Wie rijd er (soms) met zo'n soort bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ivjee1213

Wie rijd er (soms) met zo'n soort bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 21:42

LiVetime

Re: Wie rijd er (soms) met zo'n soort bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:47

Logisch dat ze hier beter naar 'luisterd'. Ken nog een pony die zo gereden wordt en vind het echt een martelbit.
Pony 'luisterd' idd beter, maar alleen omdat het te pijnlijk is om het niet te doen. :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:48

Dit is een menbit; een bokkenbitje om precies te zijn.
Ik heb zoiets voor mijn paard maar dan wel van kunststof en met beweegbare scharen.

Als menbit is het een vriendelijk bit. Ik zou er niet mee gaan rijden. Maar een martelbit is een groot woord.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 07-12-09 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:49

Ja inderdaad wel logisch dat ze daar beter naar luisterd. Die werkt wel een stuk scherper in dan een "normale" trens. Een martelbit vind ik wel erg overdreven. Dit bit is bijvoorbeeld wel weer "ideaal" om mee voor de kar te rijden. Het is gewoon een utrechtse stang oftewel bokkebit. Ik rij hier niet mee, rij met een gewone trens en dat bevalt me prima.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:50

Dit is een stang waar voornamelijk mee gemend wordt, bokkebit ofwel Utrechtse stang genoemd.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:50

Die heeft mijn VZP, maar zij wordt al tijden niet meer bereden. Schijnt vroeger wel hard nodig te zijn geweest, paardjelief heeft een mond van steen en er zit geen rem op.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:52

Ik men met dit bit, bevalt me prima :D
Utrechtse stang/bokkebit....
Zie hier absoluut het probleem niet van in.

Ik rij met een enkel gebroken ringentrens of S&T of bitloos....

Is overigens paard met prima rem.

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:28

Ik rijd wel eens een paard met zo'n bit. Dit paard staat ook voor de kar en onder het zadel doen ze hem meestal gewoon zijn menhoofdstel in. Ik heb hem ook gereden met een 'normaal' hoofdstel, daar vind ik hem persoonlijk lekkerder mee rijden, maar daar mag ik van hun het bos niet mee in, omdat hij zich dan te sterk kan maken. (paard heeft nogal een eigen willetje..) In de bak merk ik echter dat hij veel meer 'schrikt' van dingen als hij zijn menhoofdstel in heeft dan als hij een ander hoofdstel in heeft. Zo ziet hij niet dat er iemand aan komt lopen en hoort hij diegene ineens, nou dan vliegt hij zo naar de andere kant van de bak. Met een normaal hoofdstel zou je ook een schrikreactie krijgen, maar eerder even het aanspannen van de spieren, zien dat het gewoon een mens is en daarna weer lekker doorlopen..
Mijn voorkeur gaat dus uit naar een gebroken bitje en een hoofdstel zonder kleppen!

Emilio_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:25

Shetlander had hem met 't mennen. Martelbit idd een groot woord

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:14

Maar met wat voor soort bit rijd je normaal dan?
en waar luisterd je paard niet naar als je hem met zo'n zwaar bit moet rijden?
Misschien is er een andere oplossing ;)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:16

LiVetime schreef:
Logisch dat ze hier beter naar 'luisterd'. Ken nog een pony die zo gereden wordt en vind het echt een martelbit.
Pony 'luisterd' idd beter, maar alleen omdat het te pijnlijk is om het niet te doen. :)

Duidelijk geen ervaring met mennen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:19

paarden hebben het alleen in als ik met ze op huifkortocht gaan. (dus een kar moeten trekken)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:36

Ik snap dat t een bit is die gebruikt wordt bij t mennen, maar vind t geen geschikt bit om mee te rijden :)

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 14:59

Suzannen schreef:
Maar met wat voor soort bit rijd je normaal dan?
en waar luisterd je paard niet naar als je hem met zo'n zwaar bit moet rijden?
Misschien is er een andere oplossing ;)

Ik rijd normaal met een dubbelgebroken trens, maar kan echt merken dat ze daar niet naar luisterd. Ik geloof ook dat ze een beetje mond van beton heeft :P En er zit nog rubber om de stang, ik weetniet of dat veel uitmaakt?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:18

Ja rubber kan ook zeker veel uitmaken. Haal dat er eens af bijvoorbeeld. Of probeer eens een enkelgebroken of ongebroken of wat dan ook. Als ik jou was zou ik niet met zo'n bit beginnen te rijden, ze worden hier alleen maar sterker/harder van in de mond en dit krijg je er slecht weer 'uit'. Hoeft natuurlijk niet altijd maar over het algemeen wel.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:38

ik was nog even vergeten te melden dat het rubber erom zit omdat ze anders haar hele mond kapot krijgt. Ik heb hier thuis nog wel een enkelgebroken watertrens liggen, zwaarder dan die dubbel gebroken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:39

er zit rubber om de stang, niet om het bit wat ze nu gebruikt volgens mij.

GA alsjeblieft het probleem rijtechisch oplossen en niet een steds sterker bit er in hangen. Er is een spreekwoord: om een paard met het bit te stoppen, moet je het om zijn benen knopen.
Ik denk dat dat perfect aansluit bij dit geval. Paarden zonder rem en met een betonnen mond moet je rijtechnisch helpen, door vriendelijk en duidelijk te zijn.

Hoe kan ze haar mond kapot krijgen? allergie voor het bit? Of doordat er te hard aan het bit getrokken wordt?

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:41

Pff, dat weet ik niet hoe dat komt, ik heb het van de eigenaar gehoord, ik geloof dat het bit schuurde of zoiets dergelijks maar dat was al 'voor mijn tijd'

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:24

Dit is eigenlijk een menbit (utrechtse stang, bokkenbit) en zeker geen martelwerktuig of iets dergelijks. Als je je leidsels, of teugels in dit geval, in de bovenste ring heb zitten, dan heb je echt niet veel hefboom hoor. Maargoed het blijft een menbit en ik vind zulke dingen onnodig voor rijden.