Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
JoviBan schreef:Sorry hoor, maar ik vind het zéér kwalijk dat deze TA een tonglepelbit adviseert.![]()
Hij zou verdorie beter moeten weten.
......ten 1e is 't geen advies maar een mogelijke oplossing en ten 2e was ie niet van de TA. Bitloos is zeker een optie. Ik vraag in mijn topic om ervaringen met een paard wat speelt met het bit niet om de voors/tegens van bit/bitloos.amillia schreef:en waarom duwt hij z'n bit naar voren? omdat een bit altijd vervelend is en niet wordt geaccepteerd maar getolereerd. dus als het kan gewoon lekker bitloos gaan rijden
nog zo'n reactie waar ik niets mee kan. Bitloos behoort tot de mogelijkheden, ik vraag om advies.....ervaringen. Reacties als een bit is altijd vervelend slaat nergens op. Dat hangt van zoveel factoren af.Boya schreef:Beetje normale reactie zou wel welkom zijn......ten 1e is 't geen advies maar een mogelijke oplossing en ten 2e was ie niet van de TA. Bitloos is zeker een optie.
Boya schreef:Mijn paard vindt het bit niet vervelend, hij doet dit ook niet op buitenrit bijv. Hij heeft qua tanden nergens last van, maar maakt er gewoon een spelletje van.
JoviBan schreef:Ook hier word ik boos over. Je paard geeft er uiting aan dat hij het bit wèl vervelend (pijnlijk) vindt. En jij denkt dat hij een spelletje speelt.

Boya schreef:Ik heb overigens onder het kopje "tongproblemen" op de site bitloos rijden geen enkel teken van herkenning gelezen. De TA heb ik gevraagd over de ligging van het bit (mijn dubbelgebroken K&K) en die bevestigt dat het geen belemmering/probleem is. Heb geen gebitsverzorger, maar een ECHTE paardentandarts waar we al zo'n 15 jaar ervaring mee hebben. Ook geen VA die het erbij doet
JoviBan schreef:Geen herkenning??
helaas, was het maar zo. Ik weet niet waar je woont, maar zou je bijna uitnodigen om eens te kijken. Als het zo simpel was, hadden we dit al veel eerder ontdekt. Hij doet 't ook niet altijd he. Er zijn weken geweest dat we nergens last van hadden. Onderstaand een foto tijdens de les afgelopen voorjaar. 
Boya schreef:JoviBan schreef:Geen herkenning??
helaas, was het maar zo.
JoviBan schreef:Ik reageer niet "normaal" omdat dit advies van je TA geen normaal advies is. Ik word daar boos over, hij zou beter moeten weten in zijn vakgebied.
JoviBan schreef:Ik volg je even niet.
Het probleem is - zoals je het zelf omschrijft - dat je paard zijn tong achter het bit plaatst en het bit naar voren duwt.
In mijn quote staat dat ook, namelijk dat paarden dat kunnen doen wanneer ze te veel druk op de tong ervaren.
Dus wat herken je nu niet?