boomloos begin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

boomloos begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 19:32

Ongetwijfeld is zijn hier topics over, ik kan alleen niet vinden wat ik zoek....
Dus mischien heeft iemand een goede link voor me?

Anders hier mijn vraag:
Ik wil me graag orienteren met boomloos rijden..
Het lijkt me namelijk fijn rijden, maar heb er nog nooit op gezeten..
Helaas ken ik niemand die een boomloos zadel heeft, dus kan ook geen lenen..
Wat is een, niet al te duur, zadel om mee te beginnen?
Past een boomloos zadel op elk paard? Ik heb een niet hele brede Haflinger...

siskeh

Re: boomloos begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:33

informeer anders eens bij equixantos (www.equixantos.com, daar staat ook een linkje naar hun webshop)
Hier kan je redelijk goedkoop een testzadel lenen en hun service is zeker goed!

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 19:49

Super!! Dankje voor de tip, heb gelijk gemailt..

Kan onder een boomllos zadel eigenlijk gewoon bijvoorbeeld een PK pad?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:54

Bij een boomlooszadel hoort een speciale boomloze pad. Je kan wel tussen je pad en het zadel in een (dun) dekje doen. Als de pad maar op de rug van het paard ligt.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 19:58

o oke, dat is schokdempend ofzo?
hmmm dus mijn collectie PK pads kan ik dan niet meer gebruiken? |(

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:58

Nee helaas niet. Of je moet hem om laten bouwen wat weer kan bij nicky's keet, wil ik ook gaan doen :j . De reden dat, dat niet kan kom door de ruggengraatsvrijheid. Een boomloze pad heeft inlages die de voor de drukverdeling zorgen en voor een mooie ruggengraatvrijheid wat dus weer nodig is om de ruggengraat van de druk te ontzien. Een PK pad of een andere pad zonder inlages verdeelt de druk niet goed op de rug en dan krijg je hetzelfde effect als rijden zonder zadel wat op ten duur natuurlijk schade aanricht aan de rug van het paard, ook komt er dan veel gewicht op de ruggengraat.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 20:02

maar hoe zit dat dat met een gewoon zadel en een pad, die pad zit ook over de ruggengraat, of is de drukverdeling dan goed omdat het zadel tussen de kussens vrij is?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:04

Jep.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 20:05

o oke..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:13

ga in elk geval wat testzadels proberen,want ze zitten lange niet allemaal lekker.
ik heb er een antal geprobeerd, en ik vond de barefoot zadels allemaal heel breed zitten.
toen ik een Ghost had getest is mijn keuze daar op gevallen.

hier kun je die huren voor een week:
http://www.buitenzinnig.nl/default.htm

op zich kun je bij een boomloos zadel wel een gewoon dekje gebruiken naast een speciale pad,maar of dat nog mooi staat vraag ik me af.
ik had een helebole mooie dekjes en heb ze allemaal verkocht, ben nu wel weer bezig om wat boomloze dekjes met kleurtjes te kopen.
al zijn die een stuk duurder :+

vraag ook es in dit topic:
[HK] De boomloosjes kwekken eindelijk weer verder!! (deel II)
allemaal boomloos rijders met flink verstand er van die je vast wel kunnen adviseren :D

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 20:16

Dankje!! Ik heb nu eerst een mail gestuurd om een Barefoot Cherokee te testen, die vind ik er namelijk het mooiste uitzien van de zadels die ik opgezocht heb.....
Eens kijken hoe dat is...

Maar ik zal het wel moeilijk vinden om dan afscheid te moeten nemen van mijn mooie verzameling pads ;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:19

ja vreselijk is dat, en de keus in boomloze pads is best beperkt..om maar te zwijgen over de prijs.

je kunt wel je boomloze pad eerst op je paard en dan een gewoon dekje en dan je zadel leggen.
maar of dat nou echt zo mooi staat vraag ik me af

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:23

De cherokee is zeker gaaf! (je raad het al, ik heb een cherokee ;) )

Persoonlijk vond ik hem niet echt te breed zitten, en dat op een tank van 1,60 hoog(en breed)...
Maar misschien veranderd mijn beeld over de zadels in de toekomst nog

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:21

SIEMxFUNNY schreef:
Bij een boomlooszadel hoort een speciale boomloze pad. Je kan wel tussen je pad en het zadel in een (dun) dekje doen. Als de pad maar op de rug van het paard ligt.

Ik vraag me even af, maakt het echt verschil of de pad meteen op de rug ligt of als er een dekje onder ligt?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:10

wimmus schreef:
SIEMxFUNNY schreef:

Ik vraag me even af, maakt het echt verschil of de pad meteen op de rug ligt of als er een dekje onder ligt?

Ik had altijd begrepen dat de pad er voor zorgt dat de ruggengraad goed vrij ligt. En met een dekje eronder kan het gaan 'rommelen' en is er dus een kans dat de ruggegraad niet meer de ruimte krijgt die hij wel zou moeten krijgen.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 01:12

Ik snap iets niet.
Als je onder een gewoon zadel een dekje legt, zit het toch ook strak over de ruggengraat?

Dus dan zou je toch het zelfde hebben als dat je een gewoon dekje, dan de pad met inlages, en dan het boomloze zadel er op?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:44

wereld schreef:
Ik snap iets niet.
Als je onder een gewoon zadel een dekje legt, zit het toch ook strak over de ruggengraat?

Dus dan zou je toch het zelfde hebben als dat je een gewoon dekje, dan de pad met inlages, en dan het boomloze zadel er op?

Je hoort een sjabrak altijd in de zadelkamer te trekken van je zadel. Maar volgens mij wordt dat tegenwoordig niet meer geleerd en kan het zowieso niet meer met al die dikke dekbedden onder het zadel.

Dus als je dekje straks over de rug hebt liggen kun je idd drukplekken krijgen.
De reden dat je onder een boomlooszadel een speciale pad nodig hebt is al genoemd, om de ruggegraat vrij te houden en een hele goede pad zal ook nog enigzins meewerken aan de gewichtsverdeling. De kussens onder een engels zadel zijn ervoor dat het gewicht verdeelt wordt, omdat een boomloos zadel dit niet heeft heb je zo'n dekje nodig en zijn ze over het algemeen alleen geschikt voor niet al te zware ruiters.

Dus ja kiesje voor een leuk kleurtje of ga je voor de gezondheid van je paard?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:11

Amen.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 13:15

Ja dat in de zadelkamer trekken is mij wel geleerd, maar je zal ze de koste geven die dat niet weten..

Ik gebruik Pk pads, en die zijn mooi met de ronding van de rug mee, dat wil prima.. Maar ik heb ook een merkloze pad, en die heeft een rechte ruglijn, net als de ankiepads overigens.. En die zijn toch moeilijker zo te leggen dat ze niet heel strak om de schoft liggen...

Moderatoropmerking:
Topic is verplaatst van NA naar HAR.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 27-12-09 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: topic verplaatst.