Zonder zadel slecht voor het paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Zonder zadel slecht voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 18:27

Ik heb werkelijk geen flauw idee waar ik deze vraag kan plaatsen..dus even hier geparkeerd.

Mijn bijrijhaffie nu een paar keer zonder zadel gereden, en erachtergekomen dat ik veel stiller zit en haar veel beter aanvoel, zie het dus best zitten vaker zonder zadel te rijden.
Maar, nu bedacht ik me, het is zo belangrijk dat de ruggengraat van een paard vrij blijft, hoe zit dat dan zonder zadel? dan blijft de ruggengraat toch ook niet vrij? De pony zit overigens heel stil en stabiel dus van gehobbel op dr rug zal ze niet veel last hebben.. kan het dus kwaad om zonder zadel te rijden voor de drukverdeling e.d.?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:38

Het ligt aan de ruiter. Als jij goed en stabiel zit en je gewicht goed kan verdelen (denk hierbij ook aan je bovenbenen!) kan het weinig kwaad. Als de ruiter als een soort van aardappel zak op de rug bonkt is dat natuurlijk slecht.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je van het paard vraagt. Intensief dressuren zonder zadel is natuurlijk heel anders dan een rustig en ontspannend buitenritje.

anne_bento

Re: Zonder zadel slecht voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 18:45

Ja het gaat wel om dressuren, geen hoog niveau hoor, maar wel met veel stelling en buiging en wat pasjes zijwaarts. Aangezien mevrouw vrij breed is steken mijn bovenbenen wat af, wel zit ik naar mijn idee vrij rustig

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:47

Als je idd in balans zit, en de bewegingen goed volgt, en n iet te zwaar bent kan het geen kwaad.

Maar wat ik me dan afvraag als ie zonder zadel zoveel beter loopt . . . Past je zadel dan wel goed?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 18:49

Nee niet zo zeer dat het paard dan beter loopt, ik zit alleen lekkerder en rustiger, misschien omdat ik gewend ben boomloos te rijden en dit zadel met boom is? Daarnaast vindt ik het fijn rijden zonder zadel omdat ik alle bewegingen beter voel

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:49

Ik heb hetzelfde, zonder zadel is ze veel makkelijker te rijden, veel lichter. Mijn zadels passen wel goed, maar toch merk ik duidelijk verschil aan mijn paard :j

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:50

Bij ruiters met een slechte balans ben ik geen voorstander van boomloze zadels, laat staan geen zadel.
Maar als ik het bij jou zo lees, zit dat (of zit je) wel goed. Als dat echt zo is, is er no problem lijkt me.

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:52

Dat had ik ook met m'n super brede verzorghafje. Gewoon lekker lui en niet door willen lopen. Zonder zadel voelde hij veel beter de zithulpen. En ging het dus vaak ook beter.
Ik heb ook best wel vaak dressuur gereden met hem zonder zadel. gewoon lekker stelling vragen, tempo wisselingen, wijken etc..
Omdat hij zo breed was en vrij vlakke gangen heeft, kon je makkelijk blijven zitten zonder zadel.
Ik deed nooit altijd zonder zadel rijden, vond toch wel dat 1x per 2 weken iets van maximaal was.

HaleyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:35

zonder zadel rijden lijkt mij nog altijd beters als rijden met een slecht passend zadel. als jij nettjes zit zal hij er hues geen last van hebben

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:13

Kijk wel goed naar je paard..mijn paard vindt het dus helemaal niks, en ik zit echt niet te hobbelen of te klemmen. Maar zij vindt het zelf duidelijk prettiger als het zadel er wel op ligt.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 09:38

Ze loopt super zonder zadel dus ik het het idee dat zij het zelf ook wel fijn vindt, alleen de galop is lastig omdat ze dan nog wat op de voorhand en uit elkaar loopt, lastiger uit te zitten, maar dat is een kwestie van veel oefenen en doen we ook zeker niet te lang achter elkaar.
Ik rij haar 2 keer per week dus het gaat niet om iedere dag (momenteel wel dan vanwege dat ze last heeft bij haar singel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 09:44

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:10