welk boomloos zadel zit stevig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Purkii

welk boomloos zadel zit stevig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 10:48

Hoi allemaal,

Ik zou graag ervaringen willen horen van mensen over boomloze zadels waarin je stevig zit tijdens bokken.
Mijn paardje heeft nl. de neiging om bij schrikreacties of als hij iets moeilijk vindt een flinke hoge bok te geven.
Ik heb momenteel een barefoot cheyenne voor hem, maar daarmee heeft hij het binnen een maand gepresteerd om zowel mij als mijn dochter vliegles te geven :D (schrikken is bij hem wegspringen en een flinke bok erachteraan)
Aan de cheyenne, wat ik overigens een heerlijk zadel vind op zich, heb je niet echt veel steun, vandaar dat ik eens wilde vragen of er boomloze zadels zijn die meer steun geven, zodat je je beter kan blijven zitten tijdens bokken, zandhappen vijzelt niet bepaald mijn zelfvertrouwen op nl :o
Ik heb hiervoor een boomzadel gehad(zaldi new kent) waarop bokken goed uit te zitten waren, maar doordat mijn paard nogal eens wisselt in bespiering en vetjes (alleen beschikking over een niet al te beste buitenbak) liep ik met een boomzadel telkens aan tegen het feit dat het dan net niet lekker meer ligt en ik vind het heel belangrijk dat m'n knollie geen hinder heeft van knellende/niet goed liggende zadels.
Ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven over zadels met een steviger zit.
Oh ja, ik heb les van een uitstekend lesgeefmens ;) dus daar ontbreekt het niet aan.
Gr.Purkii

Caira

Re: welk boomloos zadel zit stevig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:12

ik heb de london en daar zit je toch een stuk zekerder in

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 11:49

Hoi Caira
Dank je voor je reactie.
Ik heb dat idd meerdere keren gehoord, heb jij zelf ook ervaring met de cheyenne?
Misschien handig om een london op proef te laten komen....
Maar ja, dan moet ik nog wel ff sparen..of er moet iemand zijn die graag een cheyenne wil en een london mt 1 kwijt moet :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:23

Gewoon een wrong-seatsaver op je Cheyenne gebruiken , geeft heel veel steun en grip en geen bredere zit / verminderd contact vanwege kniewrongen die tussen jezelf en je paard komen :)

Ding kost 50 euro dus is ook nog eens een goedkope oplossing :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:33

ik vind de nevada (is wel western) ook erg stevig zitten. en evt knop om vast te pakken ;)

heb er zelfs 1 te koop :P

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:38

Ik heb de London en zit daar ook heel stevig in - je hebt ook losse wrongen er bij trouwens - in twee maten.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 12:51

@pmarena: oke, dat is ook een idee...wist niet eens dat die dingen bestonden :o
@zij: tsja een western is niet wat ik zoek, temeer omdat een van mijn dochters tzt misschien eens een wedstrijdje wil gaan rijden...enne....als je naar voren gegooid wordt tijdens een bokpartij weet ik niet of zo'n knop wel handig is?! :+
@Barmat: ja london is idd ook n optie maar ja dat is dan gelijk weer een flinke uitgave.
Ik ga eens nadenken en zien of er verder nog ideeen komen...
In elk geval bedankt voor jullie reacties *D

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 13:22

Zo even zitten kijken voor een wrong seatsaver, pmarena weet jij of deze ook geschikt is voor mensen met kortere benen :+ ..ik ben maar een ukkie nl.(1.57)
Want op zich lijkt het me een prima oplossing, idd niet te duur.
Zijn er hier ook mensen die ervaring ermee hebben zelf?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:09

ik had op mijn haflinger een Sensation zadel, die zat echt als een huis! Mijn zit is niet geweldig en pony was nog erg jong maar rare bewegingen kon ik er prima in uitzitten :j

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 15:07

Hoi Anne Bento,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb even gekeken maar die ligt toch wel even ver boven m'n budget helaas ;(

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:03

Ja die zijn helaas wel erg prijzig...al krijg je er echt een hoop voor terug hoor, geen ander boomloos zadel meer voor mij :D misschien kun je kijken of er toevallig ergens een tweedehandszadel te koop staat? Al denk ik dat de meesten dit zadel wel zelf houden...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:06

Ik zit juist heel steving op een barefoot. Ik voel perfect aan wat mijn paard doet en ben zo veel beter in staat te blijven zitten. Ik heb een Cheyenne limited edition en erg tevreden erover.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:57

Ik ben zelf 1 meter 60 en kniewrongen daar heb ik geen fluit aan omdat ik daar niet bij kom met die korte pootjes ;)

Maar de wrong-seatsaver heb ik in eerste instantie voor mezelf laten maken en omdat hij mij zo supergoed bevalt heb ik er een heel zooitje van laten maken om anderen er ook mee te kunnen helpen. Het ding is niet mooi , maar werkt als een tierelier +:)+

De wrong zit net boven je knie , vergelijk het met de oortjes van een stockzadel , of dijwrongen die je steeds vaker ziet op bvb. springzadels.
Deze zitten niet onder je been met de bedoeling dat je jezelf eraan vast kan klemmen zoals bij een kniewrong , maar liggen direct tegen je bovenbeen aan zodat je been heel fijn gestabiliseerd wordt. Je hebt er echt superveel steun aan en de mensen die er 1 hebben zijn ook erg enthousiast erover. Voor de ene persoon is het vooral omdat ze een nogal flitsend paard hebben dat zich bvb. ineens pijlsnel omdraait of ineens vanuit volle galop op de noodrem gaat of een rare zijsprong maakt , voor de ander is het vooral voor wat extra steun en stabiliteit tijdens het springen , weer een ander rijdt veel in heuvelachtig gebied en kan de extra steun goed gebruiken en zo zijn er ook wat mensen die het gewoon prettig vinden omdat het gewoon wat steviger zit. Zeker als je uit een zadel komt met erg veel steun , dan kun je dat best wel missen.

Ik ben zelf ook helemaal geen voorstander van kniewrongen omdat je er een bredere zit van krijgt en verminderd contact met het paard. Dijwrongetjes zijn een veel beter idee :j

Die vond ik op de Ghost ook heel erg fijn , enige nadeel daaraan vond ik dat die toch weer half onder je been zitten waardoor je weer die wat bredere zit krijgt , en dat de zitting daarvan minder diep en minder veilig aanvoelt dan bij de Barefoot. Dus de wrong-seasaver ter opwaardering van een Barefoot was een ideale oplossing :)

De zwarte zijn al allemaal uitverkocht , ik heb er alleen nog een paar in het bruin.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 11:08

Hoi pmarena,
Ik zit er idd heel hard over te denken om idd zo'n wrong seatsaver aan te schaffen.
Ik heb een zwarte cheyenne, zat al even op marktplaats te kijken maar daar wordt er eentje aangeboden met wintec wrongen erbij....ik vraag me dan toch af of dat werken gaat dus toch maar niet gedaan.
Gebruik je de seatsaver over je normale zadelzitting heen of moet dan de orginele zitting eraf en dan de seatsaver ervoor in de plaats?
En zal het ook helpen bij bokpartijen?
Want dat is voor mij het grootste euvel, dat ik tijdens een flinke bok niet altijd voldoende steun kan vinden, waardoor ik dus zand lig te happen :+
Ik ben al een bange ruiter en niet een al te beste, dus dat is niet zo heel goed voor mijn (zelf) vertrouwen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:14

Bokpartijen valt ook onder de snelle bewegingen waarbij je door de wrong-seatsaver meer grip hebt :j

Wat is er mis met Wintec-wrongen ? Dat type zit ook bij de wrong-seatsavers zoals ik ze verstuur hoor ;)

hverburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:18

de freemax, zit als een gewoon zadel.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 21:40

@pmarena, oh,oke, dus dat zou in principe dus wel kunnen...die van mp met die wintecwrongen?
Ik was een beetje bang dat het een beetje een "zelfknutselontwerp"was van de aanbieder :+
Dan moet ik snel even zien of ze hem nog heeft....dat was wel een zwarte nl *D