onderhoud zadels: zelf of?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

onderhoud zadels: zelf of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 14:36

Ik zit me wat af te vragen. Ik vind het zelf erg leuk om harnachement schoon te maken en te onderhouden. Maar ik ken legio mensen om me heen die er een bloedhekel aan hebben. Zadel invetten en hoofdstel in en uit elkaar halen, sommigen vinden het vreselijk. Ik leer er voor om reparaties te verrichten. Ik zou daarom graag jullie mening weten over het volgende:

Als jullie het onderhoud van jullie harnachement konden afgeven aan iemand die goed verstand van zaken heeft en meteen (kleine) mankementjes kan repareren en tzt zelfs een goed zadelpasadvies kan geven. Zouden jullie dat dan doen? Wat zouden jullie er voor over hebben?

Ben heel benieuwd!

Miss_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:38

Dat zou denk voor sommige mensen wel een uitkomst zijn. Nou ben ik ook geen fan het schoonmaken van mn tuig, maar dat is gewoon een taak die erbij hoort, net als uitmesten. Misschien zou ik het dan ook wel uitbesteden, wat ik eraan uit zou willen geven weet ik niet. Is moeilijk in te schatten ook vind ik..

Vjestagirl

Re: onderhoud zadels: zelf of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:41

Ik denk niet dat ik het zo snel uit handen zal geven. Houdt in dat ik mijn (dure) tuig voor een periode aan iemand mee moet geven, en het dus niet kan gebruiken. Houd ook in dat ik zelf niet meer controle heb over welk middel gebruikt wordt etc.

Ik zal t zelf blijven doen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 15:00

Vjestagirl schreef:
Ik denk niet dat ik het zo snel uit handen zal geven. Houdt in dat ik mijn (dure) tuig voor een periode aan iemand mee moet geven, en het dus niet kan gebruiken. Houd ook in dat ik zelf niet meer controle heb over welk middel gebruikt wordt etc.

Ik zal t zelf blijven doen.

Dat zou ik ook niet willen. Mijn doel zou zijn om het meteen af te werken en weer mee te geven. Ruiters missen hun harnachement niet graag hè? Ik ben ook zo. Je zou het hooguit kwijt zijn voor de periode dat het wordt schoongemaakt en volgens een afgesproken tijd. Een zadelmaker neemt je spullen ook mee als er wat aan moet gebeuren. Dat is in principe hetzelfde. *D

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:04

Maar voor enkel een schoonmaakbeurt zou ik het al direct de volgende dag willen terug hebben... Behalve met reparaties of opvullen natuurlijk
Wat ik er aan wil besteden voor enkel een kuisbeurt, goh, hoogstens 10 euro denk ik...
Ik ben zelf erg zuinig op mijn spullen en onderhoud alles netjes, dus voor mij zou dit sowieso overbodig zijn, behalve zadels passen, opvullen en repareren natuurlijk.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:06

Ik vind 10 euro vrij veel hoor ;)

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:07

Ga er van uit dat dat mijn hoofdstel, singel en voortuig bijgerekend is natuurlijk. :Y)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:18

Ik zou het niet aan iemand anders overlaten.
Het is niet mijn favoriete ding. Maar ik trek er gewoon een middagje vooruit. En dan doe ik alles in een keer is best wel eens fijn als het bagger weer is. Heb je toch nog iets nuttigs te doen.
Ik moet eigelijk eerlijk zijn dat ik het een beetje lui zou vinden als je het zou uitbesteden. Misschien wel mooi meegenomen als een soort extra service als je zadel toch met de zadelmaker mee gaat. Dan zou ik het misschien wel laten doen. Maar niet speciaal daarvoor wegbrengen/halen of iemand laten komen puur alleen om het tuig te onderhouden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 15:29

Het hangt er natuurlijk van af hoe het er uit ziet hè? Iemand die het altijd keurig heeft bijgehouden, dan is het zo klaar, maar er zijn er zat die het maar in een 'oliebad' gooien en dan denken dat het weer goed is. Dan heb je er wel wat aan te doen. Ik denk dat ik een uurtarief zou gaan rekenen. Als het dan snel klaar is, is het kort werk. Een moeilijke klus is één keer duur, maar als het dan bijgehouden wordt ook een korte klus.

Per saldo gaat het harnachement dan wel langer mee en hoef je niet op korte termijn andere spullen aan te schaffen, toch? Ik zit in de buurt bij 2 maneges, ik ga er wel naar informeren hoe het daar is gesteld met onderhoud... ;) Als ik het voor een kleine vergoeding bij zou houden voor ze waardoor het duurzamer wordt... Kan interessant zijn! En uhm, ik ben meteen binnen voor het zadelmakerswerk... :Y)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:43

Ik vind het wel een slim idee, heb er zelf een hekel aan.
Gelukkig hebben wij een Wintec zadel dus onderhouden hoeft niet.
En mijn moeder doet altijd de hoofdstellen invetten.
Maar er zijn vast wel mensen die er baat bij hebben als het voor ze wordt gedaan. :)

Dorien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:53

ik vind het niet heel leuk om te doen maar het hoort erbij. ik zou het denk ik gewoon liever zelf blijven doen. ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:01

Afgezien van het feit dat ik er absoluut geen hekel aan heb, zal ik mijn dure zadels echt niet zo maar afgeven voor (m.i. simpele) reinigings/poetsbuurt. Met een beetje pech ben je ze ook een paar dagen kwijt en zit je dus zonder. En stel er gebeurt wat mee? Wat dan?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 16:37

aslo schreef:
Afgezien van het feit dat ik er absoluut geen hekel aan heb, zal ik mijn dure zadels echt niet zo maar afgeven voor (m.i. simpele) reinigings/poetsbuurt. Met een beetje pech ben je ze ook een paar dagen kwijt en zit je dus zonder. En stel er gebeurt wat mee? Wat dan?

Ja, maar wat als je je zadel meegeeft aan een zadelmaker? Ik ken er één in het zuiden des lands, en ik noem geen namen, maar die heeft het zo druk dat een vriendin van mij haar zadel zo maar 3 weken kwijt was! En geloof me, dat is lang! Er moest een kleine reparatie aan gebeuren. Om die reden heeft ze een ander zadel laten liggen, omdat ze geen zin had om weer weken achter haar zadel aan te vangen. Dat accepteren we dan weer wel? Ik loop mee met een zadelmaker en deze streeft naar een zo kort mogelijke tijd dat je je zadel kwijt bent. Er moet heel wat aan een zadel moeten gebeuren wil je het een aantal dagen kwijt zijn. Ook al vanwege het feit dat er iets ligt wat al weg kan zijn. Het zou mijn streven zijn in de trant van 'klaar terwijl u wacht..' :+ Maar dat zou ik met reparaties ook nastreven.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:17

ik zou mijn zadel er ook niet speciaal voor wegbrengen, in de tijd dat dat kost had ik mijn zadel al kunnen schoonmaken..
Maar als er iets gerepareerd moet worden zou het wel fijn zal als mijn zadel dan gelijk schoongemaakt zou kunnen worden.