Ik zou graag bitloos willen rijden, en mijn paard kan niet zo goed tegen druk op de neus, zoals CRB, touwhalster en sidepull. Met een halsring naar buiten durf ik ook nog niet aan. Wat raden jullie aan?
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

zap schreef:Bij een paard wat een bit niet accepteerd of niet tegen druk in de mond kan wordt gelijk geopperd dat het paard bitloos moet worden gereden. Waarom nu niet eens andersom? Je paard kan niet tegen druk op zijn neus, dus waarom dan geen hoofdstel zonder neusriem, maar wel een bit?

zap schreef:Bij een paard wat een bit niet accepteerd of niet tegen druk in de mond kan wordt gelijk geopperd dat het paard bitloos moet worden gereden. Waarom nu niet eens andersom? Je paard kan niet tegen druk op zijn neus, dus waarom dan geen hoofdstel zonder neusriem, maar wel een bit?
zij schreef:waarom kan je paard niet tegen druk op de neus? heeft ze daar een wond of iets dergelijks? zo niet is hettoch gewoon een questie van wennen en beleren? wijken voor druk... als het goed is gebruik je dus amper druk omdat jepaard al bij mininmale druk reageert en daarna kun je de druk wegnemen...
Yvonniej schreef:Hoe bereken je die druk van 1 gram percm2? Als er een ruiter aan gaat hangen zal t vast meer zijn