Dekens en maten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Dekens en maten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 11:43

Ik heb onlangs een deken (Eskadron Dralon) gekocht voor mijn Haflinger van ca. 1.50m. Ik heb echter een probleem met het bepalen van de maat.

Deze deken is 145/195; hij zit bij de borst goed, en over de rug valt hij tot net iets over de staartwortel... maar hij valt gewoon echt tot aan zijn knieën zo lang.

Ligt dit aan het specifiek merk deken? Ik heb namelijk al een (onder)deken in deze maat en die is veel korter...

Ik heb echter geen idee hoe een deken nou perfect hoort te liggen, tot hoe ver naar achteren over de rug (fleecedeken betreft het trouwens). Gezien het een Haflinger is, is hij dus breder en langer dan andere E-pony's maar zijn benen dus korter... is dit dan een veelvoorkomend probleem om de juiste deken te vinden?
En hoort een fleecedeken misschien langer te vallen of meer over de staart ofzo?

Ik weet het even echt niet meer... als ik ze kleiner ga nemen wordt het dan niet (te) krap van voor of te kort over de rug? Ik heb géén idee hoe ze horen te liggen... maar het is wel een dure aankoop dus zou het liefst wel even weten waar ik op moet letten.

Sorry als dit een vreemde vraag is, maar ik kan de maat echt niet goed bepalen.
Tips of ervaringen zou ik graag horen! :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:53

dekenmaten worden in de eerste plaats door je paard/pony z'n bouw bepaald en zijn daarbovenop vaak model en merk afhankelijk.

ter illustratie, mijn volbloed van ongeveer 1.55m
fleece BR maat 175: ruglengte ok, maar schuift naar achteren en reikt ook bijna tot de knieen,komt onder m'n regendeken onderuit
fleece lamicell maat 175: ideeal qua ruglengte en goede pasvorm aan de borst, valt 10cm korter dan de BR
Tedyfleece HH, 175: krap aan de borst, qua ruglengte ok, maar volgens het model moet de deken 15cm verder naar achteren liggen, die 15 cm heb ik dus niet en er staat nu een "teut" op haar kont
regendeken Horseware Amigo, 183: iets te lang op de rug, goede pasvorm aan de borst, ligt altijd goed
vliegendeken Amigo mio, 175: past perfect
winterdeken weatherBeeta, 175: past perfect
staldeken S&K, 185: Veel te groot aan de borst, maar qua ruglengte ok, komt ook te laag
uitrijdeken, 125:15 cm tekort
uitrijdeken Lamicell, 135: ideaal
uitrijdeken equitheme, 145: 15cm te lang

Shazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:38

De maat die jij hebt gekocht voor je haflinger is eigenlijk voor een paard van tussen de 1.60 en 1.65 groot.
Jij hebt hoogstwaarschijnlijk een maatje 125(ruglengte)/175(onderlengte) nodig.

Je hebt inderdaad ook te maken met de bouw van je paard/pony, maar de maat die jij gekocht hebt is in alle gevallen VEEL te groot voor een pony van die afmeting :D

petitparis

Re: Dekens en maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:47

hangt allemaal van de bouw af
nog een vb: BWPruin van ongeveer 1.65
had vorig jaar dekenmaat 185 (BR) paste net.
Dit jaar zijn al z'n dekens te klein zelfs een 205 van een ander merk ging niet dicht. een 215 zit aan de borst goed, maar nu hangt het deken achteraan 20cm af...

autumn08

Re: Dekens en maten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 17:49

Bedankt allemaal! Het is zo uiteenlopend...

Ik heb de deken geretourneerd en geruild voor een 135/185. Ik denk dat hij dat wel mag hebben vanwege de forse borstpartij; en hopelijk zie je dan wat meer van die spillebeentjes! Het is nu net een jurk....