Halfpad geschikt voor boomlooszadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maikaatje

Halfpad geschikt voor boomlooszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:03

Hallo, ik vroeg me af of een half pad (gel of air)met daaronder een dik sjabrakje, misschien ook geschikt kan zijn voor een boomloos zadel? Aangezien het ongeveer de zelfde functie heeft als een dekje van barefoot voor zover ik weet.

??

Scum

Re: Halfpad geschikt voor boomlooszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 08:28

RT --> HAR

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:10

als er een goede ruggegraatvrijheid in zit, en goede inlages, lijkt me dit geen probleem
wel de halfpad éérst op de rug, en dan pas het dekje ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:54

De hafpads met gesloten vakken (waar inlages ingebouwd zitten) zijn niet geschikt voor boomloos. De pads waarbij de inlages wel vervangen kunnen worden zijn wel geschikt. Het is even afhankelijk van het type boomloos en de bouw van je paard of dat voldoende is.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 22:36

Ik heb ook op een site gelezen dat een anatomische gelpad geschikt is voor een boomloos zadel.

Ik heb het cheyenne zadel, die ligt op een haflinger. ik rijd nu met een HH dekje waar inlages ingebouwd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:49

Gelpads zijn te dun en onder puntbelasting wijken ze toch. Daarnaast hebben gelpads geen ruggengraatvrijheid en die is nu net zo belangrijk.

Welke generatie Barefoot heb je? Met vps/kussentjes/niets.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:58

Juliette86 schreef:
Gelpads zijn te dun en onder puntbelasting wijken ze toch. Daarnaast hebben gelpads geen ruggengraatvrijheid en die is nu net zo belangrijk.

Welke generatie Barefoot heb je? Met vps/kussentjes/niets.

hoe bedoel je? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:02

De barefoot zadels zijn de afgelopen jaren doorontwikkeld. Vanaf medio 2007 werden de nieuwe zadels geleverd met 1 paar ingebouwde inlages ook wel kussentjes genoemd. Vanaf medio 2008 worden de nieuwe zadels geleverd met het vps systeem. Afhankelijk van de leeftijd van je zadel en de bouw van je paard is grofweg te bepalen welke pads geschikt zijn en of je eventueel extra inlages nodig hebt.

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 18:14

Juliette86 schreef:
De barefoot zadels zijn de afgelopen jaren doorontwikkeld. Vanaf medio 2007 werden de nieuwe zadels geleverd met 1 paar ingebouwde inlages ook wel kussentjes genoemd. Vanaf medio 2008 worden de nieuwe zadels geleverd met het vps systeem. Afhankelijk van de leeftijd van je zadel en de bouw van je paard is grofweg te bepalen welke pads geschikt zijn en of je eventueel extra inlages nodig hebt.

Ik heb mijn zadel een half jaar geleden nieuw gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:23

Met je ronde pony en een vps zadel heb je waarschijnlijk wel genoeg aan een pad met enkele inlages, tenzij je veel in verlichte zit. rijdt. Hafpads met wisselbare inlages zou je kunnen gebruiken. Maar nogmaals; de hafpads met ingebouwd schuim/gel/lucht zijn gemaakt voor boomzadels en niet geschikt voor boomloos. Ook niet in combi met een dik dekje. Knijp zo'n dekje maar eens tussen twee vingers; daar blijft niets van over hoe dik het in eerste instantie ook lijkt. Je hebt dan geen bescherming tegen de puntbelasting van bijvoorbeeld de stijgbeugels.