Wat voor zadel moet ik aanschaffen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Wat voor zadel moet ik aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 20:45

Pffff ik zie door de bomen het bos niet meer, er is ontzettend veel keus! Situatie: Ik heb een NRPS van nu 2,5 jaar. Ik wil nu dus gaan sparen voor een mooi zadel. (het is dus niet voor nu!)
Ik wil graag een goed dressuur zadel, omdat hij de eerste tijd waarschijnlijk toch nog niet onder het zadel mag springen.
Mijn budget, ik denk dat 1300 echt de MAXXXX is! Dus het liefst er beneden.
Hoe werkt dat met een 2e hands zadel? Want dat moet natuurlijk worden "aangemeten".
Kan ik dan geen zadel via bijv. bokt of MP kopen? Mijn grootste wens is een WOW, maar nu las ik ook weer dat het niet verstandig is, om die 2e hands te kopen? Graag advies en ervaringen! Barst maar los :D

noekje

Re: Wat voor zadel moet ik aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:47

Ik zou nog helemaal geen zadel aanschaffen. En daarbij zou ik al helemaal geen zadel zelf uitzoeken. Hiervoor kan je echt het beste een zadelmaker/passer laten komen. Met een verkeerd liggend zadel kan je namelijk zoveel schade aanrichten.
Je kan vragen om een tweedehands zadel, die hebben ze vaak.

Daarbij is hij nog flink aan het groeien, dus zou ik wachten tot je hem wilt gaan inrijden met het kopen van een zadel. Zou zonde zijn dat het zadel dan niet meer past.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:47

Ik zou voor een goed 2de hands zadel gaan. Je hebt grote kans dat je als je flink gaat trainen en je paard ouder wordt, een zadel met bredere boom moet. Zonde van je geld om meteen een hele nieuwe te kopen, dat geld krijg je er nooit meer voor terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:48

veel zadelmakers hebben ook 2e hands zadels liggen. Het beste kun je daar heen gaan en vragen welke zadels goed aangepast kunnen worden (bijv. massimo ligt nieuw ook nog binnen je buget) en die kunnen dan 2e hands zadel op je paard passen.

Via markt plaats vind ik niet handig.. want je moet een zadel kopen nog voor je weet of het past. (tenzij je je paard helemaal mee naar de verkoper sleept en je zadelmaker mee neemt)

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:18

En de Massimo zadels kunnen ook nog tot twee boommaten smaller of breder worden gemaakt, als je paard van postuur wijzigt.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 15:42

noekje schreef:
Ik zou nog helemaal geen zadel aanschaffen. En daarbij zou ik al helemaal geen zadel zelf uitzoeken. Hiervoor kan je echt het beste een zadelmaker/passer laten komen. Met een verkeerd liggend zadel kan je namelijk zoveel schade aanrichten.
Je kan vragen om een tweedehands zadel, die hebben ze vaak.

Daarbij is hij nog flink aan het groeien, dus zou ik wachten tot je hem wilt gaan inrijden met het kopen van een zadel. Zou zonde zijn dat het zadel dan Piet meer past.

Zoals je in de tekst hebt kunnen lezen ga ik NU nog helemaal geen (2e hands) zadel aanschaffen, ze zijn voor mij erg aan de prijs en moet er dus voor gaan sparen. Daarbij wil ik dus helemaal niet zomaar een 2ehands zadel kopen, en ga heus niet zelf maar wat aanrommelen, hij heeft maar 1 rug en daar moet hij het nog heel lang mee doen.

Ik vraag gewoon advies, mijn voorkeur gaat tot nu uit naar een WOW zadel, maar ik heb dus gehoord dat het niet slim is om die 2ehands te kopen? Heeft iemand hier ervaring mee?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 10:15

Het enige goede zadel wat je kunt kopen is een goed passend zadel ;) Voor jouw budget kun je ook een goed 2e hands aanschaffen, er zijn goede zadelmakers die ook 2e hands zadels verkopen. Met WOW heb ik geen ervaring, wel 1 tip staar je niet blind op 1 merk maar laat je breed adviseren.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 10:21

Het lijkt me vooral belangrijk dat je een zadel koopt waarvan de boom verstelbaar is omdat je paardje nog gaat groeien en door traning zijn spieren meer gaat ontwikkelen. Als je het laat passen door een goede zadelmaker en af en toe laat controleren, kan die ook aangeven wanneer je zadel weer aangepast moet worden.

Ik heb zelf goede ervaringen met een Sommer zadel, goede kwaliteit, zit fijn, veel verschillende moddellen (en prijsklassen). Dit is de website van degene wara ik het gekocht heb www.equipaszadelservice.nl maar ik weet dat er meerdere verkooppunten in het land zijn. Ze kunnen aan huis komen om te passen.

Verstandig om nu al vast rond te kijken en te sparen, trouwens!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:27

Ik denk dat je het eea verkeerd begrepen hebt wat betreft de Wow. Tuurlijk kan je deze zadels prima tweedehands kopen, maar, je moet wel weten welke onderdelen je moet hebben die op je paard passen en dan moet er maar net een zadel 2e hands zijn die die onderdelen ook zo heeft.

mirjam_ritaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:32

ik heb toendertijd voor mijn jonge paard een wintec gekocht met verstelbare boom.
In anderhalf jaar tijd heb ik er 2 x een bredere boom in gezet aangezien mijn paard nog behoorlijk groeide toen hij eenmaal onder het zadel was. Wanneer ik een 'normaal' zadel had gekocht had ik dus twee keer opnieuw gekund :(
als ik je dus een tip mag geven zal ik zoiets doen en dan pas als hij een jaar of 5-6 is een duurder zadel aanschaffen dat je dan op maat kan laten maken (kan je nog even sparen)

uh...miss domme vraag maar wat is een wow?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:38

Ik heb zelf de "fout" gemaakt om ooit 2e hands een Ainsley Rainger te kopen. Voor mij een perfect zadel, heerlijk diepe zit. Lag zo op het oog ook goed op mijn paard.

Een jaar geleden heb ik een nieuw zadel gekocht, aangemeten door zadelmaker. Als ik het verschil zie van de onderkant van de zadels, dan denk ik: hoe heeft die Ainsley ooit lekker op haar rug kunnen liggen? Van voor was de ruimte voor de ruggengraat ruim voldoende, maar naar achteren toe was ie nog maar 1,5 tot 2 cm breed. Het zadel wat ik nu heb heeft over de hele lengte van het zadel voldoende ruimte voor de ruggengraat.
Ik merk nu ook dat ze veel ruimer loopt.

Ik had ook niet zo veel geld er voor over. Mij zegt het niet veel om met een Kiefer of Stubben te rijden. Je betaald toch ook voor de naam. Maar het moet wel kwalitatief een goed zadel zijn, wat goed ligt op paard.
Ik ben nu goed tevreden over mijn Jorge Canaves Saphir vzh. Deze kost rond de € 850 nieuw dacht ik. Vroeger heb ik ook een JC gehad op een Ijslander. Daar heb ik bijna 20 jaar mee gereden. Zijn kwalitatief echt goede zadels.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:38

#Ymke# schreef:
Ik denk dat je het eea verkeerd begrepen hebt wat betreft de Wow. Tuurlijk kan je deze zadels prima tweedehands kopen, maar, je moet wel weten welke onderdelen je moet hebben die op je paard passen en dan moet er maar net een zadel 2e hands zijn die die onderdelen ook zo heeft.

Ja dat was inderdaad de rede.... Wat zijn kwalitatief goede A-merk zadels? Maakt een zadelmaker alleen zadels passend als je ze bij hem aanschaft

Voldoet een Wintecje ook om je paardje in te rijden, of kan je dan beter kwalitatief een goed zadel aanschaffen? Want deze zijn natuurlijk lastiger aan te passen? Of niet? Hoevaak laten jullie iemand je zadel controleren?

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:32

Als je graag een wow wilt, zou ik toch eens kijken voor een tweedehands. Ik wilde ook graag een wow, heb toen toch eerst een ander zadel gekocht, omdat de wow zo duur is. Nu heb ik een tweedehands zadel opgehaald bij iemand, een borg betaald en morgen komt er een officiele dealer om te kijken of het echt past. Heb ook een wow van een chiropractor, die ook best weet waar ze over praat. Ben benieuwd welke het beste is. Kost wel iets meer, om iemand te laten komen, maar dan heb je zekerheid. Is toch nog veel goedkoper!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:35

Zou eerst een Wintec oid kopen, licht en goedkoop. Aangezien ie nog ingereden moet worden en dus nog zal groeien en spieren ontwikkelen zou ik nog niet kiezen voor een duur, echt goed zadel. En als je een jaar of 2 (of langer) met een Wintec rijd, kun je ondertussen nog doorsparen voor een ander zadel ;)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:07

zadelmaker laten komen vertellen wat je situatie is en wat je zoekt.
ik vind namelijk persoonlijk fijner om in te rijden met een springzadel.
kijk naar een zadel met verwisselbare boom zo kan je hem passend houden

en als je dan een tijdje er mee rijd en je paard lekker door gereden is kan je ondertussen sparen voor een wow zadel

ik wil namelijk graag een ainsley dressuur voor mijn paard
maar ik ga hem van de zomer wel met iets anders in rijden
als er dan iets kapot gaat ben ik er niet heel veel geld aan verloren

beauterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:06

Ik las dat je mogelijk op zoek bent naar een wow zadel. Aangezien het zadel niet goed ligt op mijn paard heb ik het zadel te koop staan. Kan eventueel gepast worden.

Aangezien ik al een ander zadel besteld heb valt er over de prijs van het wow zadel zeker te onderhandelen.

http://link.marktplaats.nl/300290422

Over de prijs kan onderhandeld worden.