massimo trail of westernzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

piene

massimo trail of westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 20:26

Ik hoor hele goeie berichten over de massimo trail. ben opzoek naar een buitenrij zadel om lekker door de bossen te klossen.
heb vandaag op een bighorn westernzadel gezeten die zat als een "harde " fauteuil, maar heerlijk stevig. helaas heb ik nog geen vergelijkingsmateriaal, dus weet niet waar ik nu voor moet gaan!

zijn er mensen die beide zadels kennen en welke keuze hebben zij gemaakt en waarom?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-12-09 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Poll verwijderd, een poll dient minimaal 3 antwoordmogelijkheden te hebben.

8nnemiek

Re: massimo trail of westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:06

Westernzadels zijn onderling zo ontzettend verschillend, je kan dus nooit zeggen 'een westernzadel zit beter/slechter dan een massimo trail'.
Ik heb een barefoot arizona westernzadel, nou die zit echt als een stoel, heerlijk zacht, daar kan ik uren in zitten.
Je moet het ook per paard bekijken. Een westernzadel past niet zomaar op elke tink, en niet elke tink loopt lekker onder een massimo trail..
De barefoot arizona, nevada en de twee duurdere westernzadels van barefoot kun je in ieder geval gratis een week testen (tegen verzendkosten), die zijn allemaal boomloos, dus heb je een grote kans dat het past, en ze groeien mee als je paard breder wordt of van bespiering veranderd.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 21:23

Ik heb vandaag op een bighorn westernzadel op mijn Melchior gereden, en het zadel zat wel erg lekker, het zat stevig en het gaf een heel safe gevoel. echt een sofa.
ik heb 2 jaar boomloos (barefoot) gereden, london en cherokee dus ik ken ze erg goed, ze zitten heerlijk,zacht , helaas zijn ze voor Melchior/mij minder geschikt.

ik hoor erg goede berichten over de massimo als zijnde een lekker zadel voor langere buitenritten. dus ik was eigenlijk benieuwd naar de ervaringen , ik zie telkens in de zadeltopics bepaalde zadelnamen opduiken. heb nu een stubben scandica DL, maarja ik trek ook niet m'n balletschoentjes aan voor een stevige wandeling :D

piene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 22:55

HMMMM volgens mij heb ik een heeeel moeilijke vraag gesteld B-) of zijn er gewoon geen mensen die en ervaringen hebben met Massimo en met western.
of het is een heel suffe vraag die niemand wil beantwoorden :o
hahaha dat kan natuurlijk ook :D

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:30

TI => HAR

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:36

MASSIMO!!!!
Ik kom iets te zelden (zeg maar: nooit) westernzadels tegen die ook maar de indruk geven soort van te passen op het paard waar ze op liggen. Over hoe de ruiter erop zit, daar zullen we het al helemaal niet over hebben.
Ik ken verschillende Massimo's en die passen gewoon op een normaal paard en zijn tenminste verkrijgbaar in verschillende boommaten.
Ik heb onlangs onze Massimo moeten verkopen omdat die niet paste op onze huidige paarden (paard waar ie bijhoorde is verkocht zonder het zadel). Gelukkig was er een mede-Bokker die het zadel op waarde wist te schatten en die heeft er veel plezier van.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:39

Ik ben inmiddels alweer bijna 3 jaar een zeer tevreden gebruiker van de Massimo Trail. Ik rijd er endurance (t/m 120 km) mee, maar ook TREC en de gewone (lange) buitenritten en ik vind het een heerlijk zadel. Mijn paard overigens ook.

Ik kan alleen niet goed vergelijken met westernzadels omdat ik daar te weinig ervaring mee heb. Over het algemeen vind ik de Massimo wel prettiger zitten dan welk westernzadel dan ook waarmee ik afstanden heb gereden, maar daar kunnen anderen weer anders over denken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:13

ikke schreef:
Ik kom iets te zelden (zeg maar: nooit) westernzadels tegen die ook maar de indruk geven soort van te passen op het paard waar ze op liggen. Over hoe de ruiter erop zit, daar zullen we het al helemaal niet over hebben.

Dat zegt niets over de westernzadels, maar over de mensen die ze kopen.. Als je naar een goede westernwinkel gaat dan vind je met gemak een prima passend westernzadel voor elk soort paard. Bij Arthurs hebben ze bv altijd erg goede nieuwe en tweedehands zadels en daar kun je ook passen en rijden.

Een zadelmarkt zadel moet je natuurlijk nooit kopen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:10

Ik heb een aantal jaar terug western gereden en dat zat goed. Nu ben ik meer van het engelse rijden en heb voor mijn haflinger de Massimo trail.
Echt een geweldig zadel! Zitting echt ontzettend zacht en het zadel zit heerlijk.
Het ligt ook super op mijn ronde haflinger.

Nou rij ik voornamelijk dressuur en af en toe buiten. Lange buitenritten hebben we (nog) niet gedaan, maar dat heeft meer met mijn gezondheid te maken.
Het ligt wel in de planning en dan ook zeker met dit zadel. Het is zoiezo het enige zadel waar ik na een half uur rijden niet met rugpijn vanaf kom.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:14

Ik denk dat de Massimo beter zit dan een westernzadel, die van mij zit niet bepaald lekker. Dat ga je na een uur wel voelen. Maar ik heb dan blijkbaar ook een extreem harde zitting op mijn westernzadel.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:24

Het zijn beide super zadels, maar eigenlijk niet met elkaar te vergelijken. Het is erg paard en persoonsgebonden. Uitproberen zou ik zeggen...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:52

pff, het westernzadel bestaat niet, ik rijdt graag op westernzadels maar wel graag alsjeblieft met een dikke gelzitting. Daar houd ik het uren op uit...

En wat betreft het passen, veel mensen kopen een westernzadel op zicht (uit advertenties met omschrijvingen als: past op fjorden, kwpn-ers en arabieren.. Tuurlijk..) smijten het op het paard en als het paard niet vreselijk gaat bokken concluderen ze dat het past |( . Dat zegt niks over de zadels maar wel veel over de domheid van die mensen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:54

troi schreef:
pff, het westernzadel bestaat niet, ik rijdt graag op westernzadels maar wel graag alsjeblieft met een dikke gelzitting. Daar houd ik het uren op uit...

En wat betreft het passen, veel mensen kopen een westernzadel op zicht (uit advertenties met omschrijvingen als: past op fjorden, kwpn-ers en arabieren.. Tuurlijk..) smijten het op het paard en als het paard niet vreselijk gaat bokken concluderen ze dat het past |( . Dat zegt niks over de zadels maar wel veel over de domheid van die mensen..

Doe eens een foto van een paard met een passend westernzadel op...........

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:55

ik heb een western zadel met een harde seat, ik houd het er uren op vol hoor, beetje eelt op de kont en gaan :D

helaas is mijn paard eruit gegroeid, dus nu een arizona boomloos, daar moet ik echt aan wennen, zo zacht :+

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:00

mijn zadel heb ik aan laten meten en op mijn merrie. Het lag er heel mooi op. Kwam achter niet omhoog enz. als dat bedoelt wordt. Helaas is mijn merrie er niet meer en past het zadel niet meer op mijn nieuwe paard. Maar het is een topzadel, en zit heerlijk!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:01

ikke schreef:

:')

Ongelofelijk hoeveel mensen er nog steeds denken dat ze vanaf een foto kunnen zien of een westernzadel past _O-

Als het op de foto al niet goed ligt dan is de ruiter toch wel heel verkeerd bezig :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:04

MysticTinker schreef:
ikke schreef:

:')

Ongelofelijk hoeveel mensen er nog steeds denken dat ze vanaf een foto kunnen zien of een westernzadel past _O-

Als het op de foto al niet goed ligt dan is de ruiter toch wel heel verkeerd bezig :=

Speur de dieverse (foto)topics maar eens af. Van veel zadels kun je vanaf de foto al zien dat het niet deugd, westernzadels maar andere liggen evengoed vaker verkeerd dan goed.
Dus ja, ik kan vanaf de foto vaak al zeggen dat het niet deugd. Mijn opmerking over pasvorm zuig ik niet uit mijn duim, ik wist al van het bestaan van westernzadels toen de hele westernscene in NL nog moest beginnen.........

Sugargirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:55

ikke schreef:
MASSIMO!!!!
Ik ken verschillende Massimo's en die passen gewoon op een normaal paard en zijn tenminste verkrijgbaar in verschillende boommaten.

Mmmm, lekker negatief zeg, dat jij westernzadels tegenkomt die zelden of NOOIT :? lijken te passen!
"Knap" van je dat je dat zo maar ff kunt constateren! Mag ik vragen waar je die "wijsheid" vandaan haalt????

En JIJ kent dus verschillende Massimo's die passen op een NORMAAL paard??? Wat is in jouw ogen een NORMAAL paard dan???
En tja, nu moet ik je toch teleurstellen hoor, maar ook goede kwaliteit westernzadels zijn verkrijgbaar in verschillende boommaten :D
En dat wist je blijkbaar dus niet???

Pfffff, lach me rot _O-

Dan zal ik je nu ff uit een droom helpen...
Ieder, maar dan ook IEDER zadel of het nu western zadels, engelse zadels, trail zadels, endurance zadels of wat voor zadels dan ook betreft, je zult ALTIJD voor- of tegenstanders blijven houden!
Waar je eigen voorkeur naar uitgaat is prima en dit mag je ook best aangeven, maar houdt het a.u.b. een beetje leuk en kraak niet zomaar iets (of iemand) af, waar je echt geen verstand van lijkt te hebben!

Zelf heb ik alleen maar ervaring met goede westernzadels van geweldige kwaliteit en die liggen allemaal "als een huis" op mijn paarden, maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet open sta voor andere (types) zadels (en ik ga al helemaal geen andere types zadels dan westernzadels afkraken ;) ), sterker nog, ik zou zelf best eens een keer een Massimo of welk ander zadel dan ook eens willen uitproberen!
En ik weet het, je houdt dan altijd je eigen mening of iets (of iemand), maar houdt het dan wel leuk!! *D

piene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 11:46

Ik hoop dat dit topic niet uitmondt in een ruzie achtig topic, mijn vraag was naar ervaringen van mensen over hun zadel(massimo of western) en wat vinden zij zo fijn aan hun zadel.

Dankzij Greendistance kan ik zometeen een massimo huren voor een paar maanden en kijken of het wat voor mij is. helaas is dat niet mogelijk zover bekend met een westernzadel.
ik heb vorige week op een westernzadel gereden, helaas lag deze niet goed op mijn paard.
ik moet zeggen, het westernzadel veraste me wel, het zat als een huis(ben een redelijk vlakke zit dressuur gewend)
ik zat wel echt op m'n paard, minder contact met wat er onder me gebeurde, maar de stevige zit gaf me wel een"mij kan niks gebeuren" gevoel ;)

wat me ook opviel is dat ik door de vork en het zit oppervlak wel een stukje verder naar achteren zat, ik had nog een ruime hand over tussen mij en de vork(is dat een goeie afstand?)
bij dressuur zadels zit je volgens mij met je centerpunt meer naar voren. is dat een van de verschillen tussen engels en western? en wat is de achterliggende gedachte daarvan?

Zoals ik nu tegen het verschil aankijk is engels een boom met kussens eronder om de druk te verdelen en is bij western de boom in een leren harnas opgehangen omkleed met bont en daarbij ook nog eens de pad om de druk te verdelen.(en het geheel zachter te maken).klopt dit een beetje?
ik vind het lastig om een goeie keuze te maken, immers wil je echt kijken of bv een western zadel geschikt is zul je hem een langere tijd moeten proberen en daarvoor moet ie toch goed op je paard liggen.
ik kan me voorstellen omdat een westernzadel door de bank genomen wat langer is en dus anders van construktie dat hij juist beter moet passen omdat je meer kans hebt op bridgen of anders een verkeerde puntbelasting geeft.

en ik heb een paard met een gevoelige rug(hij wijst nog net niet met z'n hoefje) maar je merkt het echt wel.

jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:18

Ik heb een Massimo trail gehad maar vond het zelf niet fijn zitten, voor mijn gevoel te veel stoelzit.
Nu heb ik een Continental Equiflex Endurance, westernzadel zonder knop en daar zit ik heerlijk in en het past mijn paard ook beter. Ik heb er al heel wat endurance kilometers mee gereden. Ik denk wel dat het heel persoonlijk is wat je wel of niet fijn vind zitten.

Voor mijn nieuwe paard heb ik dus ook een equiflex gekocht maar helaas past die niet meer.
Moet eens diep nadenken wat ik daar dan voor zadel op wil, eerst maar eens mijn equiflex zien te verkopen en dan weer op zoek tocht.....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:23

ikke schreef:

Vraag dit even bij western tack room.. Ben heel benieuwd naar de reacties van de mensen daar.. 8-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:38

piene schreef:
Zoals ik nu tegen het verschil aankijk is engels een boom met kussens eronder om de druk te verdelen en is bij western de boom in een leren harnas opgehangen omkleed met bont en daarbij ook nog eens de pad om de druk te verdelen.(en het geheel zachter te maken).klopt dit een beetje?.
Doordat de boom bij western groter is heb je een betere drukverdeling MITS het goed past ;)
De pad is dus NIET om druk te verdelen, maar om schokken en zweet op te vangen en kleine net-niet passende punten op te vangen.
Hoeveel net-niet mag zijn is een aparte discussie en ga ik zeker niet aan :D
Wél is het een feit dat het bij westernzadels érg moeilijk te zien is of ze goed passen.

Vergeet verder niet dat westernzadels in pricipe gemaakt zijn om lange uren (dagen) in door te brengen. Je hebt dan logischerwijs een andere zit als wanneer je dressuurt. Dat zou geen lichaam volhouden nl.
Dat er tegenwoordig vanwege de wedstrijd'sport' andere eisen aan westernzadels worden gesteld is een ontwikkeling met zowel positieve als negatieve kanten.

Verder is er veel verschil in opbouw van een westernseat; van plat naar super hoog en alles doortussen. Hoe iemand een seat ervaart is weer heel erg afhankelijk van hoe zijn lichaam gebouwd is en hoeveel vrijheid hij in een zadel wenst te hebben.

@piene: als je het 'vaste' van een westernzadel prettig vind, maar je wilt niet het 'ver van het paard' gevoel, probeer dan eens een goed westernboomloos zadel (zoals de Bob Marshall). Je voelt echt álles onder je en bijkomend voordeel met dit koude weer; je hebt een ingebouwd kacheltje onder je kont :+

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:13

Yep, hier een heel tevreden ex-gebruiker. Helaas, (tot mijn grote spijt) past mijn Massimo Trail niet op mijn huidige paard. Op mijn vorige knollie aangemeten, maar nog voor ik het zadel thuis had werd knollie kreupel, en is nooit meer beter gaan lopen. Zit je daar met een nieuw zadel waar je niks mee kan... :( Echt ZO balen. Maar ja, ander, passend zadel gekocht, Massimo in de kast gehangen, maar daar hangt het nu nog... Ik heb het maar in de verkoop gezet nu, dus als je nog een leuke zoekt:

[EA-TK-AP] Massimo Trail, boommaat 39, 18.5 inch, zwart, zgan!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:02

Sugargirl schreef:
ikke schreef:
MASSIMO!!!!

Mmmm, lekker negatief zeg, dat jij westernzadels tegenkomt die zelden of NOOIT :? lijken te passen!
"Knap" van je dat je dat zo maar ff kunt constateren! Mag ik vragen waar je die "wijsheid" vandaan haalt????

En JIJ kent dus verschillende Massimo's die passen op een NORMAAL paard??? Wat is in jouw ogen een NORMAAL paard dan???
En tja, nu moet ik je toch teleurstellen hoor, maar ook goede kwaliteit westernzadels zijn verkrijgbaar in verschillende boommaten :D
En dat wist je blijkbaar dus niet???

Pfffff, lach me rot _O-

Dan zal ik je nu ff uit een droom helpen...
Ieder, maar dan ook IEDER zadel of het nu western zadels, engelse zadels, trail zadels, endurance zadels of wat voor zadels dan ook betreft, je zult ALTIJD voor- of tegenstanders blijven houden!
Waar je eigen voorkeur naar uitgaat is prima en dit mag je ook best aangeven, maar houdt het a.u.b. een beetje leuk en kraak niet zomaar iets (of iemand) af, waar je echt geen verstand van lijkt te hebben!

Zelf heb ik alleen maar ervaring met goede westernzadels van geweldige kwaliteit en die liggen allemaal "als een huis" op mijn paarden, maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet open sta voor andere (types) zadels (en ik ga al helemaal geen andere types zadels dan westernzadels afkraken ;) ), sterker nog, ik zou zelf best eens een keer een Massimo of welk ander zadel dan ook eens willen uitproberen!
En ik weet het, je houdt dan altijd je eigen mening of iets (of iemand), maar houdt het dan wel leuk!! *D

Theorie en praktijk zijn twee verschillende dingen. De theorie is leuk, maar de praktijk wijst uit dat men daar zelden of nooit rekening mee houdt. Met een stalen gezicht worden er westernzadels verkocht zonder dat het paard zelfs maar in de buurt is geweest, en dat vinden ze normaal ook!!

Wat dat dromen betreft, bespaar je de moeite, ik loop ondertussen lang genoeg mee in het wereldje om te weten wat er te koop is en waar de voetangels en klemmen zitten.

troi schreef:
ikke schreef:

Vraag dit even bij western tack room.. Ben heel benieuwd naar de reacties van de mensen daar.. 8-)

Die schieten je af en gaan over tot de orde van de dag. Been there, done that. Zodra je echter naar een strak lopende Quarter van 15 vraagt, wordt het stil, erg stil.........

Anne Marie schreef:
Yep, hier een heel tevreden ex-gebruiker. Helaas, (tot mijn grote spijt) past mijn Massimo Trail niet op mijn huidige paard. Op mijn vorige knollie aangemeten, maar nog voor ik het zadel thuis had werd knollie kreupel, en is nooit meer beter gaan lopen. Zit je daar met een nieuw zadel waar je niks mee kan... :( Echt ZO balen. Maar ja, ander, passend zadel gekocht, Massimo in de kast gehangen, maar daar hangt het nu nog... Ik heb het maar in de verkoop gezet nu, dus als je nog een leuke zoekt:

[EA-TK-AP] Massimo Trail, boommaat 39, 18.5 inch, zwart, zgan!

Moet ie kosten? Ik ben bang dat ie te breed is, maar je weet nooit.........

Sugargirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:50

"Zodra je echter naar een strak lopende Quarter van 15 vraagt, wordt het stil, erg stil........."

@Ikke: En laat ik nu zelf toevallig net een erg strak lopende Quarter van 19 (!) jaar oud hebben *D
En raad eens wat voor zadel ik op haar gebruik?
JUIST! Een erg goed liggend en fijn westernzadel! Eentje waar wij beiden erg blij mee zijn :P

En weet je, IK droom inderdaad nog weleens lekker, maar eigenlijk heb ik al mijn dromen al waar kunnen maken :D
Maarja, jij denkt alles al te weten op westernzadel-gebied, dus ik wens je veel plezier met je Massimo 8-)
want voor andere zadels, en dan met met name westernzadels, sta jij toch niet voor open (in tegenstelling tot mij dus...) ondanks alle positieve ontwikkelingen omtrent westernzadels.
(en weet je, er zullen altijd "sukkels" blijven die meestal zonder het te weten een verkeerd passen westernzadel hebben, maar er zijn er ook genoeg die hierin wel tijd en geld willen investeren en dus echt een goed passend westernzadel voor hun paard willen!
En anders bestaat er voor de serieuzere westernruiters altijd nog de mogelijkheid om een westernzadel op maat te laten maken, dan weet men in ieder geval ZEKER dat het zowel hun paard als henzelf goed past en dat is tenslotte het belangrijkste van alles, ongeacht welk zadel men rijdt!! *D )