Welke deken bij schuurplekken op kruis?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_92

Welke deken bij schuurplekken op kruis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 15:55

Zit nog steeds te twijfelen of het hier hoort of bij seizoensvragen, maar goed.

Ik zit met een klein dilemma en ik wil jullie mening daarover vragen.
Ik heb deze winter besloten mijn paard niet onder dekens te zetten, aangezien hij nog steeds grote schuurplekken op zijn kruis heeft zitten van afgelopen twee jaar. Omdat die maar niet overgaan, heb ik mijn paard niet onder dekens gezet. Nu is hij deze week verkouden/ziek geworden, aangezien hij nat wordt van de regen als hij buiten staat en ik hem ook wel eens na het rijden bezweet op stal zet.
Dus zit ik er over te denken om zodra hij weer fit is hem geheel te scheren. Dat betekent wel dat ik op zoek moet gaan naar een deken die hem goed past en geen schuurplekken geven. Weten jullie misschien een soort of merk deken die zo'n pasvorm heeft dat hij niet schuurt op het kruis? Afgelopen twee jaar heb ik drie verschillende dekens opgehad die allemaal schuurplekken gaven. Hebben jullie misschien een idee?

Groetjes Nienke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:56

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-09 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:59

Bij mij werkt de 300g winterdeken van harry'shorse goed als pasvorm, of een deken van Bucas. Die hebben ook een goeie pasvorm.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 16:01

Is misschien inderdaad een idee! Je link doet het alleen niet...
Ga hem even opzoeken!

Ik heb zelf een harry's horse en daar heeft hij uiteindelijk de schuurplekken van gekregen. Dus die wil ik er niet zomaar weer op gooien.
Stalgenootje heeft idd ook een Bucas deken en vond die ook ideaal, kan ik ook wel eens naar kijken!

Anoniem

Re: Welke deken bij schuurplekken op kruis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:03

Linkje gefixt :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:09

misschien ben ik gewoon dom, maar wat bedoel je met schuurplekken op het kruis? Dit heb ik nog niet eerder tegengekomen en mijn eerste gedachte is dat dit bovenop de achterhand moet zijn :o

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 16:11

Hij heeft schuurplekken op het hoogste punt van zijn achterhand, daar waar de deken op ligt/steunt. Wist trouwens niet beter hoe ik het kon omschrijven...
Het zijn idd ook geen schuurplekken die vaak voorkomen. Ik heb ook geen idee waarom hij er wel zoveel last van heeft.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:17

dit heb ik ook nog nooit gehoord, tenzij bij een paard dat echt zo mager is dat de bekkenbeenderen uitsteken, maar dat zal bij jou wel niet het geval zijn.

ik kan niet direct een merk opnoemen, maar denk dat je verschillende dekens gaat moeten open leggen en kijken welk het meest "rond" is op de achterhand. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar ik heb bv een teddyfleece en die "ruglijn staat" met een bult op m'n paard z'n achterhand. dus dit model heeft ruimte voor een paard met een bollere/hogere achterhand dan mijn paard heeft.
verder kan je denk ik weinig doen dan een deken met gladde binnenvoering nemen (opgelet sommigen hebben een zachte/fleece voering en alleen op de borst een gladde) en zorgen dat er geen "vuil/zweet" in de deken zit en op je paard z'n gevoeligere plekken.
hopelijk vind je een goed deken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:49

ik zou voor een deken gaan die warm genoeg is maar wel heel licht in gewicht en een gladde voering heeft, bijv Horseware of Dominick.

heeft je paar een erg uitstekend kruis dat de deken daar gaat schuren?

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:07

bij schuurplekken is het ook belangrijk je deken regelmatig te wassen. Zorg dat hij echt schoon is en niet een hele laag har bevat aan de binnenkant. waar je op kan letten bij de deken dat er kruissingels zijn en beenkoorden. die moet je dan altijd gekruisd (door elkaar) vastmaken. Dat scheelt echt al een hele hoop. Ook helpt het als je maar 1 deken oplegt, heb zelf de ervaring als er meerdere dekens opliggen dat er altijd 1 schuift.

Misschien weet je dit allemaal al, maar het zijn iig een paar tips.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:11

Br deken vind ik altijd een goede pasvorm hebben :j

ik doe nooit de beenkoorden gekruist :j . mijn merrie had een veulen, en toen we het veule hadden afgespeend staat er natuurlijk veel druk op de uiers. toen ze ging rolle is de gekruiste beenriem over de uiers gekomen (geschuurt of wat dan ook ) Ze bloede als een gek :) heb ze altijd linker been riem aan het zelfde been :) sinds dien nergens last van :j

En inderdaad zoals hier boven word gezegt, zorgen dat er geen laag haar onstaat, dit is ook vooral met dekens met fleece erin :j

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:46

hoe groot is je paard en hoe groot was de deken?

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 10:23

Mijn paard is 1.60m en ik heb altijd maat 195 opliggen.
Ik doe altijd de singels gekruist en na elk jaar worden de deken gewassen, dus daar kan het niet aanliggen. De eerste winter heb ik de hele tijd 1 deken op gehad en daardoor zijn de schuurplekken ontstaan. Tweede winter waren ze nog niet helemaal weg, maar zijn ze wel weer opnieuw onstaan (toen had ik wel twee dekens op liggen...).

Ik ga eens alle dekens die jullie noemen met elkaar vergelijken. Heel erg bedankt!

Een foto van Asterix, de pijl wijst naar de plekken waar ik het over heb, daar waar de haren iets overeind staan:
http://img163.imageshack.us/img163/2023/asterixq.jpg