dit bit geschikt voor jong paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

dit bit geschikt voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 09:05

Aangezien ik met een zacht bitje wil gaan beginnen (nog niet, maar eens ze oud genoeg is), dacht ik aan deze.
Afbeelding

Lijkt een beetje op een kneveltrens met dat verschil dat de ringen los zijn dus eigenlijk eerder als een gewoon watertrensje, met de voordelen van twee kleine schaartjes waardoor het bitje stabieler ligt en door iets zijwaartse druk mss iets duidelijker is in de hulpen.
Maar goed ik kan het ook verkeerd hebben natuurlijk.
Of zou ik eerder op zoek moeten gaan naar een dubbelgebroken bitje? wat al niet zo makkelijk is aangezien ze echt een minimaatje heeft.

nickyu

Re: dit bit geschikt voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:12

hoe mini is mini ?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 09:15

9.5 a 10cm, deze heb ik in 10cm gevonden, dus ok niet heel mini, maar ook niet erg voor de hand liggend om ze in de winkel te vinden. Toch niet die die ik wil ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:24

Ik zie het nut eigenlijk niet helemaal in van de losse ringen. Bitje blijft toch wel goed liggen, ook met vaste ringen :)
En verder ben ik geen fan van enkelgebroken bitten, zeker kleine pony's hebben vaak niet zo'n hoog gehemelte, en een (enkel)gebroken bit kan dan prikken.
Een gewone ongebroken of dubbelgebroken kneveltrens lijkt me veel fijner :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:28

ff kijken hoor dit is de africhtings trens van feelings 10,5 is idd de kleinste maat
ze hebben de kleine bus met scharen in 9,5

maar dubbelgebroken niet in die kleine maatjes
er is wel dubbelgebroken maar geen knevel oid

persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de dubbelgebroken rotary

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:28

Ik heb voor mijn jonge mini een aantal bitten geprobeert maar kwam al vrij snel uit op een half cheek stang.

Zonder losse ringen, eerlijk gezegd zie ik daar ook het nut niet helemaal van in. In plaats van een heel schaartje heeft het halve schaartjes, alleen aan de onderkant.

Ik merk dat mijn pony een stang overduidelijk beter waardeert dan een enkel gebroken trens.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:39

MysticTinker schreef:
Ik zie het nut eigenlijk niet helemaal in van de losse ringen. Bitje blijft toch wel goed liggen, ook met vaste ringen :)
En verder ben ik geen fan van enkelgebroken bitten, zeker kleine pony's hebben vaak niet zo'n hoog gehemelte, en een (enkel)gebroken bit kan dan prikken.
Een gewone ongebroken of dubbelgebroken kneveltrens lijkt me veel fijner :)

vaak zijn de schaarbitjes met ringen die vast zitten aan de scharen, dus krijg je een soort van licht hefboom, zeker als je de scharen bevestigd zoals moet. dit heb je dus niet bij dit bitje. Normaal gezien blijft een bit idd goed liggen, maar deze kun je ook zonder neusriem gaan gebruik dus, ook zonder de neusriem, ligt het bitje mooi vast, ook als de pony/paard zn mond opent.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:40

nickyu schreef:
ff kijken hoor dit is de africhtings trens van feelings 10,5 is idd de kleinste maat
ze hebben de kleine bus met scharen in 9,5

maar dubbelgebroken niet in die kleine maatjes
er is wel dubbelgebroken maar geen knevel oid

persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de dubbelgebroken rotary

heb je daar een voorbeeld van?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:43

zelf ben ik ook meer van de dubbelgebroken, maar die zijn simpelweg niet te vinden in die kleine maatjes. dus het wordt of stang of enkelgebroken (of bitloos ;)).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:53

dit is de rotary waar ik het over had ,
Afbeelding

dit bitje hebben we veel goede reacties op gekregen voor die kleintjes
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:53

en wat is de kleinste maat daarin?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:55

beide 10.5

paardje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:18

Ik rijd mijn jonge paarden gewoon met een heel simpel dubbel gebroken bitje.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 20:37

Ik normaal ook, maar zoals eerder vermeld zijn die kleine maatjes in dubbelgebroken heel moeilijk tot niet verkrijgbaar.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 08:35

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:25

Ik rijd ook jonge paarden altijd met een dubbelgebroken bitje, deze werken niet zo sterk in.
Mits je er natuurlijk verantwoordelijk meeomgaat :o

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:29

Het is echt per (jong) paard verschillend..die van mij is zadelmak gemaakt met een dubbel gebroken watertrens..ze heeft meerdere keren gesteigerd en zich achterover laten vallen, gruwelijk gebokt..ze was zo bang voor dat bit in dr mond, nu loopt ze op een enkel gebroken dikke bustrens en ze is super braaf! Dus gewoon een kwestie van proberen!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 19:57

Idd dubbelgebroken geeft meer druk op de tong, als ze daar niet goed tegen kunnen, neem je best een ander. maar andere paarden dan weer hebben een laag gehemelte, of weinig ruimte in de mond, waar er teveel druk daarop komt en dan vinden die enkelgebroken vreselijk. vaak is het uitproberen. maar over het algemeen wel goede ervaringen met dubbelgebroken.

1979tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:59

het bitje lijkt mij wel erg dun en heel scherp

je kan denk ik het beste dusbbelgebroken nemen niet een tedun bitje die zijn heel scherp

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 20:09

1979tamara schreef:
het bitje lijkt mij wel erg dun en heel scherp

je kan denk ik het beste dusbbelgebroken nemen niet een tedun bitje die zijn heel scherp

Het is bedoeld voor een welsh sectie A met een maatje 9cm. Evident dat ik er dus niet het dikste bit in ga steken, ze heeft zowiezo al een klein mondje, een paardenmond is virtuele ruimte, dus eigelijk weinig plaats, dus ik ben zowiezo al niet voor dikke bitten. En scherp, waar baseer je je dan op, door de schaartjes op de zijkant, nog eens dit heeft geen hefboomeffect doordat de ringen los van de scharen liggen, bij wenden komt er alleen lichte druk tegen de zijkant, waardoor de pony net iets meer steun heeft en verder kan het bitje perfect zonder neusriem gebruikt worden.
Maar goed, voor de duidelijkheid nog eens, dubbelgebroken is in die maat amper te vinden. De eerste die er mij eentje kan aanbieden, mag zo komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:25

Een kneveltrens is een fijn bit voor jonge paarden omdat het een vriendelijk, duidelijk bit is. Dat effect doe je teniet door voor losse ringen te kiezen, bitten met losse ringen hebben meer ruis, dat kan verwarrender zijn voor het paard. Kies dan een kneveltrens met bussen, dus met ringen die niet kunnen draaien. En let ook op het mondstuk, een plat tussenstukje zou ik voor een jonkie niet doen, kies dan liever een ovaal tussenstukje (als je een dubbelgebroken bit wil)