zonder dekje rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sarah__

zonder dekje rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 15:56

heey,

mijn vraag is of je ook zonder dekje kan rijden en zo ja is dat dan niet slecht voor de rug van dat paard

HorseTopShop

Re: zonder dekje rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:57

Zonder zadel wel ja. Met zadel zou ik er altijd een dekje onder leggen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:58

Een zadeldekje is vooral ter bescherming van het zadel zelf. Nl tegen het zweet van het paard. Dat is niet erg goed voor het leer. Dus zonder dekje rijden kan best, wel dan vaker je zadel even schoonmaken aan de onderkant.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:06

Ja, je kan prima zonder dekje rijden :j Maar voor het zadel en je eigen gemak is het met dekje makkelijk: dekje gooi je snel even in de was, onderkant van de zadel goed schoonmaken kost mij meer tijd.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:06

Het kan wel hoor, maar inderdaad, als je paard zweet zit dat op je zadel in plaats van in het dekje.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:06

PP-->HAR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:10

Kan geen kwaad voor je paard, sterker nog, met een goed zadel zou je in principe zonder dekje moeten kunnen rijden zonder de rug van je paard te beschadigen. Máár, je kan alsnog beter mét dekje rijden, want als het paard zweet en dat komt op het leer van het zadel.... Niet zo goed voor het zadel ;)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:12

Je kan prima zonder dekje rijden, mits je een passend zadel hebt met net gevulde kussens. Alleen voor het zweten zou ik er toch een dekje tussen leggen. Is namelijk niet fijn voor je zadel (zweet) en voor het paard lijkt het me op de een of andere manier ook lekkerder als dat zweet geabsorbeerd wordt door een dekje.
Verder ken ik paarden die er een hekel aanhebben als het leer koud/glad aanvoelt, dus dan gaat er ook een dekje onder.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:23

Het kan wel, maar paardenzweet is niet goed voor je zadel (en al het andere wat van leer is).

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:04

ik rij nooit zonder dekje. Vind mijn paard absoluut niet fijn

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:05

De vulling van de kussens neemt graag vocht en vet op, dat is de reden dat je een dekje gebruikt en de zadelkussens nooit met een dikke laag olievet mag insmeren. Als de vulling in de zadelkussens vocht opneemt dan ontstaan er harde klonten in en dat is niet zo comfortabel voor je paard en functionaliteit van je zadel.

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:49

BopjeBo schreef:
De vulling van de kussens neemt graag vocht en vet op, dat is de reden dat je een dekje gebruikt en de zadelkussens nooit met een dikke laag olievet mag insmeren. Als de vulling in de zadelkussens vocht opneemt dan ontstaan er harde klonten in en dat is niet zo comfortabel voor je paard en functionaliteit van je zadel.

Dan moet het zadel ook vaker naar de zadelmaker toe om opgevuld te worden neem ik aan

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:15

ik rijd altijd zonder dekje. Ik maak mijn zadel gewoon schoon na het rijden. Met ijslanders rijden ze toch ook zonder dekje?

Brittjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:23

ik heb oook wel eens zonder dekje gereden
je moet gewoon zorgen dat je zadel goed ligt op je paardje, en dat er geen bobbels of onevenheden zijn onstaan(is met dekje overigens ook niet goed) blijf je zadel goed schoonmaken, het lieft na en voor het rijden dan gaat het prima

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:28

Je kan prima zonder dekje rijden!
Zorg er wel voor dat je direct na het rijden het zadel schoonmaakt, zodat zweet niet al te veel kan intrekken.
Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:50

Zadeldekjes vind ik verschrikkelijke ondingen, ik krijg ze nooit goed onder het zadel. Daarnaast zijn ze ook allemaal te kort voor mijn zadel (een model met stegen) Verder vind ik het ook onfris om oud zweet op mijn paard te leggen. Dus ik rijd zonder zadeldekje, en ik maak mijn zadel iedere week even schoon. De singel ook, en die is ook van leer ;) Zonder dekje ventileert de boel ook beter onder het zadel, al die stof broeit alleen maar.

Zadeldekjes zijn bedacht toen rijke heren met lange jassen aan op hun paard gingen zitten. Om te voorkomen dat er haren aan de panden van de jassen zouden komen werd er een dekje onder het zadel gelegd, zo bleef de jas schoon. Daarom alleen al heb ik geen zadeldekje nodig, mijn jas raakt mijn paard niet en als dat wel het geval zou zijn zou het me nou niet bepaald kunnen schelen als er wat haren op zaten _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:56

hestejente schreef:
Zadeldekjes vind ik verschrikkelijke ondingen, ik krijg ze nooit goed onder het zadel. Daarnaast zijn ze ook allemaal te kort voor mijn zadel (een model met stegen) Verder vind ik het ook onfris om oud zweet op mijn paard te leggen. Dus ik rijd zonder zadeldekje, en ik maak mijn zadel iedere week even schoon. De singel ook, en die is ook van leer ;) Zonder dekje ventileert de boel ook beter onder het zadel, al die stof broeit alleen maar.

Zadeldekjes zijn bedacht toen rijke heren met lange jassen aan op hun paard gingen zitten. Om te voorkomen dat er haren aan de panden van de jassen zouden komen werd er een dekje onder het zadel gelegd, zo bleef de jas schoon. Daarom alleen al heb ik geen zadeldekje nodig, mijn jas raakt mijn paard niet en als dat wel het geval zou zijn zou het me nou niet bepaald kunnen schelen als er wat haren op zaten _O-

Lijkt me met het zadel erger :) ? Daar krijg je het niet zo goed uit als met een dekje in een wasmachine doen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:06

Zonder dekje rijden kan prima maar zoals velen voor mij al zeiden, je komt wel aan het schoonmaken en invetten van het zadel, vaker dan dat je met dekje zou rijden. Ik kan bijvoorbeeld niet zonder dekje rijden omdat ik een kunststof zadel heb, en kunststof houdt niet van zweet.

@hestejente: Bij mij worden dekjes altijd na één keer uitgewassen, en krijgt hij er een schone op. Denk overigens dat dit nog bij genoeg mensen zo is hoor. Singel wordt overigens ook altijd schoongemaakt, moet er niet aan denken wat vastgekoekt zweet met een neopreen singel doet.

ik02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:36

het kanw el maar s niet zo goed voor je zalde want het z\weet trekt in et zalde :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:24

Gewoon zadel iedere week even schoonmaken ;) Mijn paard zweet nauwelijks op zijn rug (aangezien de boel daar kan ventileren), in tegenstelling tot zijn hals, borst en tussen zijn achterpootjes, maar daar zit geen zadel. Sowieso heb ik er ieder jaar even de zadelpasser bij, ik zorg ervoor dat de vulling in orde is en mijn zadel is 10 jaar oud, het leer is redelijk zweetbestendig voor als hij zich eens een keer overmatig zou inspannen, zou ik zo zeggen :) Op zijn hoofd zweet hij meer dan op zijn rug, en ik leg ook geen lapjes onder mijn hoofdstel. Waarom dan wel onder het zadel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:10

hestejente schreef:
Gewoon zadel iedere week even schoonmaken ;) Mijn paard zweet nauwelijks op zijn rug (aangezien de boel daar kan ventileren), in tegenstelling tot zijn hals, borst en tussen zijn achterpootjes, maar daar zit geen zadel. Sowieso heb ik er ieder jaar even de zadelpasser bij, ik zorg ervoor dat de vulling in orde is en mijn zadel is 10 jaar oud, het leer is redelijk zweetbestendig voor als hij zich eens een keer overmatig zou inspannen, zou ik zo zeggen :) Op zijn hoofd zweet hij meer dan op zijn rug, en ik leg ook geen lapjes onder mijn hoofdstel. Waarom dan wel onder het zadel ;)

Hm ja... Maar evengoed trekt het zweet er wel een beetje in denk ik? Ach ja, jou keuze :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:14

De onderkant van mijn zadel is zwart (rest is bruin) Als het leer door zweet is aangetast zou je dat toch moeten zien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:16

Da's waar :D