ervaingen met hackamore

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maggie

ervaingen met hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 20:36

Ik wil graag wat informatie over het gebruik van een hackamore.
Even ter informatie:

Ik heb 4 maanden geleden een 15 jarige draver gekocht.
We zijn nog bezig met samen een band op te bouwen, ik kan wel met hem buiten rijden, ik heb geen bak.
Het probleem is dat hij erg onrustig in zijn mond kan zijn, (gebit is nagekeken) en dan gaat hij erg kauwen.
ik heb zowel een enkel als dubbel gebroken bit
Ik dacht dat een hackamore misschien beter voor hem zou zijn omdat hij dan geen ijzer in zijn mond heeft.
Ik weet de werking ervan maar wil graag weten waarom je hem gebruikt, en hoe je paard erop reageerd(e).
En zou het fijner voor mijn draver zijn als een bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:49

Als je geen ervaring hebt met bitloze optomingen dan is een hack niet aan te raden om mee te beginnen. Dit is geen optoming waarbij je continu druk op de teugels kan houden. Is meer geschikt voor losse teugels en neckreining.

Mijn advies is om eens te beginnen met een simpel stalhalster wat goed om het hoofd heen zit (dus niet te los) en daar teugels aan te maken. Je krijgt dan een beetje het idee van een sidepull en kan je zonder kosten te maken eens uitproberen hoe je paard reageert op bitloos. Als dat goed gaat zou andere optomingen zoals kaakgeskruist of kingekruist nog proberen. Misschien is een bloem ook nog wel geschikt maar dan heb je toch weer hefboomwerking.

Het is met bitloze optomingen net zoals met bitten, elk paard vind iets anders prettig. Mijn pony loopt fijn op hack of sidepull terwijl mijn vorige pony liever kingekruist had.

8nnemiek

Re: ervaingen met hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:22

Heb je toevallig ergens een lage neusriem of aansnoer-neusriem ergens liggen? Als je die los omdoet (twee vingers onder het jukbeen) en dan de teugels aan de ringetjes vast maakt, dan kun je op die manier een soort van side-pull uitproberen :)
Als je paard daar goed op reageert, dan zou ik gewoon een sidepull aanschaffen. Als hij er erg sterk op is dan kun je een hackamore met korte scharen proberen, maar zorg wel dat die hoog genoeg op de neus ligt. Een hackamore heeft een hefboomwerking (net zoals een stangbit) en werkt dus harder in. Daarom moet je er wel voorzichtig mee zijn, een rustige hand hebben.
Probeer wel om zoveel mogelijk lang en laag te rijden, met weinig druk op de teugels, zodat hij niet ongevoelig wordt voor de druk op de neus, en beter op zit leert reageren :)