Onderlegger voor mijn paard geschikt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Onderlegger voor mijn paard geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 22:18

Het zadel van mijn paardje is aangepast door een zadelmaker en ligt dus goed. Toch heeft ze aan de voorkant veel ruimte over, bij de schoft. De zadelmaker zei dat dit niet veel uitmaakte en dat er weinig aan te doen is, aangezien ze een moeilijke bouw heeft (Rondgeribt, helemaal geen schoft!). Volgens de DA groeit Marene nog een stukje, dus ze krijgt waarschijnlijk ook meer schoft en sowieso meer bespiering. We vonden het dus zonde om veel geld uit te geven aan een zadel, die over een jaar misschien niet meer past (is ons ook aangeraden).

Nu is mijn vraag, kan een zadelbontje een goede oplossing zijn voor de ruimte die ze van voren heeft? :)

Alvast bedankt!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:25

Lijkt me niet verstandig omdat een zadelbontje de boommaat met een halve tot hele maat verkleind. Gewoon er niet extra's onder doen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:26

ik denk dat je bedoelt dat je zadel bij de schoft te hoog ligt, of niet?
een zadelbontje is dan alles behalve een oplossing. Je maakt het zadel met een bontje smaller, en het zadel komt dan nog hoger te liggen, daarnaast gaat het bij de schoft knellen.

deniece

Re: Onderlegger voor mijn paard geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:28

Als het bontje een ruggengraat vrije gedeelte heeft kan dat wel :j Wel goed in de boom trekken.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 22:31

Nou kijk, mijn paard heeft bij het gedeelte bij de schoft gewoon heel veel ruimte. Het zadel ligt verder perfect.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:34

@ TS; dat heb ik ook met mijn paard :) ook mijn paard moet nog veel schoft ontwikkelen. Ik heb het vorige week aan mijn zadelmaker én osteopaat gevraagd en die zei dat het gewoon kan, mits dat bontje dus ruggengraatvrij gedeelte heeft :) dat was wel belangrijk.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:44

Ook al trek je het bontje met ruggegraad vrij stuk in de kamer, toch verkleind hij de boommaat. De takken van de boom lopen verder door naar beneden, de boom stopt niet bij de kamer. Door er een bontje onder te leggen zal de balans van het zadel ook verstoord raken.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:45

Mijn zadel is breed zat om er nog een bontje onder te doen, heb van te voren ook aangegeven met bontje te willen rijden toen de zadelmaker er was 3 weken geleden om een zadel aan te meten :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:49

Met een bontje gaat je zadel dan toch alleen maar nóg verder van de schoft af liggen of niet?

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:52

als het toch goed ligt waarom wil je dan iets onder een zadel leggen waardoor de pasvorm alleen maar wordt beinvloed?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 10:13

Bedankt voor de reacties.

Nou kijk, de zadelmaker gaf aan dat het zadel overal wel goed lag, maar dat ze van voren gewoon veel ruimte heeft. Je kan er gewoon je hand in steken. Dat is in principe beter dan te strak, maar ik vroeg me af of je dit kon corrigeren met een zadelbontje. Sowieso gaat haar schoft nog meer ontwikkelen, dus als de schoft meer ontwikkeld is gaat het bontje eronder uit! :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:17

Denk dat je dat beter op kan vangen met een korrektor pad.. Die is lucht gevuld, en deze kan je dus ook zelf aanpassen.
Bovendien geeft lucht geen drukpunten omdat het zich verplaatst..

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 10:21

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van een korrektor pad gehoord. Wat is het nut ervan? En ik denk eerlijk gezegd dat ik het er niet voor over heb om allemaal nieuwe dekjes te gaan kopen..

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:24

Als je je hand er in kan steken aan de bovenkant van de schoft is je zadel te smal. Kan je je hand aan de zijkant van de schoft leggen en dan met gemak naar benenden trekken richting de schouders zou ik me nergens druk om maken. Of je zadel moet echt liggen schuiven etc.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 10:26

Ik kan me hand wel richting de schouders trekken geloof ik. ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:43

Ambrasoft schreef:
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van een korrektor pad gehoord. Wat is het nut ervan? En ik denk eerlijk gezegd dat ik het er niet voor over heb om allemaal nieuwe dekjes te gaan kopen..

Welnee.. een korrektor pad is net zoiets als een gelpad, maar dat niet met gel erin, maar met lucht.
Deze lucht kan je er zelf in pompen, net waar het nodig is.. bovendien druk lucht niet omdat het zich kan verplaatsen..
http://www.zadelmakerijboer.nl/korrwaarom.html

Uiteraard zijn ze ook 2e hands te verkrijgen, al zal je even moeten zoeken.... :o

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 10:49

oooh, ik dacht dat het gewoon echte pads waren. Haha, ik ben niet voor niets blond he! :o Maar bedankt, ik zal even op die site kijken..

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 10:51

Hele nuttige website, hartstikke bedankt! Als me vader vanavond thuis komt laat ik het meteen zien. ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:00

Waarom wil je dit per se corrigeren dan? Het is toch niet slecht?
Als de schoft aan de zijkant nog maar wel vrij ligt zie ik het hele probleem niet zo..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:54

Lotte1990 schreef:
Waarom wil je dit per se corrigeren dan? Het is toch niet slecht?
Als de schoft aan de zijkant nog maar wel vrij ligt zie ik het hele probleem niet zo..

Het is niet per definitie slecht, maar het gedeelte waar het zadel echt draagt wordt daardoor wel kleiner.
Dit kán problemen veroorzaken, maar dat hoeft niet..