Hoe hebben jullie dit gedaan?
Ik wil voor mijn 3,5 jarige bonte ruin een zadel aanschaffen dat echt 100% (voor zover dat mogelijk is althans) goed ligt.
Hij is goed en wel 3maandjes onder het zadel en heeft al stilgestaan + behandeld voor rugklachten door het huidige zadel.
Ik wil daarom een zadel dat echt goed op hem past.
Het zadel moet gezien zijn leeftijd en huidige bouw (redelijke hangbuik, oogt als een breed paard maar valt nu nog mee, verwacht wel dat hij nog een stuk uit zal zwaren en groeien) nog wel later aanpasbaar zijn.
Ik geloof niet zo in zadels met verwisselbare boom, het zadel moet op meer punten dan alleen de boom aangepast kunnen worden lijkt me als je wilt dat het na een tijdje ook nog goed passend te maken kan zijn.
Verder heb ik als eisen voor mezelf; een 18" dressuurzadel met redelijk wrong en middeldiepe zit.
Wat voor zadel hebben jullie op je paard liggen?
En dan bedoel ik dus niet een zadel (welk merk dan ook) dat uit de winkel geplukt is en 'wel goed ligt', zadelmakers die komen kijken en 'zonder een enkele aanpassing te hoeven doen' een passend zadel verkopen; daarbij krab ik me achter mijn oren.
Mijn grote voorkeur gaat uit naar een maatzadel, waarbij het paard dus eerst echt goed opgemeten wordt en je na een wachttijd van 10 a 12 weken ofzo het zadel kunt verwachten met de nodige nazorg (controle, bijvullen enz).
Uiteraard ben ik ook benieuwd naar het prijskaartje dat eraan hing toen je het zadel bestelde
Wat raden jullie aan? Of juist af?
Welk merk zadel wordt aangemeten en zit ook nogeens lekker voor de ruiter?
Welke zadelmaker (die ook naar Groningen toe wil komen tegen redelijk tarief) is aan te raden?
Heb nu contact met iemand over zadels en het lijkt me allemaal heel goed, maar ik ben altijd benieuwd naar meerdere meningen/visies, vandaar dit topic

Behalve die zilveren streep.