Het elastiek.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JorisDy

Het elastiek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 14:11

De meningen zijn erg verdeeld over het elastiek.
De ene is er tegen, omdat een paard erin kan gaan hangen en zo verkeerde spieren ontwikkeld.
De andere vind de stiek een goede oplossing en zien de stiek als een HULP-middel en als motivatie om het hoofd naar benede te houden.

Nu is mijn vraag; Wat is jullie mening over het elastiek. En of het in jullie ogen veel kwaad kan.

Apple

Re: Het elastiek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:36

-> HAR

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:44

ik ben er niet weg van,, mijn evaringen ermee zijn dat het paard er inderdaad in gaat hangen.

ik zelf rijd veel liever met een tiedemanteugel!

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:45

Ik gebruik het elastiek wel eens met longeren bij gebrek aan pessoa. Dan vind ik het wel een goede oplossing. Mijn paard loopt zonder met het longeren gewoon met het hoofd omhoog en zo moet ze toch haar lichaam gebruiken. IK vind het stiek een goed hulpmiddel, maar ik vind niet dat je het vaak moet gebruiken want je moet je paard toch zelf naar beneden kunnen rijden zonder de dwang van een elastiek..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:45

Als het niet te strak zit vind ik een goed hulpmiddel, maar als je paard helemaal stijf staat moet je het niet zo proberen nageeflijk te krijgen want dan wordt het alleen maar erger.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:50

ja precies

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:07

ik gebruik er wel een om hem te begeleiden, maar nooit te strak.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:49

Ik ben er nogal tegen. Je zet het hoofd van je paard vast, dat heeft in mijn ogen niets met rijkunst te maken. Problemen van het niet nagefelijk lopen van je paard op pony moet je oplossen door rijkunstige training en niet door er een elastiek aan te knopen.

Als je het nodig hebt omdat je je paard of pony nog niet helemaal onder controle hebt ben ik meer voorstander van bijvoorbeeld een martingaal.

Met longeren gebruik ik een pessoa. Deze werkt met katrollen waardoor je niets vast zet op blokkeerd.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 20:29

Maar als je je stiek niet strak zet? Dan kan je paard nog vele kanten op. Ik zie het elastiek als een Hulp en motivatie middel voor mijn paard.
Tuurlijk als een paard erin gaat hangen doet een stiek meer kwaad dan goed, maar als je stiek gewoon slap hangt?

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 09:31

Ik gebruik het dan ook alleen met longeren en niet met rijden dat vind ik ook dat je dat zelf moet oplossen. Maar met longeren gaat dat lastig en dan vind ik het een prima oplossing, mits los ingesteld.

Eshh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 09:38

Ik vind het goed als hulpmiddel, en zoals StillAngel an zegt, niet te strak.
Ik heb ook de ervaring dat het paard gaat hangen.

Als het alleen maar slap hangt, is het niet nodig denk ik?
Dan heeft het paard het in mijn ogen niet nodig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:25

ik gebruik een elastiek alleen tijdens het longeren en altijd van achter de oren door de bitringen, tussen de benen naar de singel. Op deze manier kan een paard er niet gaan ophangen en moet het minstens met z'n neus lager dan de ruglijn lopen. Ik stel het altijd in dat als het paard ontspannen met de neus richting VWNW loopt de inwerking volledig wegvalt.
Voor het ene paard werkt het ook beter dan voor het andere, mijn paard reageert hier heel goed op aan de longe, maar "vecht" tegen een 3-puntsteugel of de touwtjes zoals lammert haanstra ze knoopt, tja wat is dan het beste...

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:08

ik ben het met petitparis eens.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:09

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:12

Ik gebruik het elastiek alleen met longeren en dan over de rug door de voorbenen naar het bit. Die van mij wordt daar heel los door. Maar ik denk dat dat per paard gewoon verschillend is ;)

PreHungaroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:36

ik heb nog nooit een elastiek gebruikt, toen ik nog met "iets" wilde longeren gebruikte altijd touwtjes die ik van de singel door het bit doe en dan via het zadel naar de andere kant doe. Zo kan het paard nog wel zelf stelling nemen maar word hij wel gevraagd om rond te lopen. Tegenwoordig doe ik veel aan grondwerk en komt de nageefelijkheid vanzelf.

Zelf vind ik het per paard verschillen. Als je paard het elastiek accepteert en gebruikt als hulpmiddel en dus niet gaat hangen, zou ik dat liever gebruiken als de touwtjes die ik nu gebruik. mij lijkt elastiek namelijk een stuk vriendelijker omdat ze dan niet elke keer een snuk krijgen maar het lekker mee veert.

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:38

Ik vind een elastiek totaal onhandig, mijn paard gaat er in hangen. Met longeren helemaal niks, omdat ze doorheen kunnen klappen! Ik denk wel dat er paarden zijn die er fijn op lopen, maar ben zelf niet zo'n fan -O-

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:01

Ik rij momenteel een erg sensibel (en dan niet op een leuke manier) paard wat enorm kan drammen als het niet in haar straatje ligt.
Ik rij haar sinds kort met elastiek (niet altijd) om tijdens die momenten toch een extra 'hulp' te hebben.
Elastiek hangt eigenlijk gewoon los, tenzij madame besluit te gaan sterrenkijken.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:53

Ik rijd momenteel met elastiek, maar meer voor m'n moeders gemoedsrust omdat madam weleens onrustig, ongeduldig en snel kan zijn. maar er hangt ook al een martingaal aan en aan dat elastiek heeft ze toch schijt, als zij wil sterrekijken doet ze het toch het rekt wel mee. ikzelf heb er een ongelovelijke hekel aan omdat het iets is wat ik niet in m'n hand heb en het hoofd wel vastzet dus als ik d'r ff lekker wil laten strekken gaat dat niet dus stappen we binnenkort over op thiedemann, elastiek en martingaal lekker weg. daarbij hangt ze met een elastiek idd hatelijk in m'n handen.

Funky_Town

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:18

Naar mijn idee werkt het eigenlijk niet. Je hebt wel paarden die dan met hun hoofd naar beneden gaan lopen maar nagevelijk is iets anders. Ze gaan er vaak erg van op de voorhand lopen. Raken vast in de nek en dan krijg een soort van duikboot effect.

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:21

ik zie ze hier veel met elastiek rijden, ik ben er geen fan van. Maar als het goed gebruikt word ben ik er ook niet tegen. Alleen somige rijden er constant mee, en dat vind ik niet nodig je kan ook weleens zonder rijden. ;)

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:06

Het kán goed werken, als je er goed mee omgaat. Vaak gaan ze door het hangen aan stiek op de voorhand lopen, en wordt het er allemaal niet veel beter van. Als je vanachter genoeg activiteit hebt, kan het goed werken. Per paard verschilt dat gewoon erg.