[WN] Hoe een bridged zadel herkennen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Hoe een bridged zadel herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 22:09

Ik heb sinds vrijdag een nieuw westernzadel, maar twijfel toch een beetje of het wel perfect ligt.
Het betreft een standaard fabriekszadel, een Continetal Equiflex. Dit zadel is thuis door de zadelmeneer
op mijn paard gepast en ik heb proefgereden. De pasvorm is bepaald d.m.v. een handje onder het zadel om te voelen. Geen visgraat mal of kale boom oid gebruikt.
Nu heb ik het idee dat mijn zadel bridged. Vandaag na het rijden enkel een natte plek rond de schoft en aan de achterzijde van het zadel. Het middendeel van de rug was droog. Ook als ik kijk naar het wol onder het zadel is dit aan de voor- en achterzijde platter en in het midden nog lekker zacht en wollig. Wat denken jullie, bridged dit zadel of is dit een typisch nieuw zadel probleem en moet het zadel gewoon ingereden worden?

Mijn paard heeft een medium hoge schoft en een iets wat oplopend kruis. Zijn rug is dus wat hol zeg maar. Daarnaast is hij ook vrij kort in de rug.

MidnightPSan

Re: Hoe een bridged zadel herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:51

hoe hol is die rug dan, als een zadel met een rubberen boom, die als hij warm van het rijden is zachter en flexibel wordt?
Het probleem wat mensen denken te hebben met een Equiflex,is dat hij in het midden te veel door zakt,en daar door een te klein draag vlak heeft.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 23:13

De rug is niet extreem hol, maar ook niet netjes recht. Het zadel zou wat flexibeler moeten worden als het warm is, ik persoonlijk heb hier niets van gemerkt tot nu toe.
Ik heb niet het idee dat het zadel in het midden doorzakt, maar eerder het idee dat het zadel in het midden niet draagt. Dit basseer ik dus op de zweetplekken rondom de schoft en lies en het kurkdroge middendeel van de rug.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:21

Als je geen egale zweetplekken in de vorm van de bars hebt, heb je geen goedpassend zadel.
Nu zijn vochtige/zweetplekken wel iets anders als drukplekken.
Die zijn nl juist niet nat.

Je hebt dus waarschijnlijk een zadel wat niet 100% goed ligt, maar nog te weinig bridged om daadwerkelijk drukplekken te geven.
Maar wat niet is kan nog komen; het zadel is nog nieuw en het leer moet zich nog goed rond de bars gaan zetten.
In hoeverre zich dit in je voor- of nadeel gaat ontwikkeling is niet te zeggen.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:23

Het is nu ook behoorlijk koud en zal het dus een stuk langer duren voor het zadel warm genoeg is om flexibel te kunnen zijn. Ik heb ook een equiflex en zeker in de zomer, als het zadel bijv. in een warme auto heeft gelegen kun je heel goed merken dat hij dan flexibeler is! Dan kun je hem met de hand buigen!

Maar het kan heel goed dat hij in het midden (nu) niet de rug raakt. Je kunt proberen met een swaybackpad te rijden. Die zijn in het midden, dus de holte van de rug, dikker dan aan de voor- en achterkant. Dit werkt bij mijn paard heel goed en hij heeft nu altijd een mooi egale zweetafdruk.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 11:22

het is toch niet goed om een niet goed zittend zadel met een pad te corrigeren, of heb ik het mis?
Bij gebruik van zo'n swayback pad blijft tocht nog steeds het probleem van niet goed dragen behouden?

Nu heb ik vanochtend de zadelmeneer gebeld.
Hij vertelde mij dat het zadel nog ingereden moet worden en naar het paard moet gaan staan, en dat het zadel, zodra de flexboom warm word, voldoende doorbuigt naar de rugvorm van het paard en dan wel draagt. Vond het opzich wel logisch klinken, maar ik ben ook maar een leek, een onzekere leek. Hij wilde gerust weer langskomen om nogmaals het zadel na te kijken en mijn onzekerheid weg te nemen. Dat is natuurlijk weer erg nette service van hem.
Bah ik wilde dat ik er meer verstand van had, maar ben bang mijn paard zijn rug aan gort te rijden, na al zoveel zadelellende gehad te hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:28

@kaspar: ook aan een flex-boom zit een 'eind' aan het flex gebeuren. Je kunt er kleine oneffenheden mee aanpakken, maar meer als een paar cm moet je niet verwachten.
Als je zadelmeneer jou de (schriftelijke)garantie geeft dat na het voldoende inrijden én nog steeds niet goed passen het zadel alsnog terug mag zonder al te veel geldverlies dan heb je een goede verkoper.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 11:30

Dat heb ik hem eigenlijk nog niet gevraagd, dom!
Maar dat kan ik natuurlijk als nog doen.
Dat zal toch wel kunnen? Vond het een erg aardige meneer

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:46

Aardigheid is leuk, een goede garantie is beter ;)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:40

Een zadelmaker laten komen? (of opnieuw laten komen) en een kale boom laten passen.
Weet je zeker of hij goed ligt of niet.

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:01

Hier een link naar een filmpje over het zadel passen en ook een stukje over bridging:

http://www.youtube.com/watch?v=KagpBhj6aFo

Als je meer over zadels zelf wil weten, kan het heel interessant zijn eens een zadelclinic te volgen, bijvoorbeeld: http://www.vaquero.nl Natuurlijk wordt er ook veel reclame voor dat merk gemaakt, maar als je daar even doorheen kijkt kan je veel over zadels zelf leren.

Succes ermee!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 13:35

Silversan bedankt voor de link.
Erg nuttig filmpje voor mij.