Welke zouden jullie kiezen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anoukkk.

Welke zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 19:09

Ik ga morgen een nieuw hoofdstel kopen maar twijfel nog tussen twee ..
dus ik vraag hier om hulp?

ik twijfel tussen de Harry horse Laque

http://www.paardenspul.nl/cache/455x315 ... e2web0.jpg

of een hoofdstel met een Mexicaanse neusriem ..

wat zouden jullie doen?
of evt nog andere sugesties? :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:12

Waarom zou je een mexicaanse neusriem nemen. Die dingen zijn niet voor de mooi, maar omdat ze veel scherper werken.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 19:16

mrie schreef:
Waarom zou je een mexicaanse neusriem nemen. Die dingen zijn niet voor de mooi, maar omdat ze veel scherper werken.

dit dacht ik dus ook, maar een vriend van me rijd hier ook mee en vertelde me dus dat dit niet waar was ..
maargoed ik dacht dus dat dit geen kwaad kon,

Wegbenik

Re: Welke zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:52

Ik zou gaan voor die van het plaatje. Een mexicaanse neusriem vind ik niet zo heel mooi!

_Steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:53

Vind deze ook mooier :)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:55

Wat heb je nodig?
Een mexicaanse neusriem is inderdaad scherper.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 19:57

Oke, nouja dat wist ik dus absoluut niet,
ik heb een dravers merrie en ik moet opzich wel aardig streng zijn met mijn hand, is het dan misschien wel handig?
Laatst bijgewerkt door anoukkk. op 04-12-09 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:00

hoofdstel van plaatje zou ik doen en voor nageeflijkheid heb je geen strenge hand nodig trouwens

Baleno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:23

mrie schreef:

daar ben ik het helemaal mee eens ;)
als je bijv. zou springen en je pony/paard zou echt ongelooflijk sterk worden zou k voor de Mexicaanse gaan.
maar als dat niet zo is,, zou ik die van het plaatje nemen. ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:40

anoukkk. schreef:
Oke, nouja dat wist ik dus absoluut niet,
ik heb een dravers merrie en ik moet opzich wel aardig streng zijn met mijn hand, is het dan misschien wel handig?

Wat een onzin. Streng met de hand. De hand hoort altijd in dienst te staan van de mond. Sorry dat ik het zo zeg. Ik maak de fout ook hoor, door soms te sterk te zijn met mijn hand. Ik leer nu meer op mijn zit te rijden. Mijn paard is ook aardig vlot, maar als ik m goed op mijn zit rij, gebruikt ze die energie veel beter dan wanneer ik m in de mond trek.

Joeels_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:19

ik zou voor het hoofdstel van het plaatje gaan ,
vooral omdat je een probleem niet oplost met een scherper hoofdstel maar vooral met je zit
je moet uw paard op je zit rijden en niet proberen te rijden enkel met je handen. ( strenge hand )

EsmayEsmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:12

Ik zou ook voor het eerste plaatje gaan. Ik heb ook een mexicaans hoofdstel, en ik vind het ook mooi hoofdstel maar gebruik hem alleen voor een buitenrit of voor springen. En het is dan toch wel fijn als je een gewoon hoofdstel heb om mee te rijden, die gebruik je dan toch een stuk vaker

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:25

Als ik moest kiezen tussen deze twee hoofdstellen zou ik voor die met de mexicaanse neusriem gaan. Die neusriem werkt alleen in wanneer het paard de mond opent en de neusriem te strak is aangesnoerd. Een mexicaanse neusriem drukt niet tegen de kiezen, een hoge of gecombineerde wel. Gecombineerde neusriemen vind ik sowieso ondingen, ze doen niks voor je paard :n

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:28

Als ik moest kiezen tussen deze twee hoofdstellen zou ik...een andere kiezen. :P :o Vindt een mexicaanse niet mooi en die van het plaatje glinmt mij teveel. Dat blijft volgens mij ook niet mooi...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:30

Oh, ik zou ook voor mezelf een ander hoofdstel kiezen. Beide neusriemen vind ik niet fijn, en dat lak vind ik ook erg lelijk net als NatasjavE. Maar van deze twee zou ik voor het hoofdstel kiezen dat het minste kwaad kan, en dat is niet het hoofdstel met de gecombineerde neusriem.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:31

mrie schreef:

Zucht. Een mexicaanse neusriem werkt scherp in als je hem te strak instelt. Ik zou voor een mexicaanse gaan of voor die ander maar dan zonder sperriempje! ;)
IMO is een mexicaanse neusriem, MITS niet te strak aangesnoerd, veel vriendelijker dan een gecombineerde neusriem met sperriempje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:42

Niet alleen volgens jou, Hannah_Menno :)

kleinewitjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:58

Neem het hoofdstel waar jij je het beste bij voelt.
Zolang het je paard goed past.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:59

En dat is een heerlijke nuchter conclusie :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:00

jowien schreef:
Wat heb je nodig?
Een mexicaanse neusriem is inderdaad scherper.

sluit ik me bij aan, ga maar gewoon voor die andere!

estelle3333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:42

Pak gewoon dat hoofdstel met de gecombineerde neusriem! Als je paard geen mexicaanse neusriem nodig heeft moet je hem ook niet kopen. Een mexicaanse neusriem is een hulpmiddel, niet voor het mooie! ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:43

Een gecombineerde neusriem is ook niet voor het mooie :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:48

Uit Bokt-Wiki;

Code
De gecombineerde neusriem

Gecombineerde neusriem;
Deze neusriem bestaat uit een hoge neusriem, met daaraan een lusje waardoor een zogenaamde sperriem loopt. De sperriem loopt onderlangs. Deze neusriem is dus eigenlijk een combinatie van een hoge en een lage neusriem, met als voordeel dat deze neusriem de ademhaling niet kan belemmeren, mits niet te strak aangetrokken.

De Mexicaanse neusriem

Deze neusriem bestaat uit 2 lange, relatief dunne leren riemen die kruislings over de neus lopen. Midden op de neus worden ze bij elkaar gehouden door een rondje. Deze neusriem geeft optimale vrijheid aan de ademhaling, maar werkt pittig in als het paard de mond wil open sperren. Deze neusriem wordt vaak gebruikt door springruiters.

Bij de mexicaanse neusriem word dus scherp ingewerkt zodra het paard de mond opent. (Hoeft niet altijd, gebeurd alleen als je hem té strak aansnoerd) Bij de gecombineerde neusriem kán een paard de mond vaak niet eens open krijgen omdat die door de sperriem dichtgesnoerd is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:50

Het grote voordeel van een mexicaanse neusriem is dat hij niet tegen de kiezen duwt, wat een hoge of gecombineerde neusriem wel doet. Dat een sperriempje dezelfde werking heeft als een lage neusriem is onzin, daarvoor loopt de riem te schuin over de neus. Een sperriempje dient alleen om de mond dicht te houden, een lage neusriem doet dat ook, maar die houdt tegelijkertijd het bit stabiel.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 15:55

Oke, ik ben een stuk wijzer hier geworden en heb uiteindelijk toch nog geen nieuwe gekocht,
ga dus eerst door met mijn oude en ga dan verder kijken,
Nog bedankt voor jullie tips en commentaar :)