kentaurs penelopa en medea

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

kentaurs penelopa en medea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 23:48

ik heb nu een kentaur penelopa op proef, welke ik best fijn vind rijden. Fijne stijle lepel en lekker contact aan het paard met de kuit en fijn ondersteunende wrongen.

Mijn prestige top dressage kon ik mijn kuiten niet lekker aan mijn paard leggen, wat ik toch mis... daarnaast is hij sowieso te groot.

Nou is er ook een minpuntje aan de penelopa, ik vind hem hard en gigantisch groot vallen. Nou zag ik op internet ook de medea staan, wat ook wel aanlokkelijk lijkt om uit te proberen. Maar weet iemand het verschil? De Medea is zachter? Is die ook dieper/geslotener?

kortom, verschil en overeenkomsten in de Medea en Penelopa

En nou ik toch een topic over zadels heb ook nog wat anders...
De penelopa die ik nu op proef heb is boommaat 2 en te krap/ te laag bij de schoft voor mijn paard. Mijn vader heeft de electra in boommaat 3. Maar daarbij kan ik mijn kuit weer niet lekker aanleggen... Ligt het 'kuit-contact verschil' hem nou ik die boomaat of het type zadel?

Alpaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:59

Heb zelf 2 jaar geleden de Medea gehad maar vond die wel redelijk zacht zitten. Maar had een ongelofelijk gedwongen zit.

De Electra heeft kortere zweetbladen, misschien dat het daar aan ligt ?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 22:01

Alpaca schreef:
Heb zelf 2 jaar geleden de Medea gehad maar vond die wel redelijk zacht zitten. Maar had een ongelofelijk gedwongen zit.

De Electra heeft kortere zweetbladen, misschien dat het daar aan ligt ?

hoe val die kwa zitting uit? Ik vind de penelopa namelijk erg groot, heb nu de 16,5 en vind hem nog flink ruim

goldwing

Re: kentaurs penelopa en medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:12

Had een medea II
Die heeft extra lange zweetbleden
Dat hij nu zo groot uitviel kan ik niet zeggen had een 17,5
De medea is wel super glad lijkt wel een glijbaan als je het vergelijkt met andere zadels
Ik had dus ook om hem gewoon wat stroever te maken de toplaag kapot gemaakt zodat de natuurlijke stroefheid van het leer naar boven kwam
Verder vond ik het wel een fijn zadel maar achteraf blijkt nu ik een ander heb dat ik er wel een heel gedwongen zit in had ( heb nu een veel hoger punt tijdens wedstrijden voor mijn houding en zit ) maar ook mijn instructeur had al gezegd dat ik een veel betere zit heb in dit nieuwe zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:17

Ik heb een medea en een electra en ook nog een artemis gehad :+

De medea komt er nu weer!
Het heeft idd een vrij gedwongen zit maar dit is voor mij met mijn rugproblemen ideaal!

De Electra kon ik ook niet zo veel mee, is een wat robuuster zadel, zat er gewoon niet fijn in, idd been was een probleem maar zowiezo mijn hele houding!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 18:05

mijn houding is opzich goed, maar zowel in als mijn instructrise vinden mijn houden beter in de penelopa.

blijf toch wel erg benieuwd naar de medea!

Alpaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:56

Ik vind m wel meevallen qua grootte. Bij mij was ie achteraf wel te groot. Geen idee hoe dat kwam want was zeker niet gegroeid...

Zag laatst de Electra in de winkel maar die vind ik wel heel groot uitvallen.. Zag een 17 inch liggen maar dat leek wel een 18/18.5

Verder vind ik de Medea ook een glad zadel. Maar dat verdween wel later met goed inrijden. Even de beschermlaag eraf dus.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:41

Robijntjah schreef:
Ik heb een medea en een electra en ook nog een artemis gehad :+

De medea komt er nu weer!
Het heeft idd een vrij gedwongen zit maar dit is voor mij met mijn rugproblemen ideaal!

De Electra kon ik ook niet zo veel mee, is een wat robuuster zadel, zat er gewoon niet fijn in, idd been was een probleem maar zowiezo mijn hele houding!

Idd vroeger ook rugproblemen gehad en in mn medea heb ik nooit last :). Echt gedwongen vind ik hem niet, ik ken iig zadels die nog veel gedwongener zijn. vind het nog altijd een fijn zadel iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:43

Ik ken zeker gedwongener zadels, maar het is wel een redelijk diepe vaste zit :)

Leveringstijden zijn trouwens wel een hel op dit moment bij Kentaur, wegens re-organisatie (kreeg vanochtend een telefoontje dat mijn zadel dus ook een maand later komt), dus neem dat mee in je overweging :)

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 22:45

Alpaca schreef:
Zag laatst de Electra in de winkel maar die vind ik wel heel groot uitvallen.. Zag een 17 inch liggen maar dat leek wel een 18/18.5

de electra is wat lomper, maar kwa zit zeker niet groter! als ik de penelopa ( in 16,5 inch dus) vergelijk met de electra (17,5 inch) vind ik ze redelijk om het even, of de electra zelfs nog wat kleiner. De penelopa lijkt heel diep door de stijle lepel, maar dat vergoot ook gelijk het zitvlak, omdat het dus verder doorloopt tot de "hoek"