Zadel slaat wit uit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mistid

Zadel slaat wit uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:13

Tsja, als je de titel ziet zou je zeggen, beter onderhouden die hap.
Maar ik maak hem inmiddels elke dag schoon met zadelzeep (met een helemaal uitgewrongen nat doekje, dus alleen vochtig) en vet hem daarbij ook al elke dag. Ik wrijf het daarna weer uit, na even een kwartiertje/halfuurtje te hebben gewacht.

Het zadel is binnen 2 uur na gebruik/schoonmaken alweer wit/grijs, terwijl hij zelf echt supermooi zwart is.
Eerst hield ik hem in mijn zadelkamer, maar omdat we zelf dachten dat het daar te vochtig was heb ik hem naar mijn slaapkamer verhuisd, daar duurt het iets langer dat hij wit wordt, maar na 3 uur is het daar ook zover...

Mijn andere zadels hebben dit probleem niet, en dit zadel in de zomer ook niet.
Ik ben het nu toch wel een beetje zat, ik maak mijn zadel keurig schoon voordat ik op concours ga, en wil ik daar gaan opzadelen ziet hij eruit alsof ik er al in geen weken heb opgezeten.

Vind dit heel jammer, want ben superzuinig op dit zadel, is echt het fijnste zadel wat ik me kan voorstellen.

Het betreft een leren springzadel van SP (Selleria Pugliese italia, inmiddels hebben ze een eigen merk Pioneer).

Wie kan mij uit de brand helpen met dé gouden tip?
Alvast bedankt!

Lynn_Nikita

Re: Zadel slaat wit uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:14

kan het niet aan de leersoort liggen? of aan de verflaag?
elke dag met zadelzeep schoonmaken is ook niet echt goed voor een zadel trouwens

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:15

Het leer is gewoon goed. De verf is ook niets mis mee.
Zonder schoonmaken blijft hij wit, en dat vind ik ook knap l*llig staan eigenlijk.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:17

Ik heb hem vorig jaar trouwens bij een zadelmaker gehad omdat er een stiksel van een singelstoot was doorgesleten door een dekje met verkeerd klittenband, en die zei dat het een super zadeltje was waar ik erg zuinig op moest zijn.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:21

Als ik mijn zadel schoonmaak met zadelzeep waar glycerine (?) in zit is die de volgende dag ook helemaal wit. Als je een product neemt zonder glycerine erin?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:40

Aah daar kan ik wel wat mee!
Ik gebruik die van Stübben, ben er super tevreden mee maar daar zit inderdaad glycerine in. Ik zal op zoek gaan aar zadelzeep zonder :) .

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 07:42

Bepaalde leersoorten worden behandeld met een witachtig goedje om het leer goed te houden.

Vaak werken dit soort ''vetten'' met kouder weer vreemd uit en kunnen ze dus wit uitslaan.

Het kan zijn dat jou zadel a ''fabriek'' bij de maker is behandeld met dit goedje, wellicht ter bescherming van ongedierte tijdens import of simpelweg om het leer goed te houden.
Dit wit spul zie je ook vaker bij bepaalde dure schoenenmerken waar je een doekje bij krijgt om het uit te vegen en dit moet je ook vaak herhalen.

Dat is wat ik me zonet bedacht.

Verder moet je je bedenken dat het invetten wat je nu iedere dag doet echt niet goed is voor het leer, met een doek oppoetsen is niet erg maar wel het vet zoveel erin smeren, het leer word zacht en dus kwetsbaar.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:16

Zadelzeep bevat bijna altijd glycerine. En dan mag je het eigenlijk alleen aan de vleeskant (binnenkant) van het leer gebruiken om het te voeden, buitenkant is daar dicht (gladde zijde). Echt onderhoud doe je met leervet of lederolie/dressing. Dagelijks vind ik wel erg veel, misschien is het een dikke filmlaag van de glycerine die nu op je leer achterblijft. Verder haalt zadelzeep/glycerine de leerverf uit het leer.
Zou het om de zoveel tijd gewoon vetten met ledervet met bijenwas. Zelf gebruik ik eigenlijk nooit zadelzeep, alleen ledervet van Passier, nooit geen problemen.
Zou ook een looistof kunnen zijn die omhoog komt uit het looiproces, maar bij zo'n duur zadel lijkt me dat niet waarschijnlijk. Verder niet te vaak vetten, alleen als het leer echt er aan toe is, max 1 keer per maand bij intensief gebruik. En zeker niet te dik aan de onderzijde ivm de vulling in de kussens het overvloedige olie/vet opzuigen en harde klompen worden. Succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:37

Ik zou eens een tijdje niet elke dag schoon maken maar bijv 1x in de week en dan alleen met warm water zonder zadelzeep.
Als 'ie droog is dun insmeren met lederdressing of heel dun vet, en dan eens kijken of het weg trekt...

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 17:19

Oliën doe ik niet meer bij mijn zadels, alleen nog bij mijn hoofdstellen&ander leerwerk.
Dankjullie voor de tips!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:27

Ik weet niet waar jou zadel hangt, maar mijn hoofdstel slaat bij dit weer ook wit uit. Het is het begin van schimmel, omdat de lucht vochtiger is.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:28

Die van mij slaat ook wit uit, maar dan van de schimmel, als hij eventjes stil ligt zit het er met een paar dagen op.

lollypopluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:44

als je goed vet gebruikt dan wilt het soms graag wit worden, dat is dan een goeie voedingsbodem voor de schimmel als het ook nog een beetje vochtig is.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 20:05

Eerst hing mijn zadel in mijn zadelkamer, maar ik heb hem inmiddels op een bokje in mijn kamer gezet, omdat wij ook aan de luchtvochtigheid dachten.
Ik gebruik ledervet van Eurol, blank.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:34

Niezzz schreef:
Als ik mijn zadel schoonmaak met zadelzeep waar glycerine (?) in zit is die de volgende dag ook helemaal wit. Als je een product neemt zonder glycerine erin?

Daar dacht ik ook aan, heb je het al geprobeerd?? Anders zou ik echt geen idee hebben, wel super zonde .... Oja en gebruik je een zadelhoes?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 14:13

Ik ben niet bij een ruitersportzaak in de buurt geweest, maar heb het met een gewoon warm vochtig doekje gedaan zonder zeep en dat ging wel goed.

Een zadelhoes gebruik ik niet. Dat heb ik ook geprobeerd maar dan was het nog erger.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:26

Ik ben het eens met nouvel: Alleen met weinig lauw water.
De zadelmaker heeft mij van de week verteld, dat je idd zo veel mogelijk de ruwe kant moet vetten of oliën, tot er een filmlaagje op zit. Op een warme dag in de zon leggen, zorgt dat je zadel gaat zweten en dan kun je het heel mooi uitwrijven. Een andere tuigenmaakster vervloekte de zadelzeep, omdat het heel veel vuiligheid in de naden brengt, waardoor de draad gaat verweren. Veroorzaakt ook veel onnodig schade aan je zadel.

En ervaring uit het verleden heeft me geleerd dat je ook te vaak kunt poetsen. Volgens mij zit er vet zat op je zadel en zou ik voorlopig met een licht vochtige doek werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:27

Misschien is dit iets:
nickyu schreef:
Aanbiedings artikellen zijn op voorraad
OP=OP
============================

AANBIEDING - Schimmel stop
Afbeelding

Normaal € 13.- NU € 8.50

- Kleurloos
- Gebruiksklaar