helpt een staartriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

helpt een staartriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:13

Hai,
ik rij sinds kort een paardje bij, het is een halve haflinger en heeft nauwelijks een schoft.
ze heeft normaal gesproken ee westernzadel opliggen, die niet verschuift.
nu wil ik ook rijden met een normaal zadel (VZ), maar die schuift snel naarvoren, en daar heeft ze merkte ik vooral in de galop last van.
Helpt een staartriem dan? of moet ik gewoon met een westernzadel blijven rijden, of weten jullie anders zadels die wel goed op de plek blijft zitten als paard bijna geen schoft heeft??

Mette

Re: helpt een staartriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:14

Haal er anders is een zadelmaker bij. O wacht, het is jouw hafje niet.
Ik zou sowieso niet blijven rijden met een schuivend zadel. Dan maar met het westernzadel :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:16

Als het zadel echt heel erg naar voren schuift, dan is een staartriem ook geen optie. Is sowieso niet echt fijn voor je pony en kan ook wondjes veroorzaken bij de staart.
Beste oplossing is een goed passend zadel natuurlijk, maar dat moet de eigenaar dan wel willen kopen.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:23

denk niet dat de eigenaar dat wil kopen, en heb zelf daar ook niet echt t geld voor:(
hij heeft nog wel een paar andere zadels liggen, die ga ik ook maar even passen maar een staart riem helpt dus niet echt??:(

he t is niet zo dat het zadel echt op dr hals licht maar wel iets voor dr voorbenen na t rijden:(

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:25

Een staartriem helpt wel, alleen...het zadel past dan eigenlijk niet. Vrees dat het ook "rolt"?? D.W.Z dat het schuift van links naar rechts??

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:36

neej het schoof niet echt heen en weer zeg maar....
en k voelde t ook niet schuiven alleen zij vond t alleen maar naar in de galop en toen k afstapte zag k ook dat ie wat te ver naar voren zat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:38

Je kan ook een gaatje strakker ansingelen. Misschien zat hij net niet strak genoeg en dan schuiven ze ook vaak naar voren als het paard bijna geen schoft heeft.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:39

jhaa dat kan t ook zijn, had daar alleen niet aangedacht omdat het zadel niet heen en weer schoof....:)
dankje wel zal morgen nog even kijken

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:44

Heeft mijn paardje ook last van. Ik rijd nu op aanraden met een staartriem, totdat mijn paardje haar schoft meer ontwikkeld is en ze wat meer bespiering heeft. Ik weet niet hoe oud jou vp is, en of ie weinig bespiering heeft, want dat kan ook een oorzaak zijn! :) Sowieso, rijden met een staartriem kan geen kwaad, maar je paardje moet er in het begin zeker aan wennen en ik zou het nog even navragen bij een zadelmaker of een ruitershop of iets dergelijks. ;)