Maatzadel / aangepast zadel, welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Maatzadel / aangepast zadel, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 19:24

Vraagje voor de mensen die een zadel voor hun paard hebben aangeschaft.
Hoe hebben jullie dit gedaan?
Ik wil voor mijn 3,5 jarige bonte ruin een zadel aanschaffen dat echt 100% (voor zover dat mogelijk is althans) goed ligt.
Hij is goed en wel 3maandjes onder het zadel en heeft al stilgestaan + behandeld voor rugklachten door het huidige zadel.
Ik wil daarom een zadel dat echt goed op hem past.
Het zadel moet gezien zijn leeftijd en huidige bouw (redelijke hangbuik, oogt als een breed paard maar valt nu nog mee, verwacht wel dat hij nog een stuk uit zal zwaren en groeien) nog wel later aanpasbaar zijn.
Ik geloof niet zo in zadels met verwisselbare boom, het zadel moet op meer punten dan alleen de boom aangepast kunnen worden lijkt me als je wilt dat het na een tijdje ook nog goed passend te maken kan zijn.
Verder heb ik als eisen voor mezelf; een 18" dressuurzadel met redelijk wrong en middeldiepe zit.

Wat voor zadel hebben jullie op je paard liggen?
En dan bedoel ik dus niet een zadel (welk merk dan ook) dat uit de winkel geplukt is en 'wel goed ligt', zadelmakers die komen kijken en 'zonder een enkele aanpassing te hoeven doen' een passend zadel verkopen; daarbij krab ik me achter mijn oren.

Mijn grote voorkeur gaat uit naar een maatzadel, waarbij het paard dus eerst echt goed opgemeten wordt en je na een wachttijd van 10 a 12 weken ofzo het zadel kunt verwachten met de nodige nazorg (controle, bijvullen enz).
Uiteraard ben ik ook benieuwd naar het prijskaartje dat eraan hing toen je het zadel bestelde ;) :o :D

Wat raden jullie aan? Of juist af?
Welk merk zadel wordt aangemeten en zit ook nogeens lekker voor de ruiter?
Welke zadelmaker (die ook naar Groningen toe wil komen tegen redelijk tarief) is aan te raden?

Heb nu contact met iemand over zadels en het lijkt me allemaal heel goed, maar ik ben altijd benieuwd naar meerdere meningen/visies, vandaar dit topic :)

nickyu

Re: Maatzadel / aangepast zadel, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:29

zou dan voor een sommer oid gaan
die is tenminste nog erg ruim te vermaken/verstellen

je mag er van uit gaan dat je paard nog heeeeel erg gaat veranderen ..

om je een idee te geven , en gelukkig zijn ze niet allemaal zo extreem , mijn pown kwam met 4 jr 142 boom 28/29
nu is hij 6,5 153 boom 34/35 ..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 19:36

Sodeju dat is nogal een verschil inderdaad!
Een Sommer ken ik niet, ik ga eens even rondneuzen.

Wisse is momenteel nog weer wat overbouwd, dus die gaat ook nog wel een stukje groeien denk ik.

Foto's van september dit jaar:

Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft nu een dikke gras(?)buik, ziet er echt niet uit :Y)
Hij toont vrij breed als je ernaast staat, hoewel hij krap aan de 1.65 haalt gok ik, vindt iedereen het ook een reusachtig paard dus dat zal wel door de bouw komen denk ik.
Het is een fries x gelders en pas dit jaar op zn 3e gecastreerd en heeft dus bv ook een flinke borstpartij.

Boomloos heb ik ook aan zitten denken, maar denk dat ik mezelf daar wat te zwaar voor vind en blijf het lastig vinden om de afweging te maken of dat wel goed is voor een jong paard en zeker eentje met gevoelige rug.
Dan lijkt een perfect boomzadel me eigenlijk beter?

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:38

En een wow-zadel?

-aanpasbare boom
-aanpasbare luchtkussens

Volgens mij heb je hier toch veel aanpasmogelijkheden! Arie de boer dealt hierin. Hij komt dus het zadel aanpassen aan ruiter en paard.
Stel dat je paard dus verandert qua bespiering wordt het zadel qua luchtkussens en boom ookweer aangepast.

http://www.zadelmakerijboer.nl/
Laatst bijgewerkt door M_VE op 28-11-09 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 19:40

Heb ik ook een tijdje naar gekeken maar weet niet of het wel helemaal mijn ding is.
Bovendien vind ik E2500 (?) toch wel net iets boven het budget.
Ik zit zo rond de max. E1800 te kijken en daar valt een WOW buiten.

Heb even gekeken naar de Sommer zadels en deze ziet er wel fijn uit voor de ruiter zo op het oog;

Afbeelding

Maar waar/door wie laat je zo'n zadel dan aanpassen?

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:47

Een tweedehands wow-zadel geeft een oplossing.
De boom en de kussens moeten dan nog aangepast worden maar dat lijkt mij mogelijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:47

Een WOW valt misschien buiten je budget maar als je paard nog erg gaat veranderen is een WOW vaak wel goed aanpasbaar... als je dan een zadel hebt wat niet aanpasbaar is ben je in het totaal waarschijnlijk meer geld kwijt omdat er dan weer een nieuw zadel moet komen.

Mijn verzorgpaard zijn zadel wordt altijd gecontroleerd en evt. aangepast door Feike Bruinsma, zijn we erg tevreden over :j
Zie http://www.deverenigdezadelmakerij.nl/ voor zijn nummer.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 19:50

Daarom zoek ik ook sowieso een zadel dat aanpasbaar is, dus qua boom maar ook qua kussens. 1 x op maat en vervolgens niets meer kunnen versleutelen is natuurlijk geen optie.

Wat voor zadel hebben jullie op Runner liggen?

Heb al naar een 2ehands WOW gekeken maar zie door de bomen het bos niet wat termen enz betreft :D
Vind het overigens eigenlijk geen mooie zadels en ik denk dat het heel erg wennen is qua zit?
Dat is misschien niet zo handig tijdens mijn huidige overgang pony-paard waar ik net 3x op heb gezeten ofzo :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:50

opisop_shop schreef:

Waarom vraag je niet advies aan een goede zadelpasser? Daar zijn ze voor!
Tom vd Brink uit Nijeveen bijvoorbeeld.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:51

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:53

Kijk eens op trekkingsaddles, zij maken ook zadels volledig op maat, maar hebben meer zadels in het arsortiment. Ikzelf zit momenteel te denken aan een Jeremy Rudge zadel, maar moet nog even sparen :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:55

Op Run ligt een kieffer, maar ik geloof dat daar best wat aan veranderd is. De kussens zijn iig een paar maand geleden korter gemaakt in de lengte, het lukte Runner toch niet om echt te ontspnnen onder het zadel, sinds de kussens zijn verkort wel.
Feike legde ook uit hoe het kon: wanneer de achterbenen van een paard onder het lichaam worden geplaats gaat er in de rug iets omhoog. Daar bleek het zadel dus net op te liggen. Wel heel fijn ene zadelmaker die het ook uitlegd :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 19:55

beantsje schreef:
opisop_shop schreef:

Waarom vraag je niet advies aan een goede zadelpasser? Daar zijn ze voor!
Tom vd Brink uit Nijeveen bijvoorbeeld.

Ook daar ben ik naar op zoek ;)

Bedankt!

Ossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:57

Ik heb een Hulsebos WB3 !! Echt een heel fijn zadel en past precies bij je wensen ;) !!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 19:58

Kido schreef:
http://www.greendistance.nl
Verkoopt meerdere merken ook een erg prettig persoon die de zadels verkoopt!

Hmm... beetje te endurance-achtig naar mijn smaak ;) :D (behalve de Massimo-dressuurversie)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:11

opisop_shop schreef:
Daarom zoek ik ook sowieso een zadel dat aanpasbaar is, dus qua boom maar ook qua kussens. 1 x op maat en vervolgens niets meer kunnen versleutelen is natuurlijk geen optie.

Wat voor zadel hebben jullie op Runner liggen?

Heb al naar een 2ehands WOW gekeken maar zie door de bomen het bos niet wat termen enz betreft :D
Vind het overigens eigenlijk geen mooie zadels en ik denk dat het heel erg wennen is qua zit?
Dat is misschien niet zo handig tijdens mijn huidige overgang pony-paard waar ik net 3x op heb gezeten ofzo :D

Qua termen moet je even op de site van wowsaddles kijken of bij arie de boer.
De zadels zijn niet énorm mooi, maar ik vind ze niet lelijk. De dressuurmodellen vind ik wel meevallen. Als je erop zit zit het zadel toch verstopt onder je kont :P Behalve die zilveren streep.
De zit is wat breder vanachter, verder niet echt een verschil.

Op lange termijn heeft het zadel best wat voordelen.
En het is niet alleen leuk voor je paard, maar ook voor jou want het zadel wordt ook aan de ruiter aangepast.

Achja, wat je ook doet.
Veel succes!

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:39

Ik zou ook zeggen een WOW zadel, aangezien je een zeer grote kans hebt dat je paard nog erg veel gaat veranderen :j
En dat zilveren boogje, als je een nieuwe WOW koopt, kan je die ook met leer laten bekleden, dus daar zou ik het niet om
laten :D Ik heb ook een bruine WOW met een bruin boogje gehad. Ik heb zelf een 3,5 jarige merrie en mijn WOW zadel heeft
voorkomen dat ik binnen een paar maanden al een zadel had moeten laten verbouwen/een nieuw zadel had moeten kopen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 20:53

Maar Wow is toch niet het enige maatzadel / zadel dat goed aangepast kan worden aan je paard?

Mocht iemand rond Groningen een paard+wowzadel hebben die ik eens mag aanvoelen houd ik me wel aanbevolen hoor :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:58

opisop_shop schreef:
Kido schreef:
http://www.greendistance.nl
Verkoopt meerdere merken ook een erg prettig persoon die de zadels verkoopt!

Hmm... beetje te endurance-achtig naar mijn smaak ;) :D (behalve de Massimo-dressuurversie)

Ik heb een trail en rij er gewoon dressuur mee :D
De trail heeft een vrij open zit. De dressuur is wat geslotener met meer wrong.
Voordeel vind ik dat ze een breed tussenkanaal hebben en dat ze goed passen op wat ronder gebouwde paarden.

Ze kunnen tot 2 boommaten verbreed worden.

Hulsebos maakt ook zadels op maat. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:18

Nee, dat klopt, maar door het Flair en de verwisselbare boom is hij wel heel makkelijk aan te passen :j
En dat kan met een normale boom en wolvulling niet onbeperkt.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:26

Ik weet dat Hulsebos ook wel bij ons op stal komt (Winschoten) en dat hij bij ons veel tevreden klanten heeft. Spijtig genoeg heb ik geen Hulsebos centjes...Zijn wel hele fijne zadels.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 22:07

Daar hoor ik idd wel goede verhalen over.
Volgens mij zijn het wel zadels die je moeten liggen of niet, qua zit?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:48

opisop_shop schreef:
.
Dan lijkt een perfect boomzadel me eigenlijk beter?

Een perfect boomzadel bestaat niet. De rug van een paard veranderd bij elke pas die zet. Dan is er altijd wel een moment wanneer het boomzadel niet goed aansluit. Ik zou voor een jong paard dat er waarschijnlijk elke week anders uitziet een boomloos zadel (van goede kwaliteit: barefoot, ghost) aanschaffen

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:10

Lalidan schreef:
Kijk eens op trekkingsaddles, zij maken ook zadels volledig op maat, maar hebben meer zadels in het arsortiment. Ikzelf zit momenteel te denken aan een Jeremy Rudge zadel, maar moet nog even sparen :D

Ik heb een Jeremy Rudge zadel type FB (2500 euro). Ligt boven je budget denk ik. Als twee keus had ik de black country. Een vriendin van mij heeft dit merk gekozen (prijs is zo rond de 1800 - 1900 euro) en is er super tevreden over.
De hulsebos wordt overigens niet volledig op maat gemaakt, maar uit losse kant en klare onderdelen (net als de Wow) in elkaar gezet.

NJD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:17

Bij massimo zadels is de boom tot drie maten groter of kleiner te maken. Dus die kan je op termijn weer kunnen aanpassen.