Help! Tips gevraagd voor schuivend dekje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia78

Help! Tips gevraagd voor schuivend dekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 11:31

Ja, eindeeelijk ben ik geslaagd voor een goed zadel. Het is een David de Wispelaere geworden. 2e hands welliswaar maar heb nu wel een tevreden paardje. Nu loop ik tegen het probleem aan dat het BR (diamont) dekje er steeds onder weg schuifd omdat ik deze niet bevestigen kan.
Het is nl een close contact zadel dus met enkel zweetblad. Hebben jullie eventueel tips?
Maar wat is dit een fijn zadel verder zeg :9

Sodeletuut

Re: Help! Tips gevraagd voor schuivend dekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:32

Ik heb gelezen dat dekjes er onderweg schuiven als ze niet goed passen, kan ook fout zijn hoor.

Kan je er zelf geen lusjes aan naaien? :)

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 11:35

Je bedoelt dat de dekjes niet goed passen??? Aan het dekje zitten lussen maar die kan ik niet aan het zadel bevestigen.
Misschien een dunner dekje eronder?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:37

Eerst kijken of je het met alle dekjes hebt. En je dekje zo neerleggen dat je aan de voorkant wel ruimte hebt, niet te dicht de rand van het dekje bij het zadel leggen.
Als alle dekjes veel schuiven, zou ik toch een keer je zadel na laten kijken.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:06

Bij een close contact zadel is de vorm en de dikte van een dekje heel erg belangrijk. (schoftvrijheid, dun en stijver door stiksel in honingraatvorm)
Ik heb zelf hoze en de eenvoudige dekjes van harry's horse, deze hebben een goede pasvorm en zijn niet te dik.
Ze zijn qua uiterlijk erg simpel maar alle luxe dekjes zijn over het algemeen te dik en te slap.
Ik kan bv. helaas mijn dure eskadondekjes niet onder het zadel gebruiken.

Onderstaand het dekje van Horze model prinze (16,50)
Afbeelding

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:19

Schangah : Dank je voor het advies. Ik dacht idd dat het aan het dekje lag want het zadel ligt hartstikke mooi. Na het rijden heeft hij ook totaal geen drukplekken o.i.d. op zijn rug of schoft/shouder. Dat was bij mijn vorige zadel wel anders.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 14:07

2005 schreef:
Eerst kijken of je het met alle dekjes hebt. En je dekje zo neerleggen dat je aan de voorkant wel ruimte hebt, niet te dicht de rand van het dekje bij het zadel leggen.
Als alle dekjes veel schuiven, zou ik toch een keer je zadel na laten kijken.

Gisteren ook een ander dekje geprobeerd...schoof er ook onderweg. Zonder dekje gelongeerd en uiteindelijk lijkt het zadel idd wat naar voren te schuiven (paard weer boos) Dus donderdag komt als het goed is Feike Bruinsma (zadelmaker). Ik hoop maar dat er wat aan te doen is anders zit ik met 2 dure zadels waar ik niks mee kan ;(

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:14

Probeer eens een dekje met korte lusjes die je aan de ringetjes aan de voorkant (bij de schoft) vast kunt maken. Of zijn de lange lussjen van je dekje niet aan de beugelriemen onder het zadelrokje te bevestigen?
Succes!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:07

Het is belangrijk om te weten waarom je dekje schuift. Komt het door het dekje zelf, de ligging van het zadel of de bouw van het paard?

Als de dekjes van een nylon/polyester bevattende stof gemaakt zijn, zullen ze vaak gaan schuiven vanwegen hun gladheid onder het zadel. Je kan hier maar weinig aan doen, een stuk fleece of katoen op het dekje naaien geeft een naad die dan onder het zadel ligt en drukplekken kan geven.
Een dekje dat te glad is, zal altijd willen schuiven en als je het dan aan de ringetjes vooraan vastmaakt, kan het alsnog ongewenste druk uitoefenen op de schoft/rug.
In dit geval is een simpel, dun katoennen dekje de beste oplossing omdat dit de pasvorm van je zadel niet beinvloedt.

Ik ga ervanuit dat het zadel past maar toch is het verstandig dit even te bespreken met diegene die het zadel aangepast heeft. Misschien kan er nog even naar de pasvorm gekeken worden want een tevreden paard kan snel van vorm veranderen.

Als het aan de bouw van je paard ligt, kun een anti-slip-dekje aanschaffen dat voorkomt dat het dekje kan schuiven.

Dus veel succes met het uitzoeken :D

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:44

Dekjes schuiven bijna altijd, door de haarligging en bewegingen van het paard worden ze naar achteren 'gewerkt', ongeacht materiaalkeuze. Ook met de best passende zadels kan het dekje schuiven. Korte lusjes houden het dekje het beste op de plaats omdat deze te weinig ruimte geven te verzakken. Anti-slip lijkt me niets, lijkt me teveel trekken aan de vacht en niet fijn voor het paard aangezien deze beweegt onder het zadel.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:54

Als een zadel echt goed past én voldoende aangesingeld is, zal een kantoenen/dun dekje niet schuiven :n

Goede antislip-dekjes zijn speciaal ontwikkeld om de vacht en het paard niet te irriteren, aan de onderkant zit een iets stroevere stoflaag die het schuiven al wat voorkomt maar de echte anti-slip zit er bovenop ;) Een soort van rubberschuimlaag die aan de onderkant van het zadel blijft "plakken" en zo het schuiven voorkomt.
Een anti-slip-dekje dat probeert te blijven liggen door een te stroeve onderkant zou idd kunnen gaan irriteren.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 18:50

De zadelmaker (Feike Bruinsma) is gisteren langs geweest en heeft mijn zadel mee genomen en zal het zadel helemaal aan mijn paard aanpassen. Zo goed lag hij dus ook niet al leek dat wel zo op het blote oog :o Ondertussen zal ik inderdaad ook nog even naar een dunner dekje gaan kijken ;)