kentaur elektra op paard met hoge schoft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

kentaur elektra op paard met hoge schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 11:37

ik hoor van verschillende mensen dat een kentaur elektra zeer geschikt is voor paarden met hoge schoft. die van mij heeft een enorme schoft en ben benieuwd welke zadels in aanmerking komen. het vervelende is dat ze rond de schoft aardig wat spek en spieren heeft dus niet echt dun, ze heeft dus geen smalle boommaat.

__Nathalie__

Re: kentaur elektra op paard met hoge schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:40

wat ik van kentaur weet is dat ze juist totaal niet passen op erg hoge schoften. Ken 2 mensen met paarden die erg hoge schoft hebben en bijde kon geen kent op. Die hebben allebij nu een euroriding diamant.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:41

euroriding diamant is inderdaad geschikt. Een KN Symphonie wil ook nog wel is goed zijn ervoor.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:44

Kentaur Eleketra zijn wel degelijk geschikt voor paarden met een erg hoge schoft. :j
Mijn merrie heeft een hele hoge goed ontwikkelde schoft, daarbij is zo ook nog eens erg smal (vooral bij de schoft). Op haar hebben we een kentaur liggen en dat is 1 van de weinig zadels die er op gelegen heeft die er écht goed op ligt! :)

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 11:46

maar die van mij heeft 'spek' rond de schoft. dus juist niet smal rond de schoft..?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:01

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 12:03

kentaur elektra? en waar paste het niet want mijn paard heeft ook zo n schoft, had deze ook een dikke schoft? dus flink wat vet rond de schoft?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:06

ja das het paard van een vriendin van me en dat is een flinke.

bij de schoft paste het niet.
Doordat hij wel de breedte nodig had kwam het zadel te laag te liggen op de schoft dus. Hij heeft toen geprobeerd de vulling nog iets aan te passen zonder dat het zadel smaller zou worden maar gaf nog niet genoeg ruimte. euroriding diamant lag gelijk zonder aanpassing al een stuk beter.

paard van een andere kennis heeft net zo'n schoft en dan ook nog een vrij diep liggende rug en ook daar paste het niet die heeft nu ook een euroriding diamant. kn allegro paste ook bij haar.

Ik heb zoiezo het idee dat kentaur niet op heel veel ruggen past.
Ik heb zelf een kentaur springzadel in bestelling staan en de meeste modellen paste niet terwijl mijn merrie een behoorlijk makkelijke rug heeft (normale schoft vrij rechte rug) http://farm3.static.flickr.com/2549/410 ... fa9cca.jpg

Het model wat nu besteld is is afwachten of die goed ligt. Hij denkt van wel omdat het een ander model zadel is als de rest van de gepaste maar zeker is het dus nog niet.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:16

Als je een correcte boommaat had genomen waarschijnlijk wel.
__Nathalie__ schreef:
op dit paard paste kentaur totaal niet
http://farm3.static.flickr.com/2788/411 ... 4e55_o.jpg

Er zijn ook mensen die donderen een zadel erop omdat de zadelpasser bijvoorbeeld maar 1 maat op voorraad heeft. Tja, als dit zadel te klein is, past ie niet.
Balen voor de zadelpasser dat ie geen grotere maat heeft liggen. Persoonlijk ga ik dan naar een andere zadelpasser die WEL de correcte boommaat heeft.

Mijn nieuwe Kentaur Elektra heeft boommaat 3 en past tot nu toe op 5 paarden en moet volgende week op het 6e (weer anders gebouwde) paard liggen.

Koop je een Kentaur Elektra in de goede maat, durf ik met bijna 100% te zeggen dat het past. Het zijn erg makkelijk passende zadels, mits je de correcte maat koopt. Een kwpn met stokmaat vanaf 1.67m heeft boommaat 3 nodig.
De kentaur Elektra is een kopie van de Passier Grand Gilbert Extra.

Als je een paard met spekkies rond de schoft hebt (lees; bespiering) dan is het misschien verstandig om een boommaat 3 te proberen. ;)

En ja, ik moet eerlijk toegeven: IK ZWEER BIJ KENTAUR.
Kentaur halsters, Kentaur peesbeschermers, Kentaur zadel.... Prima prijs kwaliteit verhouding.
Aankomend januari worden ze wederom duurder in de winkel.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:39

Dat is nogal kort door de bocht Downhill hij had namelijk de juiste boom maat kentaur past gewoon niet op dat paard.

net als dat mijn merrie al 4 kentaur op gehad heeft die allen niet paste.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:42

4 kentaurs.......?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:48

Voor paarden met een hele hoge en bespierde schoft, is bijv. Albion, Frank Baines of Exselle een fijn zadel. Flink terug gesneden en erg ruim in o.a. de voorkamer.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:17

Downhill schreef:
4 kentaurs.......?

Ja 4 modellen en als hij de andere modellen binnen heeft komt hij die passen. Er zit 1 model bij waarvan hij wel denkt dat die zou kunnen passen. Dus die heeft hij gelijk in de maat en kleur besteld die ik hebben moet. Als die niet past word het zoeken naar wat anders. En mijn merrie heeft echt geen moeilijke rug.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:19

Downhill schreef:
Een kwpn met stokmaat vanaf 1.67m heeft boommaat 3 nodig.

dat kun je helemaal niet zo zeggen. Mijn merrie is 1,75 en boom 3 is haar te breed. Daarbij heeft boommaat weinig met stokmaat te maken aangezien een paard van 1,60 even breed kan zijn als 1 van 1,70

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:21

mijn kwpn van 1.79 heeft boommaat 1.5... ;)

met kentaur heb ik geen ervaring op haar, kieffer paste vrijwel onmiddelijk, euroriding niet,
maar zij heeft wel geen spek rond de schoft ;)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:27

Ieder zadelmerk hanteert zijn eigen maten. Stubben, Prestige, Kieffer heeft maat 1 of 2, Barnsbey. Bij een Stubben is de boommaat weer anders dan bij een KN.
JL wat voor merk zadel heb jij in maat 1,5?

_JL_ schreef:

met kentaur heb ik geen ervaring op haar, kieffer paste vrijwel onmiddelijk, euroriding niet,

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:29

Daar heb je gelijk in Nathalie. De ene KWPN is hoogbeniger dan de andere. Misschien dat er dan sprake moet zijn van een "gemiddelde" gangbare rug en schoft?

__Nathalie__ schreef:
Downhill schreef:
Een kwpn met stokmaat vanaf 1.67m heeft boommaat 3 nodig.

dat kun je helemaal niet zo zeggen. Mijn merrie is 1,75 en boom 3 is haar te breed. Daarbij heeft boommaat weinig met stokmaat te maken aangezien een paard van 1,60 even breed kan zijn als 1 van 1,70

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:32

Over het algemeen ben ik niet gecharmeerd van de kentaurs. Heel veel paarden kunnen niet groeien onder dit zadel en wat je dan ziet is dat het paard zich vormt naar het zadel. Wellicht komt dit door de vulling. Onder een euroriding blijven de ruggen van een paard veel beter. Maar het beste zadel is altijd een passend zadel ongeacht het merk.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:37

Hoe bedoel je dat Pasdedeux, dat de paarden niet kunnen groeien onder een Kentaur zadel? :-)

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:40

Downhill schreef:
Ieder zadelmerk hanteert zijn eigen maten. Stubben, Prestige, Kieffer heeft maat 1 of 2, Barnsbey. Bij een Stubben is de boommaat weer anders dan bij een KN.
JL wat voor merk zadel heb jij in maat 1,5?

_JL_ schreef:

kieffer inzell 1 1/2... staat onder het zweetblad ;)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:41

Ik zie voor mijn werk veel paardenruggen en heb al een aantal keer een kentaur gezien die geheel in de paardenrug zat en dan voornamelijk bij de schoft en schouders. Als een paard onder een goed passend zadel zijn spieren correct gebruikt, zal het paard breder worden bij de schoft en schouders. Wellicht waren deze paarden qua spieren ook niet ontwikkeld onder een ander merk niet passend zadel maar het waren toevallig allemaal kentaurs

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:49

pasdedeux schreef:
Ik zie voor mijn werk veel paardenruggen en heb al een aantal keer een kentaur gezien die geheel in de paardenrug zat en dan voornamelijk bij de schoft en schouders.

Mijn hemel, die hadden dan een te klein zadel gebruikt en uit mijn ervaring weet ik dat Kentaur hele zachte kussens heeft.
Maar het is helder dat je geen Kentaur liefhebber bent.
Pasdedeux, is het nog steeds zo dat de marge/winst voor de winkelier laag ligt en er dus weinig aan te verdienen valt?
En is de levertijd van een Kentaur nog steeds 8 a 9 weken lang omdat ze het zo stervensdruk hebben? Of neem jij niet rechtstreeks af van Kentaur?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:52

levertijd zit momenteel op 6 weken

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:55

Nou downhill jij trekt voorbarige conclusies, hoe moet ik nu weten of de marge laag ligt en hoe lang de levertijd is.... ik behandel paardenspieren en wervels, ik ben geen zadelmaker/passer of winkel??? ik ben zeker niet merkgebonden, dus weet niet wat jij hier suggereerd?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:03

De boommaat ligt absoluut niet aan de hoogte van een paard, en zelfs per merk is dat verschillend.

Mijn merrie heeft nu een boommaat 2 van Kentaur Elektra, maar de boommaat 2 van Kieffer was vééél te breed.
Mijn merrie is met de Kentaur echt veel beter gaan lopen, veel ruimer in haar gangen en met een beter rug gebruik.

Pasdedeux, wat bedoel je eigenlijk met in de rug liggen? Het zadel ligt bij mijn merrie overal mooi aangesloten, maar niet in de rug (naar mijn inziens). Ook is er enkele weken terug de zadelmaker langs geweest en het zadel gecontroleerd, deze lag nog steeds netjes.

Met de Kieffer had ze een ingevallen schoft gekregen, even raar verwoord, maar hoop dat je snapt wat ik bedoel? Nu met de Kentaur is de schoft mooi opgevuld en dus verbeterd. Er mogen nog wel heel wat meer spieren komen, maar dat is een kwestie van opbouwen nog. :)