Myler bitten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marian0557

Myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 10:41

Ik lees verschillende dingen over myler bitten, maar wat is nou het beste?

Al die levels enzo, en met sleuven?
Kan iemand het een beetje uitleggen, want wil er graag meer over weten.

Aangezien ik er best positieve berichten over hoor.

Anoniem

Re: Myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:43

Wat het beste is, is zo niet te zeggen. Er zijn JUIST zoveel verschillende soorten mondstukjes en ringen omdat "HET" perfecte bit niet bestaat, omdat "DE" doorsneemond en de doorsnee ruiter ook niet bestaan.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 10:44

Nee oke, maar wat is dan het verschil tussen die levels ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:46

De mate van africhting van je paard en het niveau van de combinatie paard/ruiter.

Dus zeg maar vanaf het begin, als het paard nog niets gewend is in de mond en de ruiter nog met hele grote duidelijke stuurhulpen werkt, tot aan de hogere rijkunst waarin de hulpjes uiteindelijk zó klein zijn geworden dat je ze als publiek bijna niet meer kan zien.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:57

je begint met level 1.. (en veel blijven daar overigens ook omdat het super bevalt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:02

De levels geven de gradatie in africhting aan. Level 1 is geen tongpoort, Level 2 is kleine tongpoort en Level 3 is hoge tongpoort. De meeste paarden lopen prima op Level 1. Wanneer het paard hoger in africhting komt of een afwijkende mond heeft kan Level 2 een optie worden.

De sleuven zijn er om het bit stabieler in de mond te laten liggen via de bakstukken en een stukje hefboomwerking te krijgen als je de teugels eraan maakt. Hou er wel rekening mee dat het feitelijke gebruik van de sleuven op wedstrijd niet toegestaan is.

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:33

de tongbogen zijn voornamelijk bedoeld om de tong ruimte te geven. Ik heb een lvl 2 (dus met matige tongboog) omdat mijn KWPN'er een dikke, vlezige tong heeft die hij anders dus niet kwijt kan. Met dit bit (MB04) wel en dat gaat goed.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:42

ik heb een level 2 voor mijn bijna 3 jarige die heeft een kleine mond en deze nam hij direct aan zonder enige moeite.

Deze heb ik bij meerdere paarden gebruikt en bevalt me heel goed

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:32

Ik rij ook met de MB04 sinds ruim een jaar, en die bevalt ons super goed.
Ik had er ook 1 met sleuven, voor op buitenrit, maar dat beviel wat minder. Die heb ik dus maar weer verkocht :D

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:36

Op de website van de Oregon Trail Tack Store staat veel info over de Myler bitten.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:09

Kan iemand ook vertellen wat het verschil qua inwerking is, als je bijv. met een smal rolletje hebt of een brede rol, of de koperen... En wat is t verschil tussen de comfort snaffle, watertrens en bustrens? Wat is de inwerking van een klein tongboogje (level 2)?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:17

Pivanti schreef:
Kan iemand ook vertellen wat het verschil qua inwerking is, als je bijv. met een smal rolletje hebt of een brede rol, of de koperen... En wat is t verschil tussen de comfort snaffle, watertrens en bustrens? Wat is de inwerking van een klein tongboogje (level 2)?

Zo'n klein tongboogje zorgt ervoor dat het paard net wat meer ruimte heeft voor de tong. Ik heb een Myler MB04 (bustrens met een klein tongboogje en zonder sleuven in de ringen) en dat bit gebruik ik omdat mijn paard een klein mondje heeft. De myler die ik heb zit hem het minst in de weg. Ik wissel de myler af en toe af met een ongebroken kimblewick met tongboog, ik merk dat mijn paard het fijn vindt om niet te veel gedoe op zijn tong te hebben, daar wordt hij onrustig van. Van bijvoorbeeld een gewone dubbelgebroken bustrens wordt hij toch wat onrustig. Ik gebruik wel af en toe zo'n bit, voor longeren, maar dat is eigenlijk alleen omdat ik maar 1 myler heb, en echt goedkoop zijn ze nou zeg maar niet :o

Het grote voordeel van het model myler dat ik heb is dat het door het rolletje in het midden veel stabieler ligt dan een dubbelgebroken bit met een gewoon tussenstukje, en ook dat als je een keer aan de teugels trekt het bit over de tong rolt ipv dat hij de tong naar achteren trekt. Ook kan je met zo'n rolletje niet in het gehemelte prikken, terwijl je nog wel onafhankelijk links en rechts kunt inwerken.

Ik weet niet of je ook wedstrijden rijdt TS? Bij de KNHS mag je in ieder geval niet met de bitten met sleuven in de ringen rijden, en dan moet je bit ook minimaal 10 mm dik zijn.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:43

Oke bedankt voor je uitleg!
Ik ben aan t rond kijken voor een ander bit namelijk Heb nu een dubbel gebroken (bol tussenstukje) watertrens van argentaan van 14 of 16 mm ofzo (wel dun)

Maar hij is er zo gevoelig op. Als ik moet een ophouding maakt komt hij in verzet/niet meer ontspannen. Moet ik wat meer inhouden, omdat hij gewoon door dendert (ja dat doet hij graag... is het type hard willen en druk zijn...) dan doet hij z'n hoofd omhoog en naar voren en gaat echt tegen de hulp in.
Eerder maakte hij is ook nog heel sterk, maar dat is minder nu.
Hij heeft een ernstige rugblessure gehad en is nog aan het herstellen/heel rustig opbouwen qua rijden. Misschien is hij ook wel een beetje het vertrouwen in de ruiterhand kwijt, omdat hij voor ik erachter kwam dat hij een rugblessure had, wel dingen gevraagd heb die hij lichamelijk niet kon. Dus het nageeflijk rijden/achterhand eronder... Hij heeft altijd z'n best gedaan, maar kon t lichamelijk (achteraf gezien) niet.
Maar goed ik dacht misschien is een ander bit nog zachter/fijner.stabieler ligt voor hem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:00

Een ongebroken bit is natuurlijk het stabielst, en een bustrens of D-trens ligt ook rustiger dan een watertrens. Nadeel van een ongebroken bit is dat je er niet fijn links en rechts onafhankelijk mee kunt inwerken, met de myler vind ik het juist zo fijn dat je de rustige ligging van een ongebroken bit en de twee losse helften combineert.

Het is eigenlijk puur toeval dat ik bij dit bit ben uitgekomen, van de zomer had ik nogal wat meningsverschillen met mijn paard (ik had 'm toen net, en in het verleden heeft hij nogal vaak zijn zin gekregen ;) ) en ik dacht dat op te lossen met een ander bit. Zo kwam ik bij de kimblewick uit, wat natuurlijk niet een oplossing was voor het probleem maar ik merkte zo wel dat hij een minder wiebelig bit met wat meer ruimte voor zijn tong erg prettig vindt. Omdat ik toch liever een trens voor hem heb ben ik gaan zoeken, en toen ik een tijdje later een myler (zelfde model als ik nu zelf heb) van een bokker mocht lenen had ik ineens een heel ander paard, en sindsdien heb ik dus zelf ook zo'n bit :)

Succes in ieder geval :)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:29

Bedankt!
Ik kan me voorstellen dat een paard de druk op de tong niet fijn vind, is het proberen waard natuurlijk.. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:04

Nadeel aan een tongboogje is dat er wat meer druk op de lagen komt. Het is maar net wat je paard prettiger vindt, en het tongboogje dat ik nu heb is zo klein dat dat kennelijk precies goed is voor mijn paard :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:08

Een tongboog geeft MEER druk op de lagen. Zonder tongboog ligt het bit op de tong én de lagen. En een tongboog is dus eigenlijk meer inwerking op de lagen en dus scherper. Alleen weten ze dat altijd zo leuk uit te leggen als 'tongvrijheid' en klinkt het vriendelijker. Maar het is juist schérper.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:11

Dat zeg ik toch ook Arabesk, meer druk op de lagen. Lees mijn post anders eens aandachtig door. Dan zou je ook kunnen lezen dat mijn paard gedoe op zijn tong niet zo fijn vindt, en dat ik daarom bij dit bit ben uitgekomen ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:13

sorry ik had het niet tegen jou in het bijzonder, maar meer algemeen (niet hele topic doorgelezen alleen de eerste paar posts)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:15

Aha, zie daar de ookzaak van het misverstand :) Je post stond onder die van mij, dus ik dacht dat je specifiek op mij reageerde.