een bontje (zadelonderlegger) GOED of FOUT?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gebruik jij een bontje?

ja, altijd
7 (26%)
ja, bijna altijd...enkel eens niet
1 (3%)
soms niet,soms wel
3 (11%)
hangt er van af welk paard ik rijd
4 (15%)
nee, heel soms bijvoorbeeld eens voor een wedstrijd
1 (3%)
nee, echt niet!
10 (38%)

Totaal aantal stemmen: 26

_Bitje_

een bontje (zadelonderlegger) GOED of FOUT?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 21:49

men beweerd de laatste tijd steeds meer dat een bontje alleen maar slecht is, maar waarom eigenlijk
precies? en waarom heb je een bontje? en wat is het verschil tussen echt bont en gewoon bont?

uit je mening, ben heel erg benieuwd wat nou precies de onderstelling is :)

gr. Bitje
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 24-11-09 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Peche_

Re: wat is er zo slecht aan een bontje? (zadelonderlegger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:51

het bondje gaat in de kamer van het zadel waardoor het zadel kleiner word en waarschijnlijk dus niet meer goed past.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:51

van wat ik weet heb je door een bontje minder contact met het paard. en bij een goed passend zadel zorgt een bontje er voor dat het niet meer goed ligt. maar soms kan het er juist voor zorgen dat het zadel wel beter ligt, het verschilt dus per paard, en per zadel ;)

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:52

Als je zadel goed past heb je geen bontje nodig. Je moet het dan zien als een te dikke sok in een te krappe schoen. Persoonlijk vind ik bontjes helemaal niets.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:52

een goed passend zadel heeft geen extra onderlegger nodig dan maak je het juist niet passend drukkend etc.

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:53

Ik rij nooit met bondje! Mijn zadel past gewoon prima dus heb geen bondje nodig..
Dat vind ik eigenlijk niet meer dan normaal..
het blijkt idd dat je met bontje minder contact hebt met je paard

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:53

Ik heb nee echt niet aan gevinkt.
Mijn zadel is opmaat gemaakt dus ga ik dat niet veranderen
door er een bontje eronder te leggen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:57

ik wel, niet altijd (tegenwoordig even nietmeer omdat helaas m´n bontje stuk is gegaan).
de reden dat ik een bontje gebruik ik omdat Billy, dus de pony, nog maar 3 is en dus nog volop in ontwikkeling. om die veranderingen min of meer ´op te vangen´ gebruik ik een bontje omdat dat imo makkelijker vervormd en de druk iets geleidelijker verdeeld. voor mensen met een aangemeten zadel zou ik het idd niet doen. ik gebruik overigens wel één met ruggegraatvrijheid, ik vind ik erg belangerijk om die kamer min of meer vrij te houden.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:02

Ten eerste heb ik een goed passend zadel, maar omdat het een prinses op de erwt is, heb ik er een bontje onder.
Hij is minder gevoelig op zijn rug geworden. En zelfs mijn zadelmaker is er terveden over. Je merkt gewoon verschil

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:03

Ik gebruik wel een bontje omdat, ik er altijd van overtuigt ben dat het zachter is als gewoon!

Ik rijd een paard van me werk! dus ik heb verder nix over het zadel te zeggen helaas.,
Ik vind de kussens van mijn zadel erg hard, en ik ben aardig gezet! en om de schokken een beetje op te vangen als ik iets even niet goed kan uit zitten.
Mijn paard is nog erg onbespierd, dus ik probeer de boel een beetje te verlichten door een bontje! :D

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:05

Dhani schreef:
Ik gebruik wel een bontje omdat, ik er altijd van overtuigt ben dat het zachter is als gewoon!

Ik rijd een paard van me werk! dus ik heb verder nix over het zadel te zeggen helaas.,
Ik vind de kussens van mijn zadel erg hard, en ik ben aardig gezet! en om de schokken een beetje op te vangen als ik iets even niet goed kan uit zitten.Mijn paard is nog erg onbespierd, dus ik probeer de boe een beetje te verlichten door een bontje! :D

Hierom gebruik ik ook een bontje en omdat mijn zadel niet helemaal optimaal ligt en met een bontje ligt het perfect! :)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:05

ik denk ook dat het indd echt een hype was om met bontje te rijden, je zag opeens iedereen ermee, en hoorde er niet bij als je het ook niet deed.. nu is dat wel weer een beetje over geloof ik :P en zien en horen mensen dat t er vaak niet beter op wordt!

magda_90

Re: een bontje (zadelonderlegger) GOED of FOUT?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:02

Als je de zoekfunctie gebruikt dan worden daar al je vragen beantwoord.

Ik ben er van overtuigd dat in alle tijden het zadel perfect hoort te liggen en dat je daar dan dus ook geen rommel onder moet stoppen. Een bontje kan TIJDELIJK uitkomst bieden maar je zadel aanpassen is beter.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:08

Tanja

Re: een bontje (zadelonderlegger) GOED of FOUT?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:33