Sperriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 08:42

Maakt het uit als je zonder sperriem met een gecombineerde neusriem rijd??
Ik rijd eigenlijk zonder omdat me pony best snel last heeft van de snel ademhalen,
dus voor beter ademahling.
Maar is dit erg?

Anoniem

Re: Sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 08:51

nee hoor... je bitje ligt alleen iets minder stabiel maar als jij een rustige hand heb maakt dat verder niet heel veel uit.

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 08:54

nee, ik rijd al jaren zonder.
gaat super, nergens last van ;)

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:26

voor gewoon maakt het niet uit, maar op wedstrijden kun je hierop aangesproken worden omdat je hoofdstel niet compleet is. Of je moet zonder sperriemlusje rijden.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 12:58

Allebei me hoofdstellen hebben sperriemlusje.
Heb een D-trens dus die trek je niet heel erg door de mond ;)
niet dat ik trek ofzo

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:32

Met wedstrijden dus of het lusje eraf snijden of voor één keer de sperriem er weer aan doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:14

Anoniem schreef:
nee hoor... je bitje ligt alleen iets minder stabiel maar als jij een rustige hand heb maakt dat verder niet heel veel uit.

Nee hoor, een sperriempje doet helemaal niets om het bit stabieler te laten liggen ;)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:24

Als je de sperriem wat losser vastgespt dan heeft je paard er vast geen last meer van dat zijn ademhaling gestoord wordt. Dit zie je wel vaker bij een lage neusriem.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:03

Het is per paard verschillend maar ik denk dat je iets niet goed doet als je een sperriem niet gebruikt vanwege zijn ademhaling. Als je hem niet zo strak doet belemmerd het niets hoor. Soms kan het wel zo zijn dat als je geen sperriem gebruikt, je het bit door de mond 'trekt' maar dit is natuurlijk niet altijd het geval.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:50

O ja, maakt zeker verschil of je met of zonder rijd.
Een sperriem verbergt alleen rijtechnische problemen omdat het paard z'n mond toch niet open kan doen. Zooooo veel ruiters die maar raak trekken en plukken "maar het valt allemaal wel mee, hij doet z'n mond toch niet open?" Nee da's raar, die zit dichtgesnoerd :+ Weet er zo een aantal op te sommen hier op bokt.. Helaas..
Het bit ligt er niet stiller van in de mond, dat kan je er alsnog wel door trekken, dus eigenlijk is zo'n ding compleet nutteloos.

Ik vind het persoonlijk maar nare dingen.. Gebruik ze dan zelf ook niet.

Destigado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:28

Hoe strak ik mijn sperriem ook doe mijn paard krijgt altijd zijn mond wel open.

Dus meestal doe ik hem los

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:13

Destigado schreef:

Komt het dan niet bij je op om even te kijken wat de reden is dat je paard zijn mond opendoet := ?

Maar de TS, dan zou ik toch écht even die riem wat losser doen! Als je paard moeite krijgt met ademhalen door de sperriem, zit hij namelijk écht veel te strak. Er moet een duim tussen kunnen aan de bovenkant...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:15

Sok schreef:
Het bit ligt er niet stiller van in de mond, dat kan je er alsnog wel door trekken

Ja inderdaad, dat ben ik met je eens :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:18

Ik vind een sperriem ook maar een onding, durf het nog net geen martelwerktuig te noemen maar dat is het wel bijna..
Een paard doet niets voor niets zijn mond open en hopsa, men heeft er al wat op bedacht. Een sperriem die de mond dichtsnoerd! :n

Als ik al eens met bit rijd haal ik de sperriem er altijd af, vind het nutteloze dingen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:20

Hannah_Menno schreef:
Ik vind een sperriem ook maar een onding, durf het nog net geen martelwerktuig te noemen maar dat is het wel bijna..
Een paard doet niets voor niets zijn mond open en hopsa, men heeft er al wat op bedacht. Een sperriem die de mond dichtsnoerd! :n

Als ik al eens met bit rijd haal ik de sperriem er altijd af, vind het nutteloze dingen..

Vraagt de TS meningen over de sperriem? ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:24

Nee! _O-
Excuus! :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:26

@bizzybijtje: als jij goed zou lezen zou je zien dat de TS al zonder sperriem rijdt

ik reed tot voor kort altijd zonder sperriem omdat ik van mening ben dat een paard met reden z'n mond opendoet. Omdat ik het mooier vond heb ik hem voor op wedstrijd er terug in gestoken en ben hem ondertussen telkens vergeten op te bergen, maar hij zit heel los, dus paard krijgt nog steeds haar mond ver open als ik iets misdoe :D

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:45

Ik rij zonder sperriem, naar mijn idee geen probleem..

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:04

Ik rijd al een hele tijd zonder. Mijn paard kreeg er schuurplekjes van. Ik merk eigenlijk geen verschil. Het is wel vervelend dat er bijna geen mooie hoofdstellen met Engelse neusriem te vinden zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 06:42

Deze zijn er wel, maar dan moet je bij de s&t-hoofdstellen gewoon het bakstuk eraf halen. Maar er komen sinds kort ook steeds meer simpele hoofdstellen uit.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 10:23

Henrieke schreef:
Het is per paard verschillend maar ik denk dat je iets niet goed doet als je een sperriem niet gebruikt vanwege zijn ademhaling. Als je hem niet zo strak doet belemmerd het niets hoor. Soms kan het wel zo zijn dat als je geen sperriem gebruikt, je het bit door de mond 'trekt' maar dit is natuurlijk niet altijd het geval.

Ik doe hem zekker niet strak.
Hij heeft best snel last van heel erg na hijgen (vooral in de winter als ze op stal staan).
Daarom doe ik hem meestal af, maar ik vroeg me af of dat erg was

Bizzybijtje schreef:
Destigado schreef:

Komt het dan niet bij je op om even te kijken wat de reden is dat je paard zijn mond opendoet := ?

Maar de TS, dan zou ik toch écht even die riem wat losser doen! Als je paard moeite krijgt met ademhalen door de sperriem, zit hij namelijk écht veel te strak. Er moet een duim tussen kunnen aan de bovenkant...

Het is niet dat ik hem te strak doe dat hij daar door hijgt.
Maar hij heeft een soort van stof allergie (dus vooral swinters als ze snachts op stal staan).
Maar als ik hem af doe dan weet ik zekker dat hij makkelijk kan ademen