Boomloos: welk zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Boomloos: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 15:16

Ik zit nu toch iets serieuzer na te denken over de aanschaf van een boomloos zadel. Het is toch een fijne middenweg tussen boomzadel en zadelloos; en ik begin het zonder zadel rijden steeds leuker te vinden, maar da's misschien niet zo geweldig voor haar rug. Al weet ik niet of boomloos qua gevoel daar enigszins mee te vergelijken is, of voelt dat weer totaal anders?

Weet alleen niet zo goed welke dan goed zou zijn. Ik weet dat Barefoot veel gebruikt is, maar zijn dat nou echt betere zadels dan bijvoorbeeld Ghost-zadels, of hebben ze gewoon de meeste bekendheid? En ik lees ook verschillende dingen over dat het slecht zou zijn voor je houding - is dat ook zo? Ik ken de websites wel over boomloos rijden, maar daar vertellen ze natuurlijk niet bij dat het mogelijk ook negatieve gevolgen kan hebben, ofzo.

En wat zijn nou de verschillen tussen de nieuwere en oudere modellen, zit het echt anders voor mij/voor het paard? (want tweedehands mag ook, hoef echt niet per sé een nieuw zadel.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:20

Heather Moffett Fhoenix of Vogue. Op de Fhoenix zit je wat breder dan op de Vogue.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 15:38

Ehm..ik heb ook nog wel een beetje een budget :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:45

vraag in elk geval hier ook even:
[HK] De boomloosjes kwekken eindelijk weer verder!! (deel II)

een heel topic vol boomloze ruitertjes :P
ik raad je aan om wat zadels te gaan testen.
dat kan hier:
http://www.equixantos.com/
en hier:
http://www.buitenzinnig.nl/

kun je een week lang een boomloos zadel uit testen en op die manier zelf bepalen of je het lekker vind zitten en of het past op je paard
ik heb alle zadels van barefoot getest en de ghost.ik vond zelf de barefoot zadels wel heel acht zitten,maar ook erg breed,
daardoor kon ik mijn benen niet fijn aanlaggen bij mijn pony.
de Ghost is wat uiterlijk betreft een zadel wat misschien wat minder mooi is om te zien.
maar ik vond die het fijnste zitten ,voor mijn gevoel helemaal niet breed en mijn pony loopt er heel fijn onder..

maar iedereen heeft een andere mening,daarom is zelf testen toch het beste wat je kunt gaan doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:15

DaniBanani schreef:
Ehm..ik heb ook nog wel een beetje een budget :o

Dat snap ik, ik heb voor de Fhoenix gespaard en heb nooit spijt van de aankoop gehad. Ook handig dat je er gewoon wedstrijden mee kunt rijden en dat het op een normaal zadel lijkt.

Dani

Re: Boomloos: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 17:22

Ik weet dat er testzadels zijn..maar ik heb echt niet het geld om een behoorlijk aantal zadels uit te gaan proberen, het is toch zo'n 30 euro per zadel en dat vind ik best veel geld. Als ik nou echt twijfel tussen 2 zadels kan ik dat wel doen, maar nu zou ik een willekeurig zadel moeten kiezen om te testen, en dat wil ik niet.

Van mij hoeft 't trouwens zeker niet op een normaal zadel te lijken, dat maakt me echt weinig uit..maar ik vind 1000+ euro gewoon te veel geld voor een zadel voor 'erbij'..

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:40

Ik heb je PB gestuurd

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 16:33

Hadden anderen dat ook, dat barefoot breed zit? Of hangt dat ook van 't model af?

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:37

Ik heb een barefoot Cheyenne en vind hem errug breed zitten, is ook een kwestie van wennen maar moet zeggen dat ik nog vaak mijn wintec pak, voor lange bosritten gebruik ik mijn barefoot omdat die fijner is voor de rug van Troy.

Wat betreft je zit, je moet op een boomloos zadel een onafhankelijke zit creeeren, je zit moet zijn alsof je zonder zadel zit, maar het gevoel is wel een beetje stevigheid en hou vast.
Succes met beslissen.

Wat betreft modellen, barefoort heeft nu iets met care systeem waardoor er nog meer drukverdeling is. Er zijn steeds meer 2e hands zadels te vinden, zelf heb ik een FRA geprobeerd en daar was de kwaliteit duidelijk minder van dan van barefoort en ik vond hem niet lekker zitten maar dat is persoonlijk!

tiennuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:28

Zelf heb ik een zadel van Randoll's wat al een aantal jaren oud is. Dit is een fijn zadel en hij blijft ook erg goed.
Ik heb nu sinds een half jaar een barefoot cheyenne dry tex op mijn andere paard liggen. Persoonlijk vind ik dit zadel fijner dan de Randoll's. Ik zit lekkerder in de barefoot. Dat zadel is ongeveer een half jaar oud, hier zit dus het nieuwe systeem in van barefoot. Dit houd in dat de ruggengraad al enigzins vrij gehouden wordt door het zadel, dit vind ik zelf een fijner idee.

Boomloos rijden bevalt me erg goed, je lichaamstaal komt beter over op je paard. Je voelt je paard beter aan, en hij jou ook.
Ik denk dat een boomloos zadel de voordelen van zonder zadel rijden heeft (beter gevoel/contact enz.)
Maar ook dat het nadelen van zonder zadel rijden verminderd(stevigere zit, minder wiebelen evt, betere drukverdeling..)

Qua zit moet je voor een boomoooszadel inderdaad meer onafhankelijk zitten. Maar of je houding hier nou slecht van wordt?
Ik denk van niet. Wel is het de eerste paar keren even wennen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 17:30

Hmm, lastig. Want ik wil echt niet zomaar even 100 euro uitgeven aan verzendkosten steeds, alleen om verschillende zadels te kunnen uitproberen..

Mijn houding is opzich goed, zowel met als zonder zadel. Maar ik had wel eens gelezen dat je bij boomloze zadels sneller in een stoelzit wordt gedwongen vanwege de beugelophanging, en dat wil ik voorkomen.

tiennuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:36

Bij barefoot (misschien ook bij andere merken) hebben ze twee verschillende beugel ophangingen. één voor, en één iets meer naar achteren, dit is afhankelijk van welke maat je neemt. Dit zou je kunnen testen.
Je zou je kunnen orrienteren via verschillende sites en fora, en aan de hand daarvan een testzadel aan kunnen vragen, dan is het niet zo heel duur. Misschien woont er iemand van bokt bij je in de buurt die een boomloos zadel heeft, die je zou mogen testen?
Bij (sommige) verkooppunten kun je op de verschillende zadels gaan zitten op zo'n bok, om een beetje een idee te hebben van de beugel ophanging en het model.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:08

Ik heb al veel erover gelezen ook..maar het blijft lastig. Alleen al de keuze western/dressuur; want ik vind een westernzadel stiekem heel erg gaaf, ookal rijd ik geen western. Maar ja, vind ik dat wel lekker zitten?

Iemand die in de buurt woont zou heel fijn zijn ja..want alle verkooppunten zitten toch wel een eindje weg geloof ik. Maar ik kan natuurlijk wel één keer wat verder rijden, als ze daar de zadels hebben waar ik over twijfel, ofzo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:09

Je kunt toch een eerste selectie maken tussen alle zadels ? :)

Wil je vooral zacht zitten en zoveel mogelijk zonder-zadel-gevoel met veel contact en gevoel houden , dan kom je vrijwel zeker uit op een Barefoot , Ghost , of op Barefoot gebaseerde nepperd.

Wil je echt een goedkoper zadeltje , dan is een "nepperd" geen probleem mits je een paard hebt met een vlakkere rug met weinig schoft , en niet al te intensief ermee gaat rijden.

Wil je wat meer kwaliteit dan kom je op een bekender merk uit.

Voordeel van de Ghost is dat het zadeltje heel klein en smal is waardoor je wat omhoog getild wordt en dus minder in spreidzit zit , omdat je meer in A-vorm komt. En de dij-wrongetjes zijn heel erg fijn. De zitting zelf is wel wat gladder / minder grip dan die van de Barefoot waar je wat meer "in" zit zeg maar.

Bij een Ghost kun je ook wat rommelen met de positie van beugelriemen en singel , wel handig als je paard een wat afwijkende bouw heeft.

Boomloze zadels zetten mensen niet meer in een stoelzit dan boomzadels doen. Vaak zitten mensen met te korte beugels of gaan teveel achterin het zadel zitten waardoor ze zelf hun benen voor zich leggen en een stoelzit ervan maken. Maar dat zelfde probleem heeft men dan bij een boomzadel....

Daar moet je natuurlijk zelf op letten.

Je kunt al een selectie maken door de volgende vragen te beantwoorden :

- wil je wel of geen knop aan je zadel ?
- wil je wedstrijden kunnen starten ? Zo ja , western of dressuur ?
- wil je zoveel mogelijk "zadel" qua stevige zit of juist zo weinig mogelijk ?
- welke zadels vind je mooi , welke juist niet ?
- wil je wel of geen kniewrong ?
- wil je veel "paard" onder je been of liever een langer zweetblad ?
- wil je een westernsingel (1 riem) of dressuursingel (2 riemen) ?

Dat soort dingen :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 20:20

Oké:

Westernzadel (+knop) of -singel maakt me nu weinig uit; qua uiterlijk neigt mijn voorkeur daar wel naar, omdat ik een westernzadel gaaf vindt, maar ik heb er nooit op gereden dus ik weet niet of het zou bevallen of niet, evenals de singel.

Heb wel graag een redelijk vrije zit; helemaal geen steun vind ik niet fijn omdat ik dan snel rugpijn krijg, maar ik wil geen hele diepe zit, en kniewrongen vind ik niet echt prettig; een korter zweetblad mag van mij ook wel, vind juist het close contact idee zo prettig, al is het ook geen ramp als-ie wel een langer zweetblad heeft. Maar ik wil wel een béétje stevig zitten, dan zou ik dus bij Barefoot uitkomen.

Heel intensief rijden zal 't niet worden denk ik, maar ik wil graag wel dat-ie lang meegaat en goed voor m'n paard (en mij) is, dus dan lijkt een bekender merk me wel beter..

Ik kan evt. een Arizona van iemand overkopen..maar vind ik een westernzadel wel echt fijn, en is de maat goed? (niet qua cijfertje, maar qua gevoel, of ik 't fijn vind zitten.)

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:12

Ik heb zelf ook een tijd een westernzadel gehad (wel met boom), maar de rug van mijn huidige paardje is daar te kort voor, hij komt te ver naar achteren te liggen, bekijk dat eerst dan kun je misschien al weer iets uitsluiten.
Daarnaast vind ik western heerlijk zitten, maar mijn barefoot doet daar zeker niet voor onder.
Voordeel van de Cheynne en misschien ook wel van de Arizone dat ze nog redelijk gewild zijn 2e hands en je hem misschien wel direct door kan verkopen als je hem toch niet fijn vindt. Dus bekijk even goed hoe snel die dingen gaan en zorg dat je hem voor een leuk prijsje kan kopen!
Overigens moet ik nog wel opmerken dat bij een boomlooszadel het niet alleen om de kwaliteit van het zadel gaat maar ook de pads die gebruikt worden er belangrijk zijn omdat hier de drukverdeling en de ruggegraat vrijheid van daan moet komen wat normaal in een boomzadel zit!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:28

Als ik jou was zou ik die Arizona eerst eens uitproberen , die zou wel eens prima bij je kunnen passen zo te horen :j

En je moet toch minstens 1 zadel uitgeprobeerd hebben om van daaruit eventueel verder te kunnen kijken.

Als je de Arizona gewoon fijn vindt dan heb je je zadel gevonden.
Is het niet "het" zadel voor jou , dan heb je wel een goede indruk gekregen van wat je wel of niet fijn vindt aan die Arizona , en dan kun je makkelijker zoeken naar een zadel wat dan beter bij je zal passen , omdat het wel de positieve punten behoudt maar ook de negatieve punten (zoveel mogelijk) oplost.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:35

Ik heb zelf een barefoot. (die ik jammer genoeg tekoop heb gezet, omdat ik er niet op kan rijden vanwegen mijn heupen)

Maar ik ben verder heel erg te spreken over het zadel. Je krijgt er een erg onafhankelijke zit van en je word verder ook nergens gedwongen in het zadel.

Het is meer dat je iéts meer stevigehid hebt dan zonder zadel. Ik ben nogal een muts om zonder zadel te rijden... Vond het dood eng... Maar nu ik een poosje met de barefoot heb gereden vind ik het helemaal niet erg mee en tuf ik zo af en toe ook lekker rond zonder zadel :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:41

Leuk is dat hè , doordat je veel meer voelt en een goede onafhankelijke zit aanleert , is zonder zadel rijden ineens ook veel makkelijker :j Je leert gewoon veel beter de bewegingen te volgen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:41

Hoe zit het trouwens met de lengte van het zadel?
Ik wou namelijk altijd een western-BF zadel(arizona of nevada)
Maar door de korte paardenrug is de keuze nogal beperkt, daarom heb ik een cherokee gekocht!(had ook een cheyenne met knop kunnen kopen, maar vind deze toch net een tikje leuker!)

Ik vind het voordeel van de BF zadels dat ze ontzettend goed verkopen op MP(en andere verkoopsite's)!
Om mijn cherokee te vinden heb ik ontzettend lang moeten zoeken! maar ik hoop dat dat wel betekend dat ik hem ook weer snel kan verkopen!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:43

DaniBanani schreef:
Hmm, lastig. Want ik wil echt niet zomaar even 100 euro uitgeven aan verzendkosten steeds, alleen om verschillende zadels te kunnen uitproberen..

Mijn houding is opzich goed, zowel met als zonder zadel. Maar ik had wel eens gelezen dat je bij boomloze zadels sneller in een stoelzit wordt gedwongen vanwege de beugelophanging, en dat wil ik voorkomen.

Dat is het voordeel van de Moffett Phoenix, daar ligt de beugelophanging wat naar achter en de kniewrongen zitten met klitteband vast en daardoor de verplaatsen of eraf te halen.

Er zijn ook boomloze zadels met een beugelophanging die je zelf kan aanpassen omdat het met klitteband zit.

Een boomloos zadel zit altijd iets breder dan een boomzadel, waar je op de smalle boom zit en niet bijna rechtstreeks op de rug. Dat is even wennen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:46

ja klopt...

Ik durfde voorheen ook echt niet zonder zadel te galloperen. Ik was zoo bang. Maar het idee dat ik een 'zadel' onder mijn kont had maakte het zo veel makkelijker. Terwijl het eigenlijk het zelfde voeld...

ook met mijn dressuurzadel (kieffer) merk ik gewoon dat ik vaster ben geworden in mijn houding :) ik kan veel makkelijker meebewegen met mijn paard :)