vraagje over het zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

vraagje over het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 19:02

Ik heb sinds een paar dagen een goed zadel en verschillende mensen die er verstand van hebben hebben er naar gekeken en aan gevoeld. Ik mag het nog even proberen maar moet dan echt beslissen of het hem wordt. Het zadel past prima zonder bontje, dus heb besloten om er geen bontje onder te doen. Het sluit overal mooi aan en klappert niet en voldoende ruimte bij de schoft. We hebben verschillende zadels geprobeerd, zeg maar gerust tientallen en niets lag goed. Of het lag te wijd(dus viel over de schoft) of het knelde erg van voor. Ik rijd met een normaal dekje en dan kun je onder het rijden al je vingers onder het zadel bij de schouders leggen zonder dat het pijn doet, het knelt dus niet. Nu reed ik vanmiddag met een hele dikke pad en dan vind ik het wel vrij strak liggen voor, maar toch kan je al je vingers er nog onder stoppen zonder het pijn doet. Ik vroeg me af hoe strak een zadel nu mag liggen voor bij de schouders. Ookal zeggen ze dat het goed ligt, ik vraag het me toch af. Het sluit dus mooi aan, ik kan eronder met mijn vingers. als het nog losser ligt zou het dus weer over de schoft glijden en wippen achter, zoals vele zadels deden. graag jullie mening en hoe het bij jullie ligt. paard heeft na het rijden ook geen rare plekken ofzo wat erop wijst dat het te strak ligt.

x_Quinta_x

Re: vraagje over het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:07

Het lijkt erop dat je zadel goed past zoals hij is. Waarom dan met een dikke pad rijden als hij met een ander dek beter past en dat je daar dan heel zeker van bent (want of hij goed past met pad weet je niet).
Mij is altijd geleerd als er nog licht onder je zadel door kan schijnen en als je je vingers er nog onder kan is die goed.
Ik zou dus gewoon lekker met een dun dekje rijden. Die dikke pads zij gewoon een modeverschijnsel.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 19:41

ja ik had die pad nog liggen maar ik verkoop hem, hij is gewoon te dik, is ook echt een dikke pad, kan dus veel verschil maken.
licht schijnt er nog door, met pad en zonder.

ik02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:38

je moet door je adel heen kunen kijken van achter naar voor en dan verder moet je kijken of die nergends knrlt dan ligt ie goed