verschil in werking ongebroken watertrens of bustrens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

verschil in werking ongebroken watertrens of bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 07:31

hoi allemaal,

mijn pony blijkt erg fijn te lopen op een simpele ongebroken trens.
nu heb ik deze geleend van iemand.
ik wil er zelf een aanschaffen,maar kan iemand me vertellen wat het verschil in werking
tussen een bus- en een watertrens is?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:48

Een watertrens heeft losse ringen en schuiven dus door het bit heen. Een bustrens heeft vaste ringen.

Bij een watertrens moet je opletten dat de mond hoeken van het paard niet tussen de bit ring en het bit komt, meestal wordt er dan ook een halve of hele maa groter geadviseerd.

Wat precies het verschil in werking is, het grootste verschil ligt in jouw hand.

Met een watertrens kan je iets wat preciezer inwerken, maar daarvoor moet je wel een goed afgericht paard hebben en een goed controlerende hand wil je dat verschil merken.

Over het algemeen zijn er voor de meeste paarden/ruiters geen verschil aanwezig.

Ik zelf ga altijd voor een dubbel gebroken watertrens 1 maatje groter, ivm met de mond hoeken die er tussen kunnen komen. Of een watertrens die precies de maat is met rubberen bitringen. Ik verkies dubbel gebroken voor ongebroken, omdat je dan de hulp iets preciezer kan geven (wel met een zachte hand natuurlijk, anders zal het weinig verschil maken). Een paard wat weinig ruimte in de mond heeft, is vaak een ongebroken trens dé oplossing. Mensen zien het echter als een stang en dus wordt dat meteen als 'gemeen' bit afgeschreven, terwijl dat echt niet zo is. In tegen deel zelfs.

Een ongebroken trens is het meeste vriendelijke bit wat er is.

Edit:
Een watertrens is over het algemeen wel wat dunner (bij de bitringen) dan een bustrens. Dat is wel even iets waar je rekening mee moet houden met jouw pony. Er wordt altijd gezegt: Hoe dikker hoe vriendelijke, maar dat is zeker niet waar. Als je pony een kleine mond heeft en dus weinig ruimte, is een dunner bitje voor hem wel fijner dan een dik bit, dan heeft ie zijn mond niet zo vol met ijzer zitten. Aangezien je zegt dat hij fijner loopt een een ongebroken trens, heb ik het idee dat hij niet heel veel ruimte in zijn mond heeft.
Vandaar dat ik het er nog even bij zet. ;)

Snoevie

Re: verschil in werking ongebroken watertrens of bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 06:38

bedankt voor je uitgebreide reactie.
het bit wat ik nu in de leen heb,is een bustrens,maar die is weinig dikker aan de zijkant.

dubbel gebroken vind mijn pony vreselijk,te onrustig denk ik.

nadeel van de ongebroken trens is idd dat je minder goed een ophouding of aanwijzing aan een kant kan geven