Hoe kan het dat al mijn dekens naar achteren schuiven ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Hoe kan het dat al mijn dekens naar achteren schuiven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:30

Ik heb een Fjord en qua ruglengte heb ik dekens maat 1.85 nodig. Maar....zowel zweetdeken , staldeken én regendeken schuiven steeds naar achteren. Heb ik toch maat 1.75 nodig misschien ? Ben alleen bang dat hij dan bij de kont te kort is. Wie heeft dit probleem ook ?

wendyke

Re: Hoe kan het dat al mijn dekens naar achteren schuiven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:38

ik heb dat probleem ook redelijk vaak en nu wel ondervonden dat bij mijn paard de harry horse dekens en dominck het beste liggen

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:41

Ik heb het ook, bij een hh staldeken. De hals is veel te ruim dus zakt ie naar achter tot hij voor strak zit.. :S

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:55

Maar als ik de dekens in de maat 175 zou nemen , is de hals dan ook automatisch kleiner of scheelt dat niet zoveel ?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 05:58

ik denk dat je beter kan kijken of een ander merk beter ligt.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 07:03

En als je een dekensingel eromheen doet ???

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 07:44

ik had dit probleem met mijn friesje ook ..heeft maat 175 nu ..alle dekens trokken naar achteren en vaak scheef ...heb nu een bucas all in one aangeschaft en alle problemen zijn weg ...deze deken is wel behoorlijk prijzig maar ligt super op mijn friesje ,.foto staat in mijn profiel ;)

deze deken is al helemaal voor gevormd op de kont ..en schouders.
Laatst bijgewerkt door LucianoS op 15-12-09 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 07:50

Bij mijn fjord liggen de HH dekens het beste.
Als de ruglengte goed is kan je de deken bij de hals wat innemen. Ik vind wel dat de maten van dekens bij ieder merk weer anders valt.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 07:56

Dat is mij ook opgevallen bij mijn dekens. Nieuw liggen ze prima, maar uiteindelijk trekken ze toch naar
achteren. Volgensmij komt dat omdat de dekens zijn ontwikkeld voor paarden met meer schoft. Kijk maar eens naar de meeste verkoopplaatjes, dan zie je duidelijk de schoft in de dekens.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 08:03

mijn dekens schruiven ook naar achter doordat mijn merrie een kippenborstje heeft. Je kan de borstsluitingen laten verzetten zodat de nek kleiner wordt of bij de schoft een extra stukje innaaien zodat hij daar smaller gemaakt wordt.
Beide opties werken prima (heb ik ook gedaan).

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 08:06

rensju schreef:
Ik heb het ook, bij een hh staldeken. De hals is veel te ruim dus zakt ie naar achter tot hij voor strak zit.. :S

Heb ik ook bij de HH Wave. Maar die valt ook twee maten groter uit volgens mij := Dus dan word ie achter 'zwaarder' en denk dat dat het probleem is.. Toch maar een paar keer warm wassen?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:37

Ik denk dat je inderdaad het beste naar een ander merk kan kijken.

En anders gewoon eens een maatje kleiner passen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:16

ik zou een ander model/merk proberen. Bij mijn paard schuiven de meeste dekens ook naar achteren, of ze nu krap of ruim aan de borst zitten, maatje groter of kleiner.
ik heb een staldeken van S&K, fleece van BR, Lamicell, "merkloos", teddyfleece en cooler deken va HH. Allen schuiven naar achter en gaan trekken aan de borst met schuurplekken tot gevolg, ook op de schoft. Mijn Weatherbeeta deken en horseware amigo dekens daarentegen liggen altijd goed, trekken niet aan de borst en hebben nog nooit schuurplekken op schoft of schouder gegeven. en ik gebruik 2 verschillende maten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:09

op mijn pown had ik juist met de hh deken dat die naar achteren schoof , te brede hals vorm

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:13

Je deken is waarschijnlijk te groot. Je kan een te smalle deken niet compenseren door één maat groter te nemen. Dan gaan ze schuiven. Je zal dus een andere pasvorm moeten zoeken. Misschien Bucas Bigneck ofzo?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:17

De beharing op de rug groeit van voor naar achter.
Dat houdt in dat alles wat erop beweegt naar achteren schuift: naar voren is tegen de haarrichting in meer weerstand dan naar achter.
Hoe korter = stijver de haar dus hoe groter dit effect.

Hoe meer beweging van een voorwerp op de rug hoe groter het effect.

De oplossing:
Beperk bewegen door goed pasvorm van dek/zadel en een goede singelconstructie op de goede plek.
Zorg dat de wrijving tussen dek en zadel groter is dan die tussen dek en paard.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:23

Waarschijnlijk niet de goede pasvorm.
Mijn paard was 1.71 en had maar 195 erop liggen.
Volgens de tabellen had er een 205 op gemoeten maar dan kreeg ik ook last van schuivende dekens.
Pas goed op dat de schoft niet "klem" komt te zitten (dat de schoft van de deken achter de schoft van je paard komt te liggen) want dan ga je drukkingen krijgen van de deken op de schoft!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:47

Huertecilla schreef:
De oplossing:
Beperk bewegen door goed pasvorm van dek/zadel en een goede singelconstructie op de goede plek.
Zorg dat de wrijving tussen dek en zadel groter is dan die tussen dek en paard.

Als het over zadels ging zal het helpen... maar het gaat over een deken ;)

Zarahan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:47

Mijn ervaring is dat dekens makkelijker naar achteren schuiven als de hals te wijd is. Als de ruglengte goed is, zou ik andere merk proberen. Anders een andere maat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:54

Ik zou ook voor een ander merk gaan. Voor je geld is het niet erg leuk maar het is wel beter voor je paard om te blijven zoeken naar dat merk wat wel goed ligt. Voorheen had ik ook alle soorten merken voor mijn paard, maar kwam er toen achter dat deze toch niet helemaal lekker lagen. Uiteindelijk de dekens van Horseware gevonden (Amigo, Rambo, Rhino) en deze liggen perfect. Ze zijn wel duur, maar je krijgt met deze dekens wel waar voor je geld als ze goed liggen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:57

Ik heb nu de weatherbeeta orican en die schuift niet, kan zelfs na een dag dragen nog makkelijk een hand ertussen doen aan de voorkant. ben erg blij met dit dek :j

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:44

Ik had bij mijn fjord hetzelfde probleem; qua ruglengte 1.85 nodig, maar die waren dan bij de borst te ruim waardoor ze naar achter schoven.

Maar bij de Horseware dekens (Rambo en Rhino's had ik) heb ik deze problemen nooit gehad.
Ze kosten wat, maar je hebt zeer zeker waar voor je geld; ze gaan jarenlang mee.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:24

Ik heb het probleem hier ook met een global deken. Vorig jaar gekocht voor mijn paard. Maar bij haar gleed hij naar achteren. Nieuwe gekocht en deze deken is naar de zolder gegaan. Nu heb ik een nieuw paard iets groter als de ander. En wat meer massa. De deken is kwa lengte goed maar ook op haar glijd hij naar achteren.
Voor haar koop ik dus ook maar een nieuwe.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 02:05

Het ligt denk ik aan het merk. Ik heb voor mijn pony een weatherbeeta, die bevalt tot nu toe het best. Bucas heb ik ook gehad, maar die schoof ook naar achteren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 02:15

klavertje schreef:
Maar als ik de dekens in de maat 175 zou nemen , is de hals dan ook automatisch kleiner of scheelt dat niet zoveel ?

Het scheelt allicht iets dus je kunt het proberen, misschien eens een deken van een stalgenootje passen?

Ik had dat probleem ook vaak en mijn ervaring is dat de HH dekens het beste liggen, vooral die met zo'n minihalsje, dan is schuiven vrijwel onmogelijk. Ik bedoel deze; http://www.horseshopinternational.nl/im ... 20Navy.JPG maar alle HH dekens zijn vrij hoog op de hals. Weatherbeeta en Bucas heb ik ook gehad en die schoven ook naar achter.

Als ik jou was zou ik eens bellen naar een ruitersportzaak in de buurt en vragen of je mag komen passen.
Ik heb ook eens een deken gekocht en was bang dat het niet goed zou passen, toevallig hadden we het paard bij ons (kwamen van concours) en het winkelpersoneel bood zelf aan om even te gaan passen.