Bustrens/ watertrens en dikte

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Bustrens/ watertrens en dikte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 23:29

Is er eigenlijk een verschil qua werking van een bustrens en een watertrens.
De ringen bij een watertrens kun je helemaal rond draaien. Ik heb wel eens een bustrens gehad.
Maar ik bedoel echt qua werking.

En wat ik over het algemeen een normale dikte? Ik heb dit niet terug kunnen vinden. Ik zag iets van 20mm, 19mm, 13mm. Tussen die 13 en 20 mm zit een behoorlijk verschil vind ik.
Nu ligt het natuurlijk ook aan de mond van paard, dat snap ik.

Quir

Re: Bustrens/ watertrens en dikte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:40

Klopt en de precieze werking van het bit, ligt ook aan het paard en voornamelijk jouw hand.

Een bustrens kan een veel betere (vriendelijkere) werkingen hebben bij iemand met een zachte hand dan een watertrens met een harde hand. Of juist andersom.

Mijn ervaringen met de bitten is, dat je met een watertrens wat preciezere hulpen kan geven, die minder hard inkomen dat bij een bustrens, omdat deze ringen vast zitten.

Bij een watertrens moet je weer er op letten dat de mondhoeken er niet tussen komen.

Ik denk dat 14mm een gemiddelde dikte is, maar hoe goed/fijn die in de mond ligt, ligt eraan of het paard een kleine of grote mond heeft. :) En dus veel of weinig ruimte.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:42

13 is volgens mij al een onderlegtrens en daarmee bedoeld om te gebruiken icm een dressuurstang.
Een gangbare dikte is 18-21 mm.

Werking bustrens-watertrens:
De watertrens heeft losse ringen, de bustrens vaste. Daardoor kan de bustrens (minimaal) iets meer inwerken op de mondhoeken, en komen teugelhulpen iets meer door door het meer "massieve".
Bij D-trenzen en kneveltrenzen werk je ook iets meer in op de wang. Je kunt je voorstellen dat als een paard van het bit wegdraait zeg maar bij de ringtrens een stukje van de ring in de mond zal verdwijnen, de bustrens zal dat maar minimaal hebben en ietsje druk geven op de mondhoek, de D zal de mond helemaal niet in gaan maar op een klein stukje wang inwerken, de kneveltrens juist op een groter stuk wang.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 01:57

Als je de zoekfunctie gebruikt zul je veel topics hierover vinden en ook in de Wiki staat informatie hierover.
In dit zeer recente topic staat eigenlijk ook alles & de link naar het Wiki-artikel: Keuze Bit? Zie door de bomen het bos niet meer..

Revanches

Re: Bustrens/ watertrens en dikte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:40

Zie bericht van judje.
Kijk eens in dat topic. :)

Daarom hier een slotje.