Welk bit voor jong paard van 4

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dees1980

Welk bit voor jong paard van 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 15:08

Ik heb sinds kort een jong paard van 4 jaar en die doet erg moeilijk met haar bit , ik kreeg toen ik haar kocht een gebroken bit een bustrens maar die was erg dik en daar deed ze helemaal moeilijk mee.
Nu heb ik een dubbel gebroken watertrens die een stuk dunner is maar ook daar gaat ze met rijden tegenin , ze is heel onrustig met haar hoofd met rijden en als ze druk voelt dan gaat ze haar hoofd bewegen.
Mijn stalgenoot heeft gekeken en ze heeft best een klein mondje en laag gehemelte , wat zou nou het beste bitje voor ons kunnen zijn een dun bit of wat anders?????????

meeikk

Re: Welk bit voor jong paard van 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:09

misschien een ongebroken watertrens, of een dubbelgebroken d/bustrens ?? enkelgebroken zou ik bij een jong paard niet doen denk ik.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:09

Bitloos? Het kan zijn dat ze last heeft van het bit. Sommige paarden vinden dat nou eenmaal niet fijn.
Het leren bit kan ook. Deze is zachter in de mond. Ons paard wordt er ook altijd mee gereden en vindt het hártstikke fijn!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:13

K&K dubbel gebroken Ultra Conrad dikte 18mm.

Geef zo'n paard een bit voor het leven.
Zeker bij zulke monden wil je niet gaan experimenteren.
Overigens, dat een jong paard in het begin van zijn carriére terugkomt of juist in verzet komt op een beetje druk in de mond, is heel gewoon. Kwestie van geduld en telkens je handen heel goed stil houden en eerlijk blijven rijden. Ze moeten immers nog vertrouwen krijgen in het 'aan het bit' lopen.

Kies voor een kwaliteitsbit.
Heel veel goedkopere dubbelgebroken bitjes komen tekort in de afwerking.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:15

ts, het kan ook zijn dat ze last heeft van het wisselen. en een laag gehemelte kan daar op duiden. missch ff een paardentandarts erbij?

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 15:23

De paardentandsarts komt morgen om 16:00 die heb ik van de week meteen gebeld voor een afspraak.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:36

ik heb zelf zeer goede ervaringen met de myler bitten level 2 dubbel gebroken.

Het bit klapt niet dubbel om de tong en door de lichte boog komt ook het gehemelte niet onder druk te staan.

Ik heb meerdere jonge paarden op dit gezien van groen tot B/L of hoger liepen ze er stuk voor stuk zeer goed op. Mijn eigen jonge ruin ben ik nu aan n bit aan t wennen en dit pakt hij door de myler super op, het bit ligt stil en knijpt niet.

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:43

Zelf zou ik kieze voor dubbel gebroken D of bustrens. Maar ligt aan paard en ruiter. Paard is nog jong en moet nog leren dus daarom zou ik niet kiezen voor een enkelgebroken en watertrens. Maar zul je even moeten uitproberen. Goed dat je eerst tandarts laat komen om pijn of andere vervelende zaken uit te sluiten.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:56

vagolijntje schreef:

Het bit klapt niet dubbel om de tong en door de lichte boog komt ook het gehemelte niet onder druk te staan.

Ik heb meerdere jonge paarden op dit gezien van groen tot B/L of hoger liepen ze er stuk voor stuk zeer goed op. Mijn eigen jonge ruin ben ik nu aan n bit aan t wennen en dit pakt hij door de myler super op, het bit ligt stil en knijpt niet.

Jup, idem hier! Myler comfort snaffle met wide barrel.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 18:01

Maar is het niet zo dat je met myler bij level 1 moet beginnen???? of is dat niet geschikt voor paarden met een laag gehemelte???

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:12

Paardje_13 schreef:
misschien een ongebroken watertrens, of een dubbelgebroken d/bustrens ?? enkelgebroken zou ik bij een jong paard niet doen denk ik.

Waarom niet? Die van mij deed niks anders steigeren, achterover laten vallen, bokken op een dubbelgebroken bit, paard voelt zich een heel stuk fijner met een enkel gebroken bit! (paard is 3.5)
Dus het is per paard verschillend, kwestie van uit proberen! Ligt je zadel verder wel goed?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:14

ik heb ook een paard met een lastig mondje

en die heb ik een dubbelgebroken bustrens met leer eromheen gestikt. ze vind het heerlijk en sabbeld er lekker op :)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:23

Jeanine84 schreef:
Paardje_13 schreef:

Waarom niet? Die van mij deed niks anders steigeren, achterover laten vallen, bokken op een dubbelgebroken bit, paard voelt zich een heel stuk fijner met een enkel gebroken bit! (paard is 3.5)
Dus het is per paard verschillend, kwestie van uit proberen! Ligt je zadel verder wel goed?

sorry, beetje verkeerd uitgelegd, ik beedoelde meer voor een paard met een laag gehemelte eigenlijk ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:26

Bij laaghangend rooster zou ik denken aan een ongebroken trens.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 18:50

Zo te lezen zijn de meningen erg verdeeld :D.

Ik ga morgen ook eens langs de ruitersportzaak voor advies en om te kijken wat er allemaal is vind het zo vreselijk moeilijk wat ik nou moet doen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:30

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:00

ik vind het bit echt iets dat je per paard zo erg kan verschillen. De enne pony loopt beter op een stangetje de ander op een dubbelgebroken. De enne pony vind een dik bit fijn en de ander knabbelt lekkerder op een dun bitje. Er zijn zoveel verschillende soorten bitten en zoveel verschillende soorten monden. ik denk dat het echt een kwestie van proberen is!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:07

Ik rij eigenlijk alle jongen paarden met een HH gold brass bustrens.
Een bustrens ligt doorgaans stabieler dan een watertrens, dubbel gebroken vind ik zowiezo fijner, en het mondstuk is niet dik, waardoor deze zeer goed past in mondjes met weinig ruimte.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:23

Nathe heeft bij mijn paard de voorkeur ten opzichte van metalen bitten. Bij Nathe is (buiten de ringen) er geen metaal verwerkt in het bit. Er zijn paarden die geen metaal in hun mond verdragen. Ik gebruik voor de afwisseling/buitenrijden een Robart bit (pinchless). Beide bitten zijn mondvriendelijk.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 21:29

Ik ga volgende week dat bit van Robart proberen , de bakken zijn nu een drama en mevrouw is super heet dus het word nu zo en zo niks.

Iedereen bedankt voor jullie reactie :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:32

Splash_ schreef:
vagolijntje schreef:

Jup, idem hier! Myler comfort snaffle met wide barrel.

En hier ook, de myler (ik heb een bustrens, met een klein tongboogje. MB04) is licht en dun, en niet zo onrustig. Mijn paard werd onrustig van het gewiebel van een dubbelgebroken trens. Met de myler heb je het grote voordeel dat het rolletje in het midden mooi stil ligt, en dat je doordat het bit dubbelgebroken is toch onafhankelijk links en rechts kunt inwerken.

@TS: mijn paard is ook redelijk groen, ondanks zijn leeftijd, en ik ben meteen met een level 2 aan de slag gegaan. Het enige verschil is wel of geen tongboogje, althans bij het model dat ik heb, en het tongboogje is heel klein. Maar een recht bit, zoals de level 1 bitten, vindt hij minder fijn. Ter afwisseling van de myler heb ik ook een kimblewick, die is ongebroken met een (wat groter) tongboogje. En daar loopt hij ook erg fijn op. Het ligt maar net aan het paard wat hij fijn vindt :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:35

Ik heb ook liever iets tongboog een rechte vijnd ik toch snel weer wat op de tong drukken. Het voordeel van de myler level 2 is dus dat hij anantomisch perfectligt in de mond van mn ruin. Onze jonge merrie zal ook op dit worden beleerd, ik heb nog nooit een paard minder zien lopen op dit bit.
Ik weet niet wat voor neusriem je hebt maar bij jonge dieren die niet van het bewegelijke van een bit houden wil een lage neusriem ook snel meer rust geven

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:40

Ja, ik heb bij de myler ook een lage neusriem. Komt ook geen andere neusriem om :)

Er zijn wel verhalen over de myler die minder positief zijn maar het effect op mijn paard was bepaald overdonderend. Hij hing ineens een stuk minder, omdat hij het bit ook niet beet hoefde te pakken in een poging om aan het gewiebel te ontkomen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:45

ik heb ook 1 paard gezien die deed niets dan hangen trekken en koppen het resultaat lage neusriem + myler was schokkend. Paard liep ineens vol vertrouwen en liet los wou in buigen etc.

Mijn ruin is nog niet beleerd ben nu heel rustig sturen aan de hand aan t leren en door dat dit bit onafhankelijk inwerkt kruig je geen knijpend bit en reageerde hij vrijwel direct goed beter met mn k&k die ik eerst heb geprobeerd.