gebruik sporen!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vonnie

gebruik sporen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 23:11

Wie kan mij wat meer vertellen over het gebruik van verschillende sporen.
Zat net op internet te neuzen en zag dat er wel erg veel verschillende soorten zijn.
Heb zelf stompje en bot spoortje.
Maar je hebt zwanenhals met wiel (stomp of scherp),lang en kort, gebogen en recht, wieltjes zijn er ook in alle soorten en maten (sommige zien er als complete martelwerktuigen uit)
Maar ik kan nergens een fatsoenlijke uitleg vinden over het hoe, wanneer en waarom een spoor GOED te gebruiken, terwijl ze overal te koop worden aangeboden?
Wie heeft er zin en tijd om dat voor mij hier neer te typen?
Zou ik erg mee geholpen zijn!
Alvast bedankt! :+

_Reneee

Re: gebruik sporen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:52

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 00:36

Thanks!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 00:59

Wil je over op andere sporen?

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 01:01

Een stompje is meestal meer als genoeg.. Het gebruik ervan ga ik niet helemaal neertypen ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 01:27

Ik neem aan dat je voor sporen gaat kijken omdat je in de M aan het rijden bent? In dat geval zou ik inderdaad voor een klein knopje gaan, dat is inderdaad meer dan voldoende (dummy is natuurlijk ook altijd een goede optie, maar dan zit je nog wel met het verfijnen, dat gaat dan wat lastiger).

Ga in ieder geval alleen voor sporen om je hulpen te verfijnen en niet om je paard voorwaarts te rijden of wat dan ook, daar zijn ze niet voor bedoeld :n.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 01:31

Als ik lekker naar buiten ga heb ik niets nodig en als ik in de bak gewoon lekker alleen een beetje stap draf galop rij is een spoor ook niet nodig dat is niet zo moeilijk!
Ik ben zelf eigenlijk helemaal tegen sporen maar merk naarmate dat ik een klasse hoger kom dat ze wel tot nut zijn.
Van mijn instructeur van de RV krijg ik altijd op mijn mieter dat ik ze niet gebruik en dat ik ze voor de sier aanheb.
Ik ben van mening dat ik ze moet gebruiken alleen daar waar nodig is.
Dat voorop en dat we daar geen misverstanden over krijgen! :D
Maar nu zit ik in de M en Tjal heeft net als ik last van wedstrijd stress blijkbaar, hij kakt nl. als we de ring in komen helemaal in.
En dat kan ik nu net niet gebruiken de oefeningen gaan nog netjes maar ik mis de power dan om het zomaar te zeggen en die heb ik vanaf deze klasse gewoon nodig!
Ik had gedacht om de volgende wedstrijd een spoortje met wieltje aan te doen om hem te laten schrikken als ik de ring inkom.
Maar hiermee zit ik ook in 2strijd want als hij daad werkelijk last van stress heeft (wat ik echt denk omdat hij dan ook niet meer eet) kan ik het natuurlijk ook erger maken en ik vind die wieltjes echt helemaal niks mijn huidige spoor vind ik al niks.
Onze wedstrijd ziet er als volgt uit:
losrijden is prima
ring in gaat wat minder
aanzetten draf nog minder
voorlezer begint POEF dan heb ik het gevoel dat ik op een heel ander paard rij.
Ik heb er raad omgevraagd en werkelijk iedereen zegt iets anders van kalmeringsmiddelen, bach bloesem voor hem en mij, magnesium, meer wedstrijden gaan rijden, niet mauwen en flink onder z'n mieter schoppen kortom in die adviezen kan ik me geen van alle in vinden. Ik wil wedstrijd rijden maar we moeten het alletwee leuk vinden.
Dus vandaar mijn vraag over sporen :+
Tips zijn welkom ervaringen van anderen ook.
Mijn paard heeft normaal geen spoor nodig om voorwaarts te zijn want dat is hij als we rijden hebben we er beiden veel plezier in en dat wilde ik zo houden

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 01:42

Ok, maar dan wil je ze dus eigenlijk gebruiken omdat ie nogal gestressed is in de ring. Ik denk niet dat je dan met sporen ergens komt, dan zal het waarschijnlijk alleen maar stressvoller zijn als je in de ring ineens met scherpere sporen aankomt. Ik denk dat het dan logischer is om hem bij het thuis rijden inderdaad wat meer te laten wennen aan de sporen (omdat je nu zegt dat je ze eigenlijk niet gebruikt), dus zorgen dat je de gewenste reactie krijgt op je hulpen e.d.

Misschien dat het wat te maken heeft met de vreemde omgeving, het lijkt me zinvol om daar dan ook regelmatig mee te oefenen. Doet hij het altijd op wedstrijd, of alleen nu het moeilijker wordt? Want het zou natuurlijk ook heel goed kunnen dat het te moeilijk voor hem is (lees stressvol) en dat hij dus niet geschikt is om nog op dit niveau wedstrijden met hem te rijden.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 02:07

Als hij dit niveau niet aan zou kunnen zou ik hem er natuurlijk niet in starten.
Tijdens de training gaat het super, instructeur zegt dat hij het makkelijk kan (ik overleg voordat ik overga naar volgende klasse)
We zijn nu 1 keer M1 gestart en waren 2de en 4de met 187 en 180 p. dus het is niet bar slecht maar het gevoel is slecht.
Hij voelt absoluut niet zoals normaal.
Het ligt er ook niet aan dat hij nooit ergens anders komt want we rijden 3x p.w op verschillende locaties en dan nog de buitenritten!
Sporen tijdens de lessen gebruik ik ze tegenwoordig met bijv. schouderbinnenwaarts en hij is erg goed op de hulpen daar ligt het ook niet aan maar dit is meteen ook zo vreemd dit is op wedstrijd helemaal weg!
Ik kan op de wedstrijd doen wat ik wil met of zonder spoor maar het heeft weinig effect dan!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 02:09

Nou dan zou ik zeggen probeer de adviezen waarbij je kan zeggen: baat het niet dan schaad het niet.
Denk niet dat je dit op moet lossen met een spoorwijziging.
Is hij met allebei de starts zo?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 02:10

is je paardje niet een beetje 'westrijd moe' zegmaar. Misschien kan een pauze wat verlichting geven? Gewoon lekker doortrainen, buitenrijden maar even niet de stress van een concours. Soort reset actie

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 02:13

Nee dat hebben meer mensen mij gevraagd maar ik heb afgelopen zomer 3x gestart en in oktober 1x en in november 1x dus ik geloof niet dat hij wedstrijd moe is! En buitenritten doen we 2x in de week.
Heb laatst zelfs een keer met hem gesprongen (ok poging tot want hij snapte er niets van)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 02:16

zoals je verhaal klinkt denk ik dat het ook voor een groot deel uit jezelf komt?
Gek idee hoor, maar vlecht hem eens in, trek je witte broek aan, ga ergens heen en doe je wedstrijd ritueel, maar nu maakt het niet uit hoe je rijdt er is geen jury om jullie te beoordelen. Gaat het dan beter?

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 02:29

Dat is misschien wel eens een heel goed idee, ben zelf ook wel gespannen maar probeer dat niet naar hem te laten overkomen.
maar het blijft een paard he, hij voelt het al voordat ik het in de gaten heb.
Ben benieuwd of dat lukt moet ik eigenlijk ook een voorlezer meenemen omdat het vanaf dan vaak fout gaat (losrijden gaat ook altijd ok) ga hier in ieder geval mee aan de slag. :D

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 08:46

Mooi dat je eerste wedstrijd meteen 2 punten opleverde! Vergeet niet dat Tjalko een heel erg sensitief paard is (ondanks dat hij altijd zo broodje nuchter overkomt). De kleinste spanning in jouw been, voelt hij en daar reageert hij op. Ik riep ook altijd dat ik geen zenuwen had en bij mij kakte hij in de ring ook erg in. Zodra ik na een concours thuis op de bank zat, voelde ik de benen helemaal pijnlijk en stijf worden van een hele dag spanning. Dus toch...
Ik gebruikt in het M wel een wielspoor (grof wiel). Ze zijn niet scherpen dan een stomp spoortje en voordeel is dat ze geluid maken. Daar reageerde hij altijd wat op.

Succes!

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 11:43

Hey Mrijn, wat leuk dat je reageerd op dit topic!
Had je laatst een pm gestuurd maar denk dat je het ook erg druk hebt, dus je bent hem nog niet vergeten ;) .
Dus hij deed dat bij jou ook, en hij is wieltje gewent dan?
De 15de ga ik tussen de KWPN ers kijken of ik iets kan veranderen.
Ik baal er enorm van omdat hij het gewoon super doet, hij is niet lui en heeft er plezier in etc. maar dit is zo jammer!
Als het niet opgelost kan worden hebben we al een nieuwe uitdaging staan waar ik ook super veel zin in heb.
Het klopt ook dat ik zelf als de voorlezer begint verkramp :o maar de laatste keer had ik dit eigenlijk heel goed onder controle.
Dacht bij mezelf we zien wel waar het schip strand en het was gewoon een hele gezellige wedstrijd.
De 15de ga ik het proberen en laat hier weten hoe het is gegaan!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:38

Citaat:
Als hij dit niveau niet aan zou kunnen zou ik hem er natuurlijk niet in starten.
Tijdens de training gaat het super, instructeur zegt dat hij het makkelijk kan (ik overleg voordat ik overga naar volgende klasse)
We zijn nu 1 keer M1 gestart en waren 2de en 4de met 187 en 180 p. dus het is niet bar slecht maar het gevoel is slecht.
Hij voelt absoluut niet zoals normaal.
Het ligt er ook niet aan dat hij nooit ergens anders komt want we rijden 3x p.w op verschillende locaties en dan nog de buitenritten!
Sporen tijdens de lessen gebruik ik ze tegenwoordig met bijv. schouderbinnenwaarts en hij is erg goed op de hulpen daar ligt het ook niet aan maar dit is meteen ook zo vreemd dit is op wedstrijd helemaal weg!
Ik kan op de wedstrijd doen wat ik wil met of zonder spoor maar het heeft weinig effect dan!

Als ik dit zo hoor dan komt het op mij toch over dat hij echt last heeft van de (of jouw) wedstrijdstress, dat bedoelde ik dus ook met het moeilijk vinden, niet zozeer het niveau, maar meer het wedstrijdelement en de stress die dat oplevert. Als je al vaak met hem naar verschillende locaties gaat en hij daar inderdaad geen last van heeft, en omdat Mrijn het ook al zegt, dan hangt het toch echt samen met het wedstrijdrijden i.m.o.

Ik zou inderdaad die tip van Qimm eens uitproberen, ik denk dat dat wel een goede is en ik denk persoonlijk dat het wisselen van sporen in dit geval weinig effect heeft. Wedstrijdmoe zal het inderdaad niet zijn als je zo weinig wedstrijden rijdt, maar misschien is ie wel te gevoelig om wedstrijden te rijden, ik denk dat het wel iets is om rekening mee te houden.