Zadel voor fries ????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pirouetje

Zadel voor fries ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 13:49

Ik heb een zadel te koop (appaloosa veelzijdigheid 17/33 of 34, vergelijkbaar met stubben maat 31ongeveer)
Nu heeft er iemand interesse die niet zo dicht bijwoont.
Het zou voor op een fries zijn, maar daar ben ik helemaal niet thuis in.
Nu is mijn vraag of de friezen in het algemeen smaller of breder van schoft zijn dan bv een KWPNer of BWPer
Of is het ook zo ; op ieder potje past een dekseltje ?
Wat hebben jullie op je fries liggen ? met welke boommaat ?
Alle reacties welkom :-)

charissiej

Re: Zadel voor fries ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:51

Wij hebben op stal de Fryso Legacy. Fit 4. Past bijna overal op. Zijn ook fijne zadels om te zitten, maar ook andere zadels passen vaal wel. Wel heb je vaak bij het oudere type fries een breed zadel nodig.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:51

Het ligt er helemaal aan hoe de fries is gebouwd, je hebt bredere friezen, maar ook smalle.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:14

Daar kun je helemaal niks van zeggen vanachter de computer ;)
Elke fries is anders gebouwd, en friezen kunnen zelfs in hun leven nog meerdere boommaten groeien, als ze breder worden en meer bespiering krijgen..
Misschien kun je regelen dat ze bij jou komen passen, of dat jij tegen reiskosten daarheen gaat om te passen.
Zo ben ik jaren geleden eens naar Noord-Holland gereden (vanuit Zuid-Limburg) om een zadel te passen, we hadden afgesproken dat ze 50 euro reiskosten zouden betalen als het zadel niet pastte, maar het pastte gelukkig :)

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 14:26

Ik ga het eens voorstellen MysticTinker :-) een zadel kun je eigenlijk niet kopen zonder te passen hé :-)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:28

Ik heb een gewoon dressuur zadel, merk: chamberlain met vervangbare boom.
wat mij heel goed past, en bij het passen bleek hij ook heel geschrikt voor mijn fries. Wat we totaal niet hadden verwacht.
Nu trouwens ook een Barefoot sinds zondag. Wel heel anders maar ook wel erg prettig - relax.
Zadel nooit kopen zonder te passen, het liefst met een zadelmaker, of iemand met veel ervaring!

groetjes

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 15:18

Je hebt gelijk Alice13, maar ik ben niet de koper, maar de verkoper :-) Ik heb die mensen trouwens aangeraden om niet te kopen zonder te passen :-)
Er mag voor mij een slotje op