Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Maar voor het zadel en je eigen gemak is het met dekje makkelijk: dekje gooi je snel even in de was, onderkant van de zadel goed schoonmaken kost mij meer tijd.
BopjeBo schreef:De vulling van de kussens neemt graag vocht en vet op, dat is de reden dat je een dekje gebruikt en de zadelkussens nooit met een dikke laag olievet mag insmeren. Als de vulling in de zadelkussens vocht opneemt dan ontstaan er harde klonten in en dat is niet zo comfortabel voor je paard en functionaliteit van je zadel.
Zonder dekje ventileert de boel ook beter onder het zadel, al die stof broeit alleen maar.
hestejente schreef:Zadeldekjes vind ik verschrikkelijke ondingen, ik krijg ze nooit goed onder het zadel. Daarnaast zijn ze ook allemaal te kort voor mijn zadel (een model met stegen) Verder vind ik het ook onfris om oud zweet op mijn paard te leggen. Dus ik rijd zonder zadeldekje, en ik maak mijn zadel iedere week even schoon. De singel ook, en die is ook van leerZonder dekje ventileert de boel ook beter onder het zadel, al die stof broeit alleen maar.
Zadeldekjes zijn bedacht toen rijke heren met lange jassen aan op hun paard gingen zitten. Om te voorkomen dat er haren aan de panden van de jassen zouden komen werd er een dekje onder het zadel gelegd, zo bleef de jas schoon. Daarom alleen al heb ik geen zadeldekje nodig, mijn jas raakt mijn paard niet en als dat wel het geval zou zijn zou het me nou niet bepaald kunnen schelen als er wat haren op zaten
? Daar krijg je het niet zo goed uit als met een dekje in een wasmachine doen?
Mijn paard zweet nauwelijks op zijn rug (aangezien de boel daar kan ventileren), in tegenstelling tot zijn hals, borst en tussen zijn achterpootjes, maar daar zit geen zadel. Sowieso heb ik er ieder jaar even de zadelpasser bij, ik zorg ervoor dat de vulling in orde is en mijn zadel is 10 jaar oud, het leer is redelijk zweetbestendig voor als hij zich eens een keer overmatig zou inspannen, zou ik zo zeggen
Op zijn hoofd zweet hij meer dan op zijn rug, en ik leg ook geen lapjes onder mijn hoofdstel. Waarom dan wel onder het zadel
hestejente schreef:Gewoon zadel iedere week even schoonmakenMijn paard zweet nauwelijks op zijn rug (aangezien de boel daar kan ventileren), in tegenstelling tot zijn hals, borst en tussen zijn achterpootjes, maar daar zit geen zadel. Sowieso heb ik er ieder jaar even de zadelpasser bij, ik zorg ervoor dat de vulling in orde is en mijn zadel is 10 jaar oud, het leer is redelijk zweetbestendig voor als hij zich eens een keer overmatig zou inspannen, zou ik zo zeggen
Op zijn hoofd zweet hij meer dan op zijn rug, en ik leg ook geen lapjes onder mijn hoofdstel. Waarom dan wel onder het zadel