[WN] Zit mijn "western" bustrens goed of moet hij maatje groter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

corinep

Zit mijn "western" bustrens goed of moet hij maatje groter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 22:15

Vandaag een westernhoofdstel aangeschaft in dezelfde kleur bruin als mijn westernzadel is met bit erbij, er was nog maar 1 maat nml 12,5. Rijd nu nog dressuur en heb daar een watertrens maat 14,5 voor. Heb zelf wel het gevoel dat ie iets aan de grote kant is maar omdat het een watertrens is laat ik het zo, heb wel gehoord dat een bustrens kleiner kan ivm bevestiging van de ringen maar wil graag zeker weten of het goed zit. Ook twijfel ik of het bit nog een gaatje hoger moet, het ziet er toch anders uit dan een engels hoofdstel dus ik ben een beetje in de war :P. Vandaar dat ik even foto's heb gemaakt en het hier aan de kenners wil vragen. (slechte kwaliteit zijn in het donker met mijn telefoon gemaakt). De laatste foto is de meest duidelijke die ik kan vinden van haar met engels hoofdstel/bit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus, goede maat of te krap? Zo goed of nog een gaatje hoger? Heb er nog niet mee gereden heb haar alleen ermee gelongeerd zonder touw, er zitten van die koperstreepjes op en zag wel dat ze flink aan het sabbelen was op het bit, weet niet of dit positief of negatief is maar dit merken we vanzelf als jullie hem goedkeuren, anders moet ik even kijken wat ik doe want ze loopt ook niet superfijn op de watertrens, maar er scheelt rij-technisch nog een hoop aan ons omdat ik het eerste jaar met haar amper les heb gehad. Dat is het laatste half jaar drastisch veranderd maar heeft altijd een hoop tijd en een hoop training nodig.
Laatst bijgewerkt door corinep op 01-12-09 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

alyel

Re: Zit mijn "western" bustrens goed of moet hij maatje groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:18

ik denk dat het iets te klein is, maar misschien is het best nog te doen hoor.

Zou'm zeker niet korter maken!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:44

Persoonlijk vind ik hem te smal. Hij duwt aan beide kanten echt tegen de lippen aan (op de close-up kan je zien dat de lip ingedrukt wordt) en dit is dan zonder enige teugeldruk.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:49

bit ( snaffle) lijkt me iets te smal,maar zit wel op de goede plek in de mond.Wel nog een kinriempje eraan maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:10

Hij lijkt idd iets te krap, het is net aan.
Keelriem mag wel een gaatje strakker ;) en persoonlijk zou ik er ook een kinriempje aan doen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:14

te krap!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:49

Hoihoi;
je bit is te smal, die moet echt wat breder
je hoofdstel is prima, alleen nog even een kinriempje eraan doen.
Volgens mij hangt 't bit op de goede hoogte.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:56

ik denk dat een maatje groter wel mag, dan is je snaffle nog 1 cm smaller dan je watertrens, waarvan je vindt dat hij iets te groot is.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 17:22

Ik ga hem idd even terug brengen van de week en een maatje groter bestellen, kinriempje niet aan gedacht maar die zal ik dan gelijk mee bestellen. Dan komt er wel een foto met het nieuwe bit en de kinriem om te checken of díe goed zit.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:11

Idd te klein... Je moet ff proberen of je aan beide zijden je vinger ertussen kan krijgen. Dan zit ie goed.
Moet er niet aan denken dat er een velletje van paard tussen die ringen in de hoek komt.. Kan nu al zien dat de ;ip op het bit hangt! 8-)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:02

corinepgek schreef:
Ik ga hem idd even terug brengen van de week en een maatje groter bestellen, kinriempje niet aan gedacht maar die zal ik dan gelijk mee bestellen. Dan komt er wel een foto met het nieuwe bit en de kinriem om te checken of díe goed zit.

Toppie Ik ben benieuwd!

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 16:26

Was mijn oude paardenspullen op marktplaats aan het zetten en kwam nog een gewone bustrens maat 13,5 tegen. Aangezien ik de westernsnaffle nergens in een winkel kon kopen en dus met verzendkosten zou zitten heb ik dit bit erin gehangen. Bit wel een gaatje lager gedaan omdat de ringen kleiner zijn. Hoe vinden jullie deze maat, en de hoogte van het bit? Dit bitje is ook niet zo eng dun(is misschien beter omdat ik nu natuurlijk engels rijden gewend ben...) Heb er verder nog niet mee gereden en heb nog nergens een kinriempje kunnen vinden ook, is dit echt noodzakelijk of kan het ook zonder?

Afbeelding
Afbeelding

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:36

Dit bit pas duidelijk beter.Kinriempje is ervoor om te zorgen dat het bit niet teveel links/rechts door de mond getrokken kan worden.Ik zou wel even een kinriempje eraan maken.Wellicht mag het bit toch 1 gaatje hoger,maar dat zou ik dan even moeten zien,hoe hij dan zit.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:44

Kinriempje wel doen hoor! Je kunt ze bij Arthur kopen bijvoorbeeld, of via de webshops.
Zelf heb ik in afwachting van mijn bestelling destijds een leren veter gebruikt tijdelijk.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:34

het kan ook met een dresuur- sper riempje, zorg dat het een 8 vorm heeft, waarbij het passantje dus het midden is. werkt prima. 8-)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 17:12

catalyst1 schreef:
Dit bit pas duidelijk beter.Kinriempje is ervoor om te zorgen dat het bit niet teveel links/rechts door de mond getrokken kan worden.Ik zou wel even een kinriempje eraan maken.Wellicht mag het bit toch 1 gaatje hoger,maar dat zou ik dan even moeten zien,hoe hij dan zit.

Ik ga dat nog eventjes proberen en dan foto maken, zat zelf nogal te twijfelen. Bij mijn dressuurhoofdstel twijfelde ik ook, maar toen ik hem lager hing reageerde ze toch een stuk fijner. Ik check het morgen even.

westernappie schreef:
het kan ook met een dresuur- sper riempje, zorg dat het een 8 vorm heeft, waarbij het passantje dus het midden is. werkt prima. 8-)

Goed idee! Daar heb ik er vast nog wel eentje van liggen, en dan op zoek naar een bruine, zal makkelijker te vinden zijn dan een officieel riempje.