En ik heb 2 kinderen van bijna 5 (104 cm ong) en bijna 8 (130 cm ongeveer)
Momenteel rijden wij alldrie op dit overigens superbrave lieve paard.
Ik (36, 159 cm, ook barokke bouw
) op een VZH zadel van 17 inch, merk weet ik niet. Zit een 130/140 cm singel aan (ik zei al... barokke bouw
)Oudste rijdt met dekje en voltigesingel en 2 stijgebugels hieraan (wegens lich beperking). Hij stapt en durft nog geen draf. Altijd aan de longe.
Jongste rijdt of op volledig blote rug in stap of ook met voltigesingel en dekje, zonder beugels (zij durft een stuk meer) en dan stapt, draaft en galoppeert zij
en doet voltige oefeningen, ook aan de longe.Nu heb ik zelf vanaf mijn 8e leren rijden op een Fries, die was wrs kleiner dan mijn huidige en ik reed op een manege. Geen idee wat voor zadel dus. Affijn, ik zit er soms zo over na te denken dat vooral oudste eerdaags wel toen zal zijn aan wat meer lesgericht rijden, dus los, zelf sturen etc (heb bijv een bitloos hoofdstel gekocht zodat oudste zonder in de mond te trekken kan leren sturen op rustige manier).
Kan ik nu gewoon doorgaan met deze "optoming" (dus voltiegsingel met stijgbeugels eraan) of zal ik toch moeten kijken voor een tweede zadel voor de kinderen? Het VZH zadel is namelijk echt te groot en lomp en de benen van jongste komen zowiezo al niet onder het zweetblad uit. Oudste twijfel ik over.
Als ik dan een tweede zadel ga doen, wat kan ik dan nemen? Op hun verzorgpony reden zij met een kunststof shet-zadeltje waarvan je de kussens met klitteband kon verplaatsen. Is er zoiets ook voor op een groot paard?
Kortom wat zouden jullie adviseren:
* voltigesingel met stijgbeugels
* het gewone VZH zadel 17 inch
* een apart zadel voor de kinderen (zo ja welke)