Zadel voor kind op Fries: welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Zadel voor kind op Fries: welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:17

Ik heb een Friese ruin van 6 jaar (158 cm schofthoogte, barokke bouw)
En ik heb 2 kinderen van bijna 5 (104 cm ong) en bijna 8 (130 cm ongeveer)
Momenteel rijden wij alldrie op dit overigens superbrave lieve paard.

Ik (36, 159 cm, ook barokke bouw ;) ) op een VZH zadel van 17 inch, merk weet ik niet. Zit een 130/140 cm singel aan (ik zei al... barokke bouw :D )
Oudste rijdt met dekje en voltigesingel en 2 stijgebugels hieraan (wegens lich beperking). Hij stapt en durft nog geen draf. Altijd aan de longe.
Jongste rijdt of op volledig blote rug in stap of ook met voltigesingel en dekje, zonder beugels (zij durft een stuk meer) en dan stapt, draaft en galoppeert zij :+ en doet voltige oefeningen, ook aan de longe.

Nu heb ik zelf vanaf mijn 8e leren rijden op een Fries, die was wrs kleiner dan mijn huidige en ik reed op een manege. Geen idee wat voor zadel dus. Affijn, ik zit er soms zo over na te denken dat vooral oudste eerdaags wel toen zal zijn aan wat meer lesgericht rijden, dus los, zelf sturen etc (heb bijv een bitloos hoofdstel gekocht zodat oudste zonder in de mond te trekken kan leren sturen op rustige manier).

Kan ik nu gewoon doorgaan met deze "optoming" (dus voltiegsingel met stijgbeugels eraan) of zal ik toch moeten kijken voor een tweede zadel voor de kinderen? Het VZH zadel is namelijk echt te groot en lomp en de benen van jongste komen zowiezo al niet onder het zweetblad uit. Oudste twijfel ik over.

Als ik dan een tweede zadel ga doen, wat kan ik dan nemen? Op hun verzorgpony reden zij met een kunststof shet-zadeltje waarvan je de kussens met klitteband kon verplaatsen. Is er zoiets ook voor op een groot paard?

Kortom wat zouden jullie adviseren:

* voltigesingel met stijgbeugels
* het gewone VZH zadel 17 inch
* een apart zadel voor de kinderen (zo ja welke)

SaBiNa_S

Re: Zadel voor kind op Fries: welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:19

Ik heb geen idee of het op een fries kan,

Maar bij mij in de les zit een meisje op een tinker, D pony en die rijdt gewoon met zoon pinokio zadeltje

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:20

Ja, dat was het dus! Ze reden op een pinokkiozadel op die shet!
Maar ik weet dus ook niet of dat op een Fries van bijna 160 en een volle ronde bouw past. Zijn er singels van 2 meter???? :+

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:26

Je kunt singels op maat laten maken, hier hangt wel een prijskaartje aan helaas.
Een pinokiozadeltje geeft alleen niet veel steun, je hebt ook kunststof zadeltjes waar wel een lepel etc. op zit.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:35

Zilfstar schreef:
Ja, dat was het dus! Ze reden op een pinokkiozadel op die shet!
Maar ik weet dus ook niet of dat op een Fries van bijna 160 en een volle ronde bouw past. Zijn er singels van 2 meter???? :+

Ja, ik denk het wel! ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:39

ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een zadeltje wat de houding van de ruiter goed ondersteund.
ik bedoel het niet banketstaaf, maar prutzadeltjes zijn echt funest voor het aanleren van een houding... denk aan stoelzit e.d. ze leren het heel makkelijk aan, maar afleren is ontzettend lastig!

ik zou persoonlijk gaan voor een wintec oid van 16/16.5 inch, zijn prima zadeltjes (al moeten ze wel passen) en kinderen leren er goed op zitten

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:48

ik zou in elk geval nooit met een singel met beugels rijden, alle druk van de beugels komt op 1 plek op de ruggegraat terecht.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:40

Ik zou inderdaad voor een kunstofzadel van 15 of 16 inch gaan,mijn zadelverkoper maakte een leuke opmerking toen ik een zadel kocht:de kont van de ruiter bepaalt de maat van het zadel en niet de grote van het paard.Mijn kids rijden op een knight rider kunstofzadel van 16inch een prima stevig zadel voor een leuke prijs.
Veel succes met de zoektocht.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 23:49

biancavos schreef:
ik zou in elk geval nooit met een singel met beugels rijden, alle druk van de beugels komt op 1 plek op de ruggegraat terecht.

Oudste rijdt er op die manier mee en alleen in stap. Hij zit dus "stil" en de beugels zitten net aan kort genoeg om tegen de onderkant van zijn voeten te komen. Hij geeft er dus geen druk op. De beugels is meer voor ALS hij scheef gaat hangen (vanwege zijn lich beperking) dat hij steun voelt en zodoende rechtop kan gaan zitten. Dankzij 2 jaar verzorgshet (waar hij wel op draafde) hoeft dat nauwelijks en zit hij mooi rechtop. De brede rug van Jippe zal daar ook wel aan bijdragen vermoed ik haha. Het is dus eigenlijk meer voor zijn idee. En juist de reden die jij aangeeft is voor mij de reden van dit topic. Voor we zo ver zijn om wel de draf te proberen. Dus ik snap je punt helemaal.

Dochterlief rijdt dus zonder stijgbeugels en zit perfect door in draf en galop :D (of ze gaat in stap op haar buik liggen, met haar benen in zijn nek, op haar rug op zijn rug of er op haar knieen op zitten en zelfs in stilstand op hem staan... ik zei al: zij durft meer en paard is superbraaf. :+ )

Verder dank voor alle input. Meer info en tips blijven welkom!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 01:05

Zo als het nu gaat zal het inderdaad niet veel kwaad kunnen, maar ik zou dit dus niet altijd zo blijven doen.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:57

knight rider zadels
de neptunes is maar 190,- nieuw en deze zijn er ook in de kleine inchmaten ;)