haflinger met korte rug
Ik heb nu nog wel een paar optie's:
Ruiterhuis Bosgra (van ruitergilde) omdat de Salto VZh goed lag en dus de dressuur misschien ook goed ligt.
Green Distance, omdat ik veel hoor over Massimo zadels bij brede paarden.
Maar ja, hoe weet ik of ik deze mensen op hun kunde kan vertrouwen?
Wie zegt mij dat deze mensen mij en mijn pony een goed zadel zullen geven?
Ben heel benieuwd naar jullie mening, tips, ervaringen etc.

!