Hoelang moet de singel zijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Hoelang moet de singel zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 00:12

Ik ben een beetje aan het rondzoeken voor een nieuwe singel. Momenteel heb ik aan mijn dressuur zadel met lange singelstoten een 75 cm hangen, en er is nog aan beiden kanten wat ruimte vrij onder het zadel. Beetje vervelend vind ik dat soms, omdat, zeker nu met de wintervacht, er nog wel eens haartjes tussen de twee singelstoten kunnen gaan zitten ipv een mooi strak velletje. Lijkt mij niet echt prettig! Maar twijfel of ik ook echt een langere singel nodig heb, want dan zit je misschien weer bij het dekje in de buurt...

Ben eigenlijk wel benieuwd, hoe je kan bepalen hoelang je singel nu daadwerkelijk moet zijn? Waar moeten de gespen zitten, boven de oksel, ter hoogte van, of eronder? Eventueel met foto?
Ik snap dat de gespen niet in de oksel moeten zitten, want dat gaat irriteren, maar mijn singel ligt een stuk naar achteren en dan heb je daar sowieso niet echt last van lijkt mij.

En wat als je een losse singelhoes om je singel wilt hebben, is het dan verstandig een iets kleinere maat singelhoes te nemen? Dus bv bij een 75 singel een 65 cm singelhoes?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:13

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ik lees even mee :)
Laatst bijgewerkt door __Nicky op 23-11-09 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

marimba

Re: Hoelang moet de singel zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:15

een foto zou habdig zijn

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:16

over welke lengte zou ik eigenlijk niet weten,maar een vriendin van mij heeft zo'n schaapswol-singelhoes en die heeft ze juist langer dan de singel zodat de gespen niet kunnen irriteren :)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:17

Maar de gespen liggen juist in de huls van de singel (bij mij tenminste)? :+
Dus die kunnen lijkt mij niet irriteren.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:22

ja bij mij ook hoor :))

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:29

Hoe hoger hoe beter (ivm drukverdeling), ik zie vaak mensen met te korte singels rijden. Ook singels waarbij de gespen in de oksels steken :+

Mijn singel voor het aansingelen:
Afbeelding

Hierna gaat hij nog 2 strakker :)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:39

ik heb m nu zo,maar naar mijn idee is deze singel wel ietsjes te lang :)
Afbeelding

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:41

Oke, dus dan zit die van mij wel redelijk goed? Hij zit op beide 1 na hoogste gaatje.

Afbeelding

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:43

Ik denk dat een stukje boven de oksel het fijnste is.

Ellen_ Ik geloof dat jou zadel wel wat naar achteren mag, zadel kan je beter verder naar achteren leggen dan naar voren, zadel schuift namelijk wel naar voren als ie te ver naar achter ligt maar een zadel schuift normaliter niet naar achteren.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:44

Lovestella die van jou zit mooi :j

Ellen, jou gespen zitten eigenlijk nog net te laag, bedenk je maar wat er gebeurd als je paard haar voorbeen naar achteren zet. Dat te lange komt meer door het model denk ik, er zit nog een groot onderlegt stuk na de gesp :) Bij zo'n type paard is een banaansingel vaak ook fijner :)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:48

ja dat komt denk ik idd door het model.daar zit nog een heel stuk aan vast idd :j
zadel heb ik inmiddels niet meer,lag niet goed meer,maar plaatste de foto even om te laten zien hoe lang mijn singel is :)

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:21

de singel moet aan de zijkant van de buik vastgemaakt worden. opletten dat de gespen vrij liggen en niet het dekje zo lang is dat het er nog onder komt. de singel moet goed in het midden liggen (op het gelijke gaatje) en je moet genoeg gaatjes hebben om de singel strakker of losser te doen. ergonomische neopreen of leren singels vindt ik zelf et beste dan kan je altijd aan de vorm zien of de singel goed ligt en de lengte goed is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:42

Bedankt voor de antwoorden!!

Bij mij zit een 75 cm singel & dressuur zadel zo (aangesingeld)
Afbeelding
Beiden kanten heb ik nog best veel speling qua gaten.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:26

Nou prima toch?!

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:55

deze singel ziet er goed uit, de stoten zijn lang genoeg. genoeg gaten en mooie ruimte tussen dekje en singel. als je de ligging toch niet goed genoeg vind (wat hier niet het geval is hoor hij ligt prima) moet je een gevormde leren singel nemen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 20:26

Bedankt voor de antwoorden :) zal morgen even een foto maken van mijn nieuwe singel, die is bij de gespen wat breder en heb het idee dat dat mogelijk kan gaan irriteren in de oksel ondanks dat de singel toch best naar achteren ligt.

En met een bontje, zouden jullie bij een 75 singel een zelfde lengte bontje hebben, of iets korter?

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:53

je bedoelt een bontje om de singel heen?
persoonlijk houd ik e rniet van maar ik zou iets langer nemen dan worden de gespen en overgang singel stoot ook onderlegd. maar een bontje werkt alleen goed als deze schoon is en strak blijft zitten. zakt hij naar beneden als je een langere neemt dan moet je toch een kortere kopen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:56

Is een bontje echt nodig? Ik hou er niet zo van om overal dingen tussen te proppen ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 22:08

Ik wil eentje van mattes die je goed vast om je singel kan doen, en die zal niet snel gaan zakken of schuiven. Niet zo'n hoes. Ik wil graag een bontje bij nieuwe leren singel met elastiek, omdat ze best een gevoelig huidje heeft bij de oksels.