Zadel met een niet te ronde boom

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannette

Zadel met een niet te ronde boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 10:49

Welk zadel heeft een niet te ronde boom? Ik heb nu een Rosner dressuurzadel 17 inch medium boom. Deze zadels hebben een te ronde boom als je paard een korte rechtere rug heeft. Gevolg: klapperen aan de achterkant. Dit is dus ook zo bij mijn Ainsley zadel.
Welk zadel dan? Ik wil een dressuurzadel, 17 inch medium boom. Kom maar op met de merkzadels. :D

Het gaat dus niet om aanbiedingen die te koop zijn, maar om de merken die geschikt zijn.

fjordnina

Re: Zadel met een niet te ronde boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:36

Thorowgood, Kent & Masters en Fairfax worden alle 3 gebouwd op dezelfde (van orgine Thorowgood)boom, dus je zou 1 van deze 3 eens kunnen proberen om te kijken of de boom geschikt kan zijn.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 15:41

Thorowgood is toch kunstof?
Ik wil graag een dressuurzadel van leer.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:42

Thorowgood wel, de andere 2 niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:22

Wat bedoel je met een ronde boom? Dat het zadel teveel 'rock' heeft? Dat wordt vaak voor een deel veroorzaakt, omdat ruiters een extreme diepe zit willen hebben. Daarom zijn zadelmakers gedwongen de boom verder door te buigen. Ik denk dat je al een heel eind bent als je op zoek gaat naar types met een vlakkere zit.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 21:20

Dat bedoel ik inderdaad. En dan is er dus nog niet zo lang geleden een zadelmaker bij geweest. Ik zal geen namen noemen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:23

Jeremy Rudge type FB en de black country type kur vlakke zit en vlakke boom. De fairfax en kent en masters zijn ook vlakker maar niet zo vlak als de eerste 2 genoemde zadels. Aan de eerste 2 zadels hangt overigens wel een prijskaartje (worden dan wel op maat gemaakt)

Bastarasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:01

Thorowgood/Fairfax heeft idd ook een ronde boom. Heb precies hetzelfde bij mijn paard; te weinig contact aan de achterkant/klapperen en schuiven bij veel zadels, door te ronde boom. Heb een Thorowgood lederen versie gehad en die klapperde dus ook. En die had een vlakke zitting.
Ik denk niet dat een Thorowgood goed is voor vlakke ruggen.
Wat ook een oplossing kan zijn is een zadel met dikkere kussens aan de achterkant; daardoor maakt hij meer contact en dit gaat klapperen tegen. Je zou dus ook kunnen zoeken naar een zadel met dikkere (keil) kussens aan de achterkant, plus een niet te ronde boom.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:08

Ik ken je probleem. Rossner paste niet, Ainsley niet, ga zo maar door. Alles stond omhoog aan de achterkant.
Ben toen bij een Knight Rider uitgekomen. Vzh model volgens mij de sergeant en dressuur model de knight (die weet ik wel zeker).

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:14

JC heeft toch vaak ook een vlakkere boom? Een 17 inch vzh heb ik nu en ligt perfect. Alle zadels met een iets breder kussenkanaal begint gelijk te wiebelen....

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 08:04

Nadeel van dikkere keilkussens zoals de Kentaur geven kneuzingen op de rug. ( althans daqt kan) Dat had ik nl. weer bij mijn andere paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:58

Compenseren in de kussens is inderdaad geen oplossing, de boom moet van zichzelf passen. Een beetje smokkelen in de kussens is in mijn ogen alleen verantwoord wanneer je paard een paar kilotjes bij of afgevallen is.