Eric le Tixerant singel, iemand ervaring? En waar te koop?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Eric le Tixerant singel, iemand ervaring? En waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 20:10

Hallo,

Ik zit er aan te denken om een Eric le Tixerant singel te kopen, bij mijn nieuwe zadel, Barefoot London.
Heeft iemand toevallig ervaring met deze singel? Hoe is hij qua prijs/kwaliteit verhouding? Hij is namelijk
behoorlijk aan de prijs, dus hoop wat meer info over het gebruik te krijgen.
Zou hij ook geschikt zijn voor een zadel dat wat verder naar achteren ligt, waardoor de singel ook iets verder
naar achteren ligt? Ik heb wel gehoord over banaansingel en een singel met een Vsysteem, maar deze van Eric
sprak me toch wel erg aan vanwege het grote oppervlak/drukverdeling!

Ohja en weet iemand ook waar ze in winkels te koop zijn ipv internet? Omgeving Friesland toevallig? :D

Amaretto27

Re: Eric le Tixerant singel, iemand ervaring? En waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 08:01

Niemand :(

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 08:19

Ik vind de prijs kwaliteit zeker niet overeenkomen. De singel is voornamelijk van elastiek en wordt dus snel lelijk. Hij werkt goed als je zadel schuift (van achter naar voor) maar om heel eerlijk te zijn valt de werking voor mijn paard tegen. Omdat zadels bij mij snel naar de zijkant schuiven (als ze een keer de kolder in haar kop heeft) moet ik toch heel strak aansingelen en het mooie van de singel zou zijn dat dat nu juist niet hoeft.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 08:20

Aanvulling wat wel heel mooi is dat je hem via internet kan bestellen, maar weet de site even niet meer en ik hem wel netjes een week op proef mocht hebben. Vind ik een goede service.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:15

Ik ben er zeer te spreken over
Heb alleen in het begin te strak aangesingeld
Maar toen had ik de singel nog op proef
Toen de vertegenwoordiger kwam kijken had ik mijn paard net opgezadeld en toen moest hij daarom wel lachen en maakte hem zo 3 gaatjes losser
Singel rekt ongeveer 3cm uit in 5 jaar bij dagelijks gebruik ( en niet strak aansingelen natuurlijk want je kan hem dus bij verkeerd gebruik in een jaar naar de knoppen hebben ) ik heb hem nu 2 jaar en paard loopt vanaf dag 1 veel ruimer en losser
Als ik er een gewone singel aanhang zomaar eens om te proberen is mijn paard daar helemaal niet happy mee en laat dat al merken met het aansingelen
Ik heb de singel via een vertegenwoordiger van alleen maar speciale paardenspullen ( dit soort singels speciale bitten masage dekens ed ) in Brabant
Maar toen ik een keer bij Hypo weert was lag die singel daar ook voor dezelfde prijs overigens 175 euro

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 20:05

Bedankt voor de reactie's. Wel hele verschillende reactie's ;).
@goldwing: Hypo Weert, is dat 1 van de winkels van Hypo, ja klinkt een beetje dom natuurlijk, maar wij hebben hier in Friesland een Hypo Fryslan, dus zou dat van hetzelfde zijn?
Misschien dat ze hem daar dan ook hebben namelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:44

Mijn instructrice verkoopt ze: http://www.alfsengi-shop.nl en ze zijn nu afgeprijsd :D Ik heb de singels ook wel eens op het erf gezien (aan een zadel uiteraard :+ ) maar heb er zelf nooit mee gereden. Ze lijken me wel fijn, doordat ze de druk op het borstbeen verdelen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 08:37

@hestejente: hoe vind je dat ze eruit zien dan? Blijven ze een beetje mooi bij gebruik en weet je waarom je instructrice ermee rijd?

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:39

ja de hypo weert is een hypo keten winkel
Daar kosten ze ook 175 euro
Mijn instructeur heeft er voor het eerst kennis mee gemaakt met die singel toen hij de goedgekeurde dekhengst van hem niet meer opgezadelt kreeg omdat die singelnijt had en alles en iedereen in elkaar trapte als hij alleen maar een singel voelde
Nu merkt hij niet eens meer dat hij een singel om heeft en doet niets meer
Mijn insctructeur heeft dus nu inmiddels 7 van die singels voor elk zadel 1 en alle paarden reageren er heel goed op en lopen lekker los
Iets wat bij sommige paarden wel anders is als er een gewone singel aanhangt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:07

Amaretto27 schreef:
@hestejente: hoe vind je dat ze eruit zien dan? Blijven ze een beetje mooi bij gebruik en weet je waarom je instructrice ermee rijd?

In het midden zit een soort kussentje dat de druk verdeelt, het is een soort breder stukje dat zich goed aanpast aan de vorm van de buik van het paard. Er is een binnen- en een buitenkant, hoe het precies verder werkt heb ik me eigenlijk nooit in verdiept. Het is niet een singel die ik zelf zou gebruiken, mijn paard heeft namelijk een banaansingel nodig ;) De singels die ik heb gezien zagen er goed uit, wel wat vuilig, dat heb je natuurlijk al gauw met zwart kunststof, maar nog helemaal heel :) Wel vond ik ze nogal groot maarja, mijn lesgever heeft alleen IJslanders staan en dan lijkt materiaal al gauw groot ;) Waarom ze ze gebruikt weet ik eigenlijk niet, als je wil kan ik het dinsdag wel even voor je vragen :)

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:04

Het grote gedeelte zit onder het paard en het valt niemand op det het eigenlijk best wel breed is ( niet zo opvallend als een singel met springflap) en de zijkanten die je aan de singelstoten maakt is net zo breed als een andere singel dus valt helemaal niet op
Kleur is grijs met zwart leren stukken om over de gespen met klitteband dicht te doen
Je moet echt goed kijken wil het opvallen dat er iemand met zo'n singel rijd

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:56

Ik heb er ook eentje en ben er zeer over te spreken! Van lelijk worden absoluut geen last :n

Enige nadeel is dat je de singelstoten niet netjes weg kunt werken, er zit alleen een flapje met klittenband maar mijn stoten zijn zo lang dat ik ze dubbel vouw met een elastiekje en dán achter het flapje stop.

Duidelijkere foto's op paard heb ik niet;

Afbeelding

Afbeelding

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:22

is je singel dan niet te lang ?
Omdat ik ook lange singelstoten had heb ik een korte gepakt en mijn singelstoten zitten nu netjes weggewerkt achter het flapje met klitteband

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:39

leuk dat ik dit topic tegen kom. Mijn vriendin is op zoek naar zo'n singel en de ervaring van haar lesgever klonken ook heel positief.
Alleen hoe weet je nu dat je niet te hard voor dat type singel aansingelt?

@goldwing: de singellengte wordt niet bepaald door de lengte van je singelstoten. een dressuursingel moet met de gespen boven de elleboog van het paard komen

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:50

Word niet bepaald nee maar lange singelstoten en een lange singel is geen gezicht inderdaad dan komt de singel te hoog bijna tegen je dekje aan
ik heb een kortere gepakt en als ik dan vast maak zit hij net boven de ellebogen dus goed
Met de singel die ik op proef had de normale lengte voor mijn paard eigenlijk was gewoon te lang en kwamen de singelstoten veel te ver uit de hoes
Nu met een singel van 55 heb ik dat euvel niet meer

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:58

dus je hebt eigenlijk een maat kleiner nodig dan een gewone dressuursingel? want ik las hier dat iemand z'n singel 3 gaten losser moest doen dan die persoon zelf dacht.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:38

dat was ik ja hihi
meende al dat ik hem zo los had zitten maar vertegenwoordiger lag gewoon dubbel toen hij het zag
Arm beest kan je nagaan hoe strak ik een gewone singel aantrok
Nu zegt ook iedere keer mijn instructeur als ik op het paard zit joh moet je nog aansingelen ( wat dus ook niet nodig is bij deze singels je legt het zadel er op doet de singel er aan in het gaatje waar hij altijd zit stapt op rijd weg en singelt van zijn lang zal zijn leven niet meer verder aan )
Alleen op wedstrijd doe ik hem 1 gaatje strakker dit omdat de vertegenwoordiger en mijn instructeur dit eigenlijk ook doen maar waarom zou ik niet weten want ik heb precies hetzelfde dekje op wedstrijd als het dekje waar ik mee rij door de week altijd eurostar pads
Die er trouwens helemaal los onder liggen alle lussen er af

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:42

dus gewoon dezelfde maat en dezelfde gaatjes, hmm moet ik onthouden in geval dat...

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 16:44

Zo, veel reactie's ineens :D
Ik heb een boomloos zadel die wel iets meer naar achteren ligt dan een normaal zadel, zou zo'n singel dan wel goed zijn, of moet ik dan wel zo'n banaansingel?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 17:43

petitparis schreef:
leuk dat ik dit topic tegen kom. Mijn vriendin is op zoek naar zo'n singel en de ervaring van haar lesgever klonken ook heel positief.
Alleen hoe weet je nu dat je niet te hard voor dat type singel aansingelt?

@goldwing: de singellengte wordt niet bepaald door de lengte van je singelstoten. een dressuursingel moet met de gespen boven de elleboog van het paard komen

Zit ik indd ook aan te denken, het is elastisch dus zou je dan niet snel teveel aansingelen?