Ik heb een goed passend zadel, ook na laten kijkendoor iemand die bij een zadelmaker werkt en het ligt goed. Toch schuift het soms een beetje naar achteren, de singel zat wel wat los de keren dat het schoof. Soms schuift alleen het dekje weg, ik heb dus het idee dat sommige dekjes te glad zijn voor op de rug(deze is ook heel glad). Kan dat? Want bij dunne katoenen dekjes glijdt het zadel niet en blijft het mooi liggen. Mijn paard heeft een hoge en vooral lange schoft. Ik leg het zadel vrij ver naar achteren, misschien wel wat te ver zodat het nog meer naar achteren schuift. Zou het misschien meer naar voren meoten? Ik kan meer dan een platte hand tussen been en singel stoppen(1.5 hand). Als het zadel niet zou passen dan zou het denk ik met alle dekjes schuiven. Het is allemaal goed nagekeken. Hebben meer mensen dit?
mischien een borsttuig of voorsingel gebruiken dan?
Jeanine93
Geplaatst: 19-12-09 22:51
Ik denk dat een borsttuig wel kan helpen. Maar je moet inderdaad maar even alle mogelijke dingen uitproberen
ikke
Geplaatst: 20-12-09 11:06
Een zadel dat naar achteren schuift betekend niet zelden dat het gewoon te ver naar voren ligt! Dekjes die schuiven duiden op een matige tot slechte pasvorm. Ik krijg dus neigingen om de kwaliteit van je zadelmaker in twijfel te trekken, maar op z'n minst de wijze waarop je het zadel op je paard legt.
dat dekjes verschuiven wijst vaak op een slechte pasvorm, enje sangel moet meer tegen het been aan, 1.5 hand tussen het been en de sangel kunnen steken is niet meteen normaal
Als een zadel goed past, bekeken is en aangepast door een zadelmaker, dan zou het niet mogen verschuiven. Tenzij het paard anatomisch niet standaard is gebouwd. Een zadeldekje kan wel verschuiven, maar dan zou het zadel moeten blijven liggen. Je hebt van die goedkope dekjes die als een vodje na een kwartier alle kanten op gaan. Een goed zadel, gooed passend en een goed dekje schuift niet. Misschien een andere zadelmaker bellen.
Ik was inderdaad ook al aan het denken aan een voorsingel. Zelf rijd ik altijd met chabrak plus bontje, en heb zo nog nooit problemen gehad. De singel moet natuurlijk ook goed vast zitten.
heb ik ook niks hielp zijn er nu achter dat hij een verkeerde bui heeft en ze schruiven dus altijd met een borsttuig is het grotendeels op te lossen maar mijn dekjes blijven naar achter schruiven