Zadel te ver naar achter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DUDIEFOREVER

Zadel te ver naar achter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 13:07

Hee bokkers :) ,

Ik heb een vraagje.
Ik lees overal van na de 18e wervel mag een zadel niet liggen.
Maar hoe voel je dat?
Ik heb het geprobeerd te voelen, maar lukt me niet echt.
Heeft iemand misschien een foto, van een paard, en dat je kan zeggen achter dit punt mag hij niet meer liggen?
Heb namelijk zelf een D-pony, maar ik twijfel of mijn zadel niet te ver naar achter ligt.. ( 18 inch )
Alvast bedankt.

Groetjes,
Amanda.

s6801881

Re: Zadel te ver naar achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:09

Het zadel mag niet op de lendenen komen, dwz dat het zadel niet mag rusten op het gebied waar geen ribben meer zitten. Dat is makkelijker controleren.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:42

Kwestie van de laatste rib volgen naar de ruggegraat. Daar maak je een markering met een krijtje oid en dan leg je het zadel erop. Je kunt ook eerst het zadel erop leggen, en dan de rib gaan volgen, maar als het zadel te lang is kun je niet precies zien waar het zou moeten eindigen.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:45

even stipje :D wil dit ook eens uitpluizen bij mijn knollie :D

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:54

Als je het plaatje bekijkt ,

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... skelet.jpg

kun je al aardig zien waar de lendewervels beginnen. De achterzijde van de kussens van je zadel moeten hier voor liggen.
Als je de laatste rib naar boven volgt, zie je ook dat deze eindigt waar de lendewervels beginnen.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:56

aslo schreef:
Als je het plaatje bekijkt ,

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... skelet.jpg

kun je al aardig zien waar de lendewervels beginnen. De achterzijde van de kussens van je zadel moeten hier voor liggen.
Als je laatste rib naar boven volgt, zie je ook dat deze eindigt waar de lendewervels beginnen.

oke dan ligt de mijne iets te ver naar achteren.
kan het ook dat een zadel gewoon te groot is? mijne ligt al op de schoft en toch te ver naar achteren. knollie heeft een korte rug en ik een dikke poep :o .

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:41

Als je paardje een korte rug heeft (mn Hafjes, Fjorden, Pony's, veel Barokke types), dan ben je al gauw gebonden aan een 17 inch zadel. Veel groter past meestal niet. Of je moet een zadel hebben met zeg maar een 17,5 a 18 inch zitvlak en 17 inch kussens bijv. Dit zijn veelal maatzadels. Korte rug en dikke poep zijn veelal geen goede combi helaas.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:42

aslo schreef:
Als je paardje een korte rug heeft (mn Hafjes, Fjorden, Pony's, veel Barokke types), dan ben je al gauw gebonden aan een 17 inch zadel. Veel groter past meestal niet. Of je moet een zadel hebben met zeg maar een 17,5 a 18 inch zitvlak en 17 inch kussens bijv. Dit zijn veelal maatzadels. Korte rug en dikke poep zijn veelal geen goede combi helaas.

dan zal ik toch nog even op dieet moeten zodat ik net in een 17 pas :D
heb nu een 18 maar die is eigenlijk iets te groot.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:47

yeye schreef:
kan het ook dat een zadel gewoon te groot is? mijne ligt al op de schoft en toch te ver naar achteren. knollie heeft een korte rug en ik een dikke poep :o .

kan idd dat je zadel te groot is voor je pony. Past dus niet.
Dat is dus lastig voor mensen met meer gewicht of een "dikkere kont".
pony's met korte ruggen kunnen relatief beter dragen dan paarden met een lange rug, máár dan moet de ruiter wel in het zadel passen.

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:48

Niet 18e wervel, 18e rib is dat. Die ligt net iets voor de flank.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:06

superwoman schreef:
yeye schreef:

kan idd dat je zadel te groot is voor je pony. Past dus niet.
Dat is dus lastig voor mensen met meer gewicht of een "dikkere kont".
pony's met korte ruggen kunnen relatief beter dragen dan paarden met een lange rug, máár dan moet de ruiter wel in het zadel passen.

oke :D bij mij is het echt wel een dikke kont want ben niet zo zwaar hoor :9 zal er nog eens extra op letten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:06

Een mooi trucje zonder in de ribben te moeten porren: Je zoekt de lijn op waar de haren vanuit de flank en vanuit de zijkant van de buik bij elkaar komen, ieder vanuit een andere richting. Daar trek je vervolgens de lijn naar boven en kom je ongeveer bij de laatste dragende rib uit.