Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Weet er zo een aantal op te sommen hier op bokt.. Helaas..Destigado schreef:Hoe strak ik mijn sperriem ook doe mijn paard krijgt altijd zijn mond wel open.
Dus meestal doe ik hem los
? 
Hannah_Menno schreef:Ik vind een sperriem ook maar een onding, durf het nog net geen martelwerktuig te noemen maar dat is het wel bijna..
Een paard doet niets voor niets zijn mond open en hopsa, men heeft er al wat op bedacht. Een sperriem die de mond dichtsnoerd!
Als ik al eens met bit rijd haal ik de sperriem er altijd af, vind het nutteloze dingen..

Henrieke schreef:Het is per paard verschillend maar ik denk dat je iets niet goed doet als je een sperriem niet gebruikt vanwege zijn ademhaling. Als je hem niet zo strak doet belemmerd het niets hoor. Soms kan het wel zo zijn dat als je geen sperriem gebruikt, je het bit door de mond 'trekt' maar dit is natuurlijk niet altijd het geval.
Bizzybijtje schreef:Destigado schreef:Hoe strak ik mijn sperriem ook doe mijn paard krijgt altijd zijn mond wel open.
Dus meestal doe ik hem los
Komt het dan niet bij je op om even te kijken wat de reden is dat je paard zijn mond opendoet?
Maar de TS, dan zou ik toch écht even die riem wat losser doen! Als je paard moeite krijgt met ademhalen door de sperriem, zit hij namelijk écht veel te strak. Er moet een duim tussen kunnen aan de bovenkant...