welke zweetdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAlfriee

welke zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 19:35

Heee bokkers !

ik ga binnenkort een zweetdeken kopen, maar ik heb een probleem. Want op het gebied van dekens ben ik niet zo handig.
Mijn probleem is dus: welke zweetdeken is voor mijn paard handig. De deken moet eigenlijk in de zomer en in de winter gebruikt kunnen worden. (Even tussendoor, is dit mogelijk of kan dat helemaal niet, ik weet het niet? )
Bovendien moet het niet een deken zijn van 80 euro. Dat is niet de bedoeling..

Ik zal even de situatie beschrijven.
Ik rij met mijn paard naar de manege. We rijden daar lekker een uur. Na afloop staat mijn paard te stomen.
(Mijn paard staat altijd zonder deken. In de tijd dat hij een manegepaard was heeft hij wel met dekens gelopen. Nu hij bij mij is heeft hij in de winter een lekkere teddyvacht.)
Doordat hij nu een dikke vacht heeft zweet hij meer dan in de zomer.
Nadat we bij de manege zijn geweest moeten we ook nog weer een half uur terug naar huis stappen. Ik heb een poosje zonder deken naar huis gestapt, maar ik heb besloten dat dat echt niet gaat met dit koude weer als hij nat van het zweet is.
Ik rij ook wel eens thuis in het weiland maar dan wil ik ook eigenlijk graag even een deken op zodat ik hem zo droog mogelijk achterlaat.

Nu is de vraag: welke zweetdeken is voor mij handig?

alvast bedankt.

IloveAlfriee

Re: welke zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:36

ik was vergeten te vragen of jullie een merk weten die wel goed is, maar niet al te duur?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:41

Ik gebruik een wollen zweetdeken (heb zelf 1 met hals) voor mijn Haf die ook lekker in de wintervacht zit. Hoeven niet super duur te zijn, voor 40 euro heb je een prima deken, maar dan zonder hals. Nadeel voor jou zal zijn dat je er dan nog opzit en het zweet echt door de deken heengezogen wordt. Jij wordt dus nat en koud, terwijl je paardje lekker droog wordt.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:48

jaaa, dat is ietwat lastig. Het is al zo koud en dan ook nog een koude kont. Goh, gebruik je ook zo'n dikke deken in de zomer?

is een fleece ook voldoende?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:55

Ik heb wel een dunne fleece voor zomer, maar eigenlijk gebruik ik deze dan nooit, mijn Haf is dan zo droog. Fleece wordt ook vrij nat aan de buitenkant, maar je kunt natuurlijk zelf een thermobroek aandoen, blijf jij ook warm met naar huis rijden. De meeste fleecedekens zijn vrij dun en niet voldoende voor echt koud weer, en de pony droogt sneller met een wollen deken (vind ik).

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:00

ik zou m tog lekker een winterdeken opdoen.. als ie gezweet heeft en hij is droog en komt dan weer in de kou, weet ik niet of dat ook zo goed is voor zn spieren.. en zomers gewoon lekker niks lekker in de lucht laten drogen en goede cooling down doen. evt lekker loslaten in een paddock waar ie kan rollen, is ook goed voor zn vacht ;)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:11

Ik heb er een van HH, met hals, kosten niet zo gek duur, 45 ofzo. Alleen, als hij het zo warm en bezweet heeft van de les, en jij gooit dan die deken op, duurt het wel wat langer voordat hij droog is, omdat ie dan dus langzamer afkoelt, dus daar moet je rekening mee houden.
Een natte kont krijg je niet, je zit toch immers op je zadel? Zorg dat de deken groot genoeg is, zodat hij over je zadel heen kan, dan krijg je ook geen koude kont.
Verder kun je z'n deken ook s'zomers gebruiken, alleen dan zijn ze meestal zo droog omdat ze weinig vacht hebben, dus gebruik ik hem nooit,

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:28

zoals het nu op het moment is, heb ik 's avonds les. 's Nachts staan ze op stal. Dus wat dat betreft kan hij zijn deken langer op houden.
ik zal even kijken naar een hh deken. zoals het nu lijkt word het een baseline deken met hals. Kennen jullie die ? Bij de divoza vandaagn.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:29

@ikke129
over die winterdeken moet ik nog even nadenken, misschien is dat ook een oplossing. Maar dan maakt hij ook geen wintervacht. Is die fleece voor onderweg dan wel voldoende?

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:32

Een wollen uitrijdeken, of een fleece uitrijdeken die waterafstotend is :)
Als je het dus alleen maar voor het terug stappen gebruikt, is een uitrijdeken voldoende.
De Harry's Horse Teddy fleece werken ook heel goed

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:37

IloveAlfriee schreef:
@ikke129
over die winterdeken moet ik nog even nadenken, misschien is dat ook een oplossing. Maar dan maakt hij ook geen wintervacht. Is die fleece voor onderweg dan wel voldoende?

idd, maar kijk dan ook naar het licht in de stal, als het eerder donker word gaan ze ook haar aanmaken;)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:04

IloveAlfriee schreef:
zoals het nu op het moment is, heb ik 's avonds les. 's Nachts staan ze op stal. Dus wat dat betreft kan hij zijn deken langer op houden.
ik zal even kijken naar een hh deken. zoals het nu lijkt word het een baseline deken met hals. Kennen jullie die ? Bij de divoza vandaagn.

Let op dat het niet goed is om de deken de hele nacht op te houden, zodra hij op stal staat, kan hij denk ik wel weer af, hij staat dan niet op de toch neem ik aan? Als hij dan niet meer warm is, maar nog niet helemaal droog, kan de deken gewoon af hoor!
Heb even gekeken naar die baseline, ik heb ze toch graag met buiksingels.
Verder zit er zeker wel verschil in kwaliteit in die fleece dekens, dus daar moet je even naar kijken, ik heb ook een andere, maar dat ding is echt waardeloos, dus even investeren is wel de moeite waard,
ik heb deze http://www.pourcheval.nl/product_info.p ... ts_id=1838

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 20:49

goed dat je het zegt! Ik had helemaal niet in de gaten dat er geen buiksingels bij zaten. Dat staat namelijk niet in dat boek van de divoza.. En dat ik nou zo nauwkeurig naar dat plaatje heb gekeken is ook niet zoo. :+
Hhm, zonder buiksingels dat is niet zo heel handig, maaaar. Ik moet er wel aan blijven denken dat hij niet met die deken op stal komt te staan. In iedergeval, dat probeer ik te voorkomen.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 21:15

Trouwens, ik was nog even aan het rondkijken naar verschillende dekens.
Heeft iemand van jullie een zweetdeken zonder buiksingels? of Juist niet, en waarom dan wel of juist niet ?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:14

Ik heb alleen maar fleecedekens (gehad ook) zonder buiksingels.
Als je gaat stappen met die fleecedeken op je paard zijn die singels niet handig lijkt mij. Op stal als je paard alleen op hoeft te drogen onder die deken zijn die singels ook niet nodig. :)

steeff2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:24

In de zomer gebruik ik eigenlijk bijna nooit een zweetdeken, vind ik vaak niet echt nodig omdat ze dan al heel snel zelf drogen vanwege hun dunne vacht.
Zelf gebruik ik als mijn paard heel erg bezweet is een fleecedeken met hals. Als ze niet heel veel gezweet heeft, alleen onder het zadel, doe ik een fleecedeken zonder hals op.

Als je paard veel in haar hals zweet (wat vast het geval is) zal ik er een met hals nemen. Als hij dan een keer niet zoveel gezweet heeft kun je altijd de hals omvouwen en heb je er een zonder.
Mocht je nog een goede deken zoeken, ik heb er eentje te koop.
http://link.marktplaats.nl/305105140
(misschien heb je er wat aan ;) )

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:08

IloveAlfriee schreef:

deze heb ik ook, die donker blauwe :)
bevalt me prima, ook met hals

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:54

Bij Epplejeck hebben ze voor ongeveer 20euro zweetdekens met singels in verschillende kleuren.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:58

Ik heb er een van de Lidle, hele mooie rooie, ik weet niet meer hoeveel die koste maar iets tussen de 10 en 20. Met buiksingel, staartkoortje en vanvoor aan de borst ook iets om dicht te doen. Ik ben er heel tevreden van maar ik gebruik hem niet zo intensief dus kan niet zegge of het duurzaamheid is.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:10

Voor in de winter gebruik ik een wollen uitrij deken met hals, vocht slaat mooi naar buiten en binnen warm,voor in de zomer gebruik ik een fleece dekentje.
ZIjn beiden 2ehands te koop, maar een mooie wollen uitrijdeken heb je wel voor het leven. Lijken onverslijtbaar.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 11:48

Ik begrijp dat de wollen dekens heel goed zijn, maar ook meer voor de winter. Eigenlijk is het niet de bedoeling dat ik twee dekens krijg.
Ik heb ook nog een zomerdeken liggen. Als ik een gewone fleece op doe met daar over heen een dunne zomerdeken. Dat kan toch ook wel?

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 11:51

Even wat anders. Sommige dekens passen niet in een gewone wastrommel. Brengen jullie ze dan naar een bedrijf die ze dan gaat wassen? Of wassen jullie ze met de hand ofzo?

daar zat ik ineens aan te denken omdat ik mijn deken wel een keer zal moeten wassen, anders zal die op den duur minder opnemen toch

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:55

Premiere :j heb der een zweet deken met hals van,. die neemt echt onwijs goed het zweet op :j

en, al mijn dekens passen gewoon in mijn wasmachine ( 8 kilo) :)) ook de winterdekens

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:10

IloveAlfriee schreef:
Ik begrijp dat de wollen dekens heel goed zijn, maar ook meer voor de winter. Eigenlijk is het niet de bedoeling dat ik twee dekens krijg.
Ik heb ook nog een zomerdeken liggen. Als ik een gewone fleece op doe met daar over heen een dunne zomerdeken. Dat kan toch ook wel?

Waarom wil je die zomer deken over de fleece heen doen? Nergens voor nodig, je belemert alleen maar de vochtafvoerende werking van de deken.

En een fleece deken pas meestal wel in de wachmachine hoor!

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 18:59

Ik zat aan de zomerdeken te denken vanwege de koude wind. Ik was laatst samen met iemand die deed dat ook. Vandaar, wat vinden jullie daarvan dan ?