bonte onderlegger met uitsparing bij de rug of zonder?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

bonte onderlegger met uitsparing bij de rug of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 23:56

Ik heb een paard die snel last heeft van zweet(talgbultjes). Ik kreeg het advies een bontje onder het zadel te dragen. Ik heb er 1 liggen zonder uitspraring. Ik zie op internet ook staan MET uitsparing.
Wat is het beste en wat zijn de voordelen/nadelen? Wat is het beste in dit geval..?

Anoniem

Re: bonte onderlegger met uitsparing bij de rug of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 08:29

Met uitsparring is beter dan houd je de ruggegraat beter vrij.

ik zie alleen niet hoe een bontje kan voorkomen dat een paard talgbultjes krijgt... maargoed

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:59

In dit geval moet je het bontje direct op de rug gebruiken en dan raad ik je aan er gewoon geen dekje op te doen en dan maakt het niet zo zeer uit. Met ruggenvrijheid is uiteraard wel altijd net iets beter, maar dan is het minder van belang.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:04

Laat je dan ook direct je zadel aanpassen?
Door het gebruik van een bontje wordt de pasvorm totaal anders waardoor de kans groot is dat je zadel niet meer past.
Dus als je voor vast met een bontje gaat rijden, moet je hier wel je zadel op aan laten passen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:28

Silence schreef:
Laat je dan ook direct je zadel aanpassen?
Door het gebruik van een bontje wordt de pasvorm totaal anders waardoor de kans groot is dat je zadel niet meer past.
Dus als je voor vast met een bontje gaat rijden, moet je hier wel je zadel op aan laten passen.

Je hoeft je zadel niet perse aan te laten passen. Mijn zadel is door een zadelmaker bekeken, met en zonder bontje en paste beiden even goed. Ook een bekendere fysiotherapeut heeft ernaar gekeken en ook aangegeven dat wel of geen bontje geen verschil maakte. Dit gaat dus niet altijd op :)