Deken schuurt op schoft

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Deken schuurt op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 18:42

Vorig jaar heb ik de hele winter een regendeken op mijn paard gehad. Helaas ging de deken schuren op de schoft. Komt dit doordat de deken dan toch niet goed past of door het bontje wat bij de schoft op de deken zit? Hebben alle dekens zo'n bontje bij de schoft en zal anders een deken met hoge hals een uitkomst zijn? Een ander idee is om overdag de regendeken te gebruiken en voor de nacht op stal een 'gewone' staldeken.

Wat is het slimste om te doen?

Alvast bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:45

Als je paard een scherpe schoft heeft, is een deken die wat hoger sluit een uitkomst, zoals een Harry's Horse Highliner. De pasvorm van deze deken is bij smallere en bredere paarden optimaal. De wat hogere hals zorgt wel voor slijtage van de manen, dus als je daar erg aan gehecht bent zou je verder moeten kijken. Paarden-BH's zijn ook een oplossing, al heb ik ook gehoord dat het middel soms erger is dan de kwaal. Bontjes bij de schoft zijn vaak, net al de BH's, lapmiddelen.

Ik zou adviseren: zoek naar een goed passende deken.
Om welk paard gaat het hier? Ras, maat, gebruik?

it_is_me

Re: Deken schuurt op schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 19:01

Het gaat om een draver van ongeveer 1.56m. De maat deken, die ik nu gebruik is een 185. Ik wilde het deze winter eens zonder deken proberen, maar mijn paard houdt niet van de kou en nattigheid en laat dat duidelijk merken. Dus overdag wil ik in ieder geval een regendeken op doen (200 gram) en in de nacht staat hij op stal, dus dan eventueel zonder of toch met deken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:19

Probeer eens de Harry's Horse regendekens, gevoerd of ongevoerd, hebben een vrij hoge hals. Mijn merries hebben ook een HH, geen problemen met drukplekken, terwijl mijn oudere merrie best wel een flinke schoft heeft.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:12

misschien een borstbeschermer er onder doen, heb zelf gezien dat het goed werkt.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 22:21

Een borstbeschermer werkt toch alleen zolang deze droog blijft, dus onder een staldeken? Of werkt deze ook goed onder een regendeken?

fab_pacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:52

Ik had dit ook met mijn paard, en heb toen een borstbeschermer aangeschaft... Dit werkte super.
Geen schuurplekken meer op zijn borst en schoft.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 22:57

Ik heb even gegoogled, maar de ervaring zijn nog wel eens wisslend. Bij de een werkt het goed, bij de ander juist niet en krijgt het paard juist nog meer schuurplekken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:02

De enige remedie die echt 100% werkt is een goede pasvorm van de deken.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 01:42

Dit probleem heeft mijn paard vorig jaar ook gehad en werd zelfs een drukking. Heb nu de HH Highliner gekocht en sluit netjes aan met een goede pasvorm ;) .

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 09:58

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik dan toch voor een deken met een hogere hals ga. Ik heb even gegoogled, maar klopt het dat de HH Highliner alleen te koop is als staldeken en dus niet als regendeken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:11

De Highliner is idd alleen te koop als staldeken. De regendekens van HH hebben ook een hoge hals.

wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:27

Trust heeft ook een hele goede staldeken die speciaal is ontwikkeld om schuur- en drukplekken te voorkomen. Heeft een hele mooie pasvorm. Maar is dus niet waterdicht.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:31

Ik heb het opgelost door een deken van Horze aan te schaffen, die heeft een halve hals. Werkt perfect bij ons al worden de manen wel iets dunner.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:34

Borstbeschermer heeft bij mijn paard juist voor een kale plek op de schoft gezorgd, niet doen dus. Verder heb ik de regendekens van Harry's Horse, schuren niet en de schoft blijft heel.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:34

Een Rambo of Rhino Wug deken is hiervoor een uitkomst. Deze deken eindigt niet op de schoft, heeft een licht gewicht en heeft een hele gladde binnenzijde. Door deze combinatie schuurt hij niet en ontziet hij de schoft.

Rambo Wug
Afbeelding

Rhino Wug
Afbeelding